/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Programmet er for stort til at passe ind~
Fra : kenneth_eriksen
Vist : 492 gange
40 point
Dato : 31-03-04 11:35

Hey alle...

Har fornyligt oplevet af flere af de gamle DOS programmer, som Matematikafdelingen på det seminarium hvor jeg arbejder, ikke virker længere...
De er distribueret via Novell og har hele tiden kørt fint i XP, indtil for en lille måneds tid siden...

Der popper en dosboks op, og "Programmet er for stort til at passe ind i hukommelsen" kommer frem...
Det er ikke særligt store programmer (75 til 250KB) og forestiller mig at det måske har noget at gøre med div. opdateringer til f.eks. windows...
Det er i hvertfald det eneste der er ændret på maskinerne... (alle 130 stk fejler)
Er der nogen derude der er stødt på det samme problem ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 12:01

Ok ja mange gange.

De helt gamle dosting er næsten umulige at få til at køre på XP.
Det bedste råd vil være er ren dosmaskine til den slags.
Den behøver jo heller ikke mange kræfter til det.
Så brug en gammel der alligevel skal smides væk.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 31-03-04 16:11

XP er som udgangspunkt ikke DOS-kompatibelt, så det kan godt være problematisk.

Hvis du ikke vil sætte en gammel Win98 maskine op, kan du prøve et par andre ting:
1. Prøv Win XP's kompatibilitets-mode (under egenskaber for .exe filen)
2. Prøv at køre programmet i en DOS-emulator, som fx. Dosbox http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 16:12

Jep -> ..som refi, men de ville sikkert også køre fint under f.eks Win98 SE, hvis du stadig har brug for netværksdelen og Windows progammer på maskinen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 16:14

Korrekt molo - men 98 er også dosbaseret - det er bare indbygget i windows

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 16:17

refi -> Ja ja ja... men en 'ren' DOS maskine kører nu engang ikke Windows programmer. Derfor min kommentar.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 16:29

OOOOOOOKKKKKK

Vi er enige

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 17:11

Hmmm.... Prøver lige igen..

Det har kørt fint indtil nu!! Det har spillet fint siden XP udkom...
Uden dosmode, kompabilitetsmode, bootdisketter og hvad har vi ellers...

Eneste ændring er windowsupdate...?!?

Hvad er der sket...?

Syns ik' tiden er til at installere DOS på alle 130 maskiner, ved siden af XP...

Søgning på google viser også at andre har FÅET, ikke har, dette problem....

/Kenneth

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 17:15

Der er sket det at dine gamle dosprogrammer ikke længere vil køre uden dos.
Der er ingen dos i xp - det er der i 98

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 17:21

hmmm jeg har kørt XP hele tiden...... Og det har spillet fint !!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 17:32

Ja - men microsoft lukker hele tiden huller - og der er nok blevet lukket et hul der har haft indflydelse på dosprogrammer.

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 17:34

Se det var et svar jeg kunne bruge.... Er det noget du ved eller... Løser jo ik ligefrem mine probs...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 17:39

Ja - det er da logik for burhøns.
Du kan finde masser af gamle dosprogrammer der ikke virker længere i XP

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 17:45

Hehe jojo... men også nogen der har virket i XP.....!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 17:50

Ja selvfølgelig
og nej jeg kan ikke fortælle dig hvilke (for det var vel næste spørgsmål)

Lad nu være med at trække det her i langdrag - dine disketter bliver ældre for hver minut der går.

Så fat en komputer med dos eller win 98

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 18:01

Tak for "løsningen"...

Skidegodt forum det her...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 18:06

Selv tak

Så mangler du bare at lukke spørgsmålet

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 18:08

man lukker vel spørgsmålet når man har fået et par kvalificerede bud på løsningen ?!?!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 18:12

Det mener du måske ikke du har fået ??????

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 18:14

Det syns du måske ?!?

Kalder det ikke et bud på en løsning. Snarere et "detvirkerikkeogjegvedikkehvorforsådetkanikkeladesiggøre"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 18:17

Kan du have det godt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 19:29

kenneth_eriksen -> Da Microsoft ikke vil frigive kildekode, må du nok indstille dig på at være 'tilfreds' med svaret. Ud fra en 'teknisk' vinkel er der nok på et eller andet tidspunkt sket det, dine DOS progammer har 'klonet' sig i hukommelsen. Sådan noget sker, når et multitasking operativsystem skal emulere en singletask system som DOS. Tænk på at alt lige fra filsystem til memmory layout på HD; herunder 16 bit FAT, skal administreres af emulatoren, der igen er en process under et meget komplekst (..og næppe færdigudviklet) operativsystem. Der kan hurtigt gå kuk i memmory admin. ved selv den mindste ændring af op.sys.

Det var bare dét jeg ville sige... Hej

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 31-03-04 19:31

Giv nu refi de points - han har ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 19:39

Hvis ikke han mener han er blevet hjulpet er der jo ikke noget at gøre ved det.
Det er jo ham selv der bestemmer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 19:45

Lad os i stedet ønske en ny bruger Velkommen til Kandu.dk kenneth_eriksen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 19:48

Hej Molo..

XP har den "dejlige" evne at den "multitasker" og ikke multithreader... Derfor er der normalt ikke problemer med at afvikle programmer der begrænser sig til en enkelt process i winXP... Som tidligere nævnt har det jo kørt fint, og da jeg hyppigt Ghoster alle maskiner og distribuere softwaren via Zenworks NAL'en fra Novell, er det jo første gang programmet "ser" den enkelte maskine, og derfor kan det ikke klone sig i hukommelsen som du skriver... Da det drejer sig om flere (10-12 stykker) programmer fra flere forsk. producenter og af varierende årgange, samt at flere af dem er godkendt til win98, er det ikke FAT16/32-NTFS problematikken der spiller ind... De er alle samtidigt holdt op med at virke....?
Er meget enig i at vi nok ikke får kode fra MS at se, men håbede da på, at andre også var stødt på dette problem og, endnu bedre, at de havde en løsning..

Det åndsvage er jo at det HAR kørt.....?!?!?!?

/Kenneth

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 19:53

Det er nemlig rigtigt HAR kørt.

Og det gør det ikke mere.....

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 19:59

Hehe... Problemknuser...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 20:00

Nej - det hedder realist

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 20:01

LOL
du er sgu cool nok... Og ihærdig...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 20:04

Tja tiden skal jo gå med noget......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 20:05

Ja. For at multithread'e skal der jo multitask'es. Lad os ikke hænge os i 'detaljer'

Problemet opstår, som jeg ser det; når opsys. 'tror'; pga. af emulatorens 'legen' med memmory layout, der kører flere DOS kopier i tasklisten og holder 'hus' med dem ved oprette den nødvendige stack information i memmory og da processen er rekursiv er der ikke plads.

Gætværk...?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 20:06

Du har nok ret

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 20:10

Nix kan ikke li' at gætte. Har det bedst med at vide...

Men kan næsten ikke tro på at MS har ændret memlayoutet i XP over natten...

Er lidt øv over at alle herinde kæmper (med hinanden) for at overbevise om, at det bare ikke kan lade sig gøre...
Søgte i stedet en forklaring/afhjælpning på problemet...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 20:20

kenneth_eriksen -> Jamen, så venter du da bare på at andre kommentarer giver dig et svar du kan accepterer. Sådan er systemet. Der kan gå minutter, timer, dage uger.. husk på; vi bruger tid på at prøve at hjælpe dig.

Hvis du søger skal du finde. Der er bare ingen der ved, hvornår det sker ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 31-03-04 20:30

Hvis du er så opsat på at spore problemet, kan du jo altid lave en clean installation af XP på en enkelt maskine, hvorefter du installerer windowsopdateringerne enkeltvist, samtidig med at du afprøver, hvornår dit program ikke virker mere .... God fornøjelse :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 20:32

Så kan vi bagefter prove med de forskellige dos-versioner.

Jeg har nogen fra 76 - så gamle er programmerne vel ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 20:34

Undskyld noget af tallet var falmet - det var 78

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-03-04 20:37

Paulus1 ->

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 22:05

Hey Paulus..

Det er prøvet i en clean inst. af XP, og det virker...!!! (læs: dosprogram kører i XP!!)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 22:07

Jamen det er da herligt - men det løser jo ikke dit problem, for fejlen opstår jo igen.

Kommentar
Fra : kenneth_eriksen

Dato : 31-03-04 22:16

Knivskarpt iagtaget...

Kigger du øverst i denne tråd, kan du måske fornemme hvorfor jeg oprindeligt skrev dette indlæg/spørgsmål....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-03-04 22:22

Ja - det har jeg hele tiden kunnet.

Men det ændrer ikke på svaret.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-04 13:19

Så mangler du bare at lukke spørgsmålet.
Så bliver både Kandu og vi glade.

Fortsat God Dag

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:28

kenneth_eriksen -> Er du der endnu ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 14-07-04 21:07

Det er jo på et seminarium - og de har sikkert ferie

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 14-07-04 21:17

hvorfor smider du fler Point i dette spg når det du spg om er svare på så enten laver du et nyt spg eller oxo giver du os et andet spg