/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Laseroperation - Lasik
Fra : meldgaard
Vist : 944 gange
100 point
Dato : 31-03-04 10:40

Dette er ikke et spørgsmål. Men hvis nogen har et spørgsmål til mig er I velkomne til at spørge.
Jeg har den 23/3-04 fået opereret begge mine øjne med Lasik på Århus kommunehospital. Jeg
har en styrke på ca. - 9.00 på begge øjne samt en kraftig bygningsfejl. Jeg har kæmpet en meget
stor kamp med de offentlige for at få betalt operationen. Har fået nej flere gange, men min øjenlæge
bakkede mig op 100%. Så efter 1½ år er det endelig lykkes.
Jeg måtte vente 7 måneder for at komme til forundersøgelse i Århus.
Derefter gik det stærkt. 2 måneder senere kom jeg for.
Jeg kom ret tideligt. ca. 1½ time før, da jeg skulle have min mand til at køre mig og han skulle på arbejde
bagefter. Jeg sad og ventede sammen med dem der var blevet opereret. De skulle ind til eftercheck for at
se om det sad rigtigt. Det var en rar fornemmelse, at få bekræftet at det ikke var så slemt som man havde forestillet
sig. Da det blev min tur, fik jeg dryppet det højre øje og skulle sidde i 5 min. før jeg kom ind.
Da jeg kom ind på OPstuen var jeg meget nervøs. Det fortalte jeg. Lægen og sygeplejesken beroligede mig meget.
Jeg kom op på en briks, hvor jeg skulle kravle lidt op under laseren. Jeg fik dryppet mit øje igen og så fik jeg en bøjle
på øjet som gør at man ikke kan blinke. Det gør ikke ondt men kan godt stramme lidt. Så blev jeg dryppet igen.
Så forklarede lægen at jeg skulle have en prik for at han kunne se hvor han skulle klippe. Så fortalte han at han skulle komme vakuum på øjet og det ville blive sort for øjet. Det var en ubehagelig fornemmelse. Der blev sprøjtet vand og man kunne høre at der bliv klippet. Det kunne man ikke mærke. Vakuumet blev fjernet og lappen blev taget til side.
Min vigtigste opgave var at kikke på et grønt lys. Det blev rødt da han skubbede laseren foran lyset. Han lagde en ring i øjet. Hvorfor ved jeg ikke helt, men jeg tror at det var det laseren skulle arbejde indenfor. Så begynte han med laseren. Først et kort øjeblik. Så sagde han at nu gik vi igang og det ville tage 1 min. Laseren kørte rundt og efterhånden blev det mælkehvidt for øjet, så det var svært at fokucere på det røde lys. Det lugtede også lidt af brændt hår eller hornhinde. Da det var over tog han ringen af og lagde lappen på plads og prikkede med en spids genstand rundt omkring det opererede. Så brugte han en pensel til at glatte lappen ud. Efter det skulle man ligge i 2 min. for at tørre. Så blev øjet dryppet igen. Det samme for det andet øje.
Det var meget hårdt for nerverne. Sygeplejersken målte min puls på 130. Det er ret højt når den normal er 71.
Jeg kunne se fra det øjeblik jeg satte mig op på briksen. Ingen af os fik klapper på, men fik en udleveret til at sove med. Det var ikke så slemt som jeg regnede med. Men resultatet er enestående. Når man altid har skulle bruge briller eller kontaktlinser, så at kunne læse teksten om aftenen på TVet uden noget var lige til at hyle over.
Håber at der var nogen der kunne bruge det her til noget.
Jeg vil rose sygeplejerskeren og lægen for at støtte en meget gennem operationen. Det var meget beroligende. Det sygehus kan jeg godt anbefale.
Desuden har jeg hørt at man skal have min. - 6.00 for at det off. betaler. Men jeg ved ikke om det gælder alle amter.
Hilsen Gitte

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 31-03-04 11:02
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 31-03-04 15:10

Hej meldgaard
Tillykke med det. Håber det fortsat vil gå godt.
Min hustru var det samme igennem for 11 mdr. siden og det er gået perfekt, men desværre måtte vi selv i tegnebogen. Det var dog pengene værd.
Held og lykke fremover.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : 25

Dato : 31-03-04 16:35

Hej Meldgaard

Undskyld jeg spørger, men var styrken på plus eller minus, det er fordi jeg efterhånden har fået en styrke på plus 7.00, jeg kunne godt tænke mig at få mindre styrke eller evt. holde helt op med linser eller briller.

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 01-04-04 12:26

Min styrke var minus 9.00 + 3 D i bygningsfejl. Lægerne lægger de to tal sammen og kommer frem til
en styrke på minus 12.00 i alt.
Det med plus ved jeg ikke så meget om men kik evt. på hjemmesiderne her:
www.lasersyn.dk
www.lasik.dk
Håber at det kan hjælpe. Jeg ved at på www.lasik.dk kan man stille spørgsmål. Det tager godt nok lang tid at få svar
(det tog mig 2 mdr.) men de svarer.
Hilsen Meldgaard.

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-04 13:00

Hej meldgaard

du er heldig det er minus, så er der nok at tage af, hvi det er et plus er der for lidt - desværre, men det betyder ikke at jeg ikke undersøger sagen, men i år er jeg under uddannelse og kan derfor ikke få foretaget en øjenoperation, men det er da værd at kigge på det når jeg er færdiguddannet den 4. jan. 2005. Så er jeg ikke så prsset som nu med al det hjemmearbejde o.s.v.
Men med hensyn til tilskud, så regner jeg med at det kommer an på min indkomst, så jeg kommer nok selv til at betale, selvom det er en styrke på plus 7.00, det er jo ret meget, jeg kan ikke se en flue på en væg.

Tak for linket!

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 01-04-04 15:33

Jeg vil opfordre dig til at kontakte din øjenlæge. Han vil kunne hjælpe dig med spørgsmål. Jeg ved at der er lang ventetid hos de lokale øjenlæger og der er også rimelig lang ventetid for at komme til forundersøgelse på sygehusene. Så jo før du kommer igang, jo før kan du se uden hjælpemidler. Det med fluen kender jeg. Jeg kunne
kun se den inden for 10 cm. hvis jeg ikke brugte noget.
Jeg ved at det kommer an på hornhindens tykkelse, hvor meget de kan tage af. Min var næsten normal af tykkelse.
Det kan jo være ligesådan for dig. Det med tilskud. Forsøg at pumpe det offentlige. Det kan jo allerhøjest blive et nej du kan få.
Held og lykke.
Hilsen Meldgaard.

Godkendelse af svar
Fra : meldgaard

Dato : 26-06-04 21:36

Tak for svaret 25.