/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gode frilandstomater ?
Fra : kamik
Vist : 2882 gange
100 point
Dato : 11-05-02 12:24

hej havefolk :)
Er der nogen som har navnet på en eller to gode frilandstomater, samt et par gode råd om hvordan de skal passes og plejes. Hvor mange timer om dage skal de have direkte sol ?

mvh Eva

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-02 01:10

Hej

Du får lige hele artiklen som "Lightyear" har taget et udpluk fra :
http://www.havenyt.dk/artikler/237.html?print_friendly=true&display_images=true

Gode tomatsorter til friland er "Matina" og "S:t Pierre",--har selv prøvet Matina med et rigtig fint resultat.
Hvis du har en rigtig god kompost., så bland noget af det i jorden hvor du planter tomaterne. Ellers kan du gøde med NPK -gødning, hvor meget du skal anvende står på sækken. Tomatplanter tåler al den sol det skal være,--de må bare ALDRIG tørre ud. Husk at knibe "vildskuddene" af planterne.

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : kamik

Dato : 12-05-02 09:52

Tak for svaret PARKENSS.
det er altid dejligt at få hele artiklen med :) jeg vil kører på planteskolen og købe tomater med det samme.

MVH Eva

Ps jeg har lige et tillægsspørgsmål... Skal man ikke have mindst 2 planter så de kan bestøve hinanden eller er det helt hen i vejeret.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 12-05-02 11:53

Hej
Nej det behøver du ikke,---de Tomatplanter man køber idag er "tvekønnet" )
Nej,--spøg tilside,---du kan sagtens nøjes med èn plante,--hvorfor,--prøv at få den nærmere forklaring på planteskolen.

God Tomathøst

Mvh
Parkenss