/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Er det her serround godt?
Fra : Viktor_PM
Vist : 580 gange
26 point
Dato : 30-03-04 17:12

Hej alle sammen....

Nu har jeg bestemt mig for at sælge det gamle anlæg jeg har, og i stedet for købe et serround sæt. Det skal ikke være et helt vildt godt et, bare kunne spille god musik og ikke være det aller dyreste. I dag var jeg rundt og kigge i forskellige butikker, og fandt et Eltax med aktiv sub på 80w, og 5 små højtalere på 50w, og selfølgelig en dvd, der kan spille dvd, cd, mp3 og alt det der til 1500,-. Men jeg har ikke så meget forstand på det, men er det et godt serround jeg har fundet her? Og hvad skal jeg kigge efter hvis jeg skla finde et godt serround, som stadig er billigt? Hjælp!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:16

Jeg ville nok gå lidt højere op i pris! Pris og kvalitet følges jo som regel ad! Har selv et lidt dyrere Eltax (3000 kr) Og det leverer helt klart en fremragende lyd til prisen! Er bedre en sony og JVC anlæg til ca. 6000 kr, så jeg kan da godt anbefale Eltax generelt!

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 30-03-04 17:18

>>Tedd

OK tak for det hurtige svar... Men hvor mange watt er din sub, højtalere? Og hvor mange skal man ca. op i, for at det lyder godt?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:22

Nu har jeg det ikke lige ved hånden men jeg mener det har 60 watt på alle kanaler og sub'en er 120 W. Hvis man skruer alt for højt op på mit kommer der forvrængning, men så er det altså osse højt op!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:23

Det er klart et lavpris anlæg.

Du kan dog være mere eller mindre heldig med den slags.

De leverer som udgangspunkt en fin effekt til filmen. Men som hifi er de totalt håbløse. Der skal du have fat i noget med et nul mere på prissedlen.

Gode råd:

Lyt - brug dine ører.

Skru op. Spiller anlægget uanstrengt og uden hørlig forvrængning?
Slå på højttalerne med knoerne, specielt sub'en. De må ikke lyde hule. Bedst er det hvis de er relativ tunge.
Læs vejledningen. Er den til at fatte?
Løft på tuner/dvd/forstærkeren. Er den tung? Almindeligvis er vægt et godt tegn.
Højttaler klemmer. Ser de rimelig solide og gode ud?

Læg lidt ekstra skillinger til, og køb ordentlige højttalerkabler. Det er noget jammer der medleveres. Selv et 0,75 kvadrat kabel er langt at foretrække.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:23

Så til normalt brug og alt efter rumstørrelse vil jeg sige at 60 watt er nok

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:25

Glem Watt'ene. Det er skulder-watt og ikke noget udtryk for anlæggets evne til at spille hverken højt eller godt. Meget rarere var det hvis man oplyste virkningsgrader og/eller drifteffekter. Det kunne SAMMEN med Watt'ene (hvis man opgav disse ærligt) fortælle lidt. Men det er heller ikke entydigt.

Brug dine øre - glem Watt'ene.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:27

Nu har jeg osse hifi 3773, så jeg kan godt stå inde for at lyden på mit surround osse er god!

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 30-03-04 17:31

Tak for svarene... Men det jeg rigtig spørger efter, er hvad jeg så skal købe?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:33

Som 3773 siger! Brug ørene istedet for de data producenterne angiver. Den Eltax jeg har kan man forøvrigt stadig købe i Bilka og Merlin! Men hør anlægget først!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:34

Vær opmærksom på at de akustiske forhold på/i dit værelse/stue er væsentlig anderledes end f. eks. i et stormagasin. Et stormagasin er normalt et temmelig hårdt rum, hvor lydkilderne kan virke voldsommere end i en lille stue med tæpper på gulvene, der nærmest suger bassen til sig.

..og igen. Glem Watt'ene. Det er kun salgsgas. Den slags apparater er yderst sjældent istand til at producere de opgivne effekter. Se bare på bilstereo. Du kan ikke købe et headset der yder mindre end 4 x 40 - 45 Watt på papiret. Regn på det og du vil opdage at ved 13 Volt forsyningsspænding, 4 ohms belasning, brokobling er du kun i stand til at generere ca 19 Watt. Altså løgn og latin. Det er heller ikke denne parameter der er bestemmende for anlæggets evne til at kunne fylde stuen med fed film effekt. Det er i høj grad forstærkernes strømformåen i de givne belastning, sammenholdt med højttalernes drifteffekt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:35

Og mange steder har man jo returret! så der skulle osse være mulighed for at høre det hos sig selv! Hvad der faktisk er det vigtigste da akustikken hos forhandlerne vil være meget anderledes en hos sig selv!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 17:35

DEt du syntes lyder bedst i DINE ører - det er jo dem der skal høre på det.

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 30-03-04 17:38

Takker igen! Jeg vil kigge lidt videre. Og have jeres svar i baghovedet, så skal der nok komme et eller andet en dag...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:41

Så blev vi enige Tedd, bortset fra at du ikke får HiFi til hverken 1500 eller 3000 for et komplet anlæg. Bevares. Filmeffekten kan skam være rigtig rigtig god, det medgiver jeg. Men glem det der med at det kan bruges til andet endet baggrundsstøj derudover.

Viktor, hvis DU synes det lyder godt til film, så køb det. Men tro ikke du kommer langt over ghettoblaster-niveau som musikanlæg. Der er en årsag til at godt surround (og gode musikanlæg) koster 10 eller flere gange så meget .

Men kig oppe under mine råd, og brug disse. Check endvidere bagsiden af apparaterne. Der står normalt et Watt tal bagpå, som udtryk for apparatets maskimale effektoptagelse. Hvis denne ligger i størrelses ordenen ca 1,5 gange summen af den opgivne udgangseffekt, lyver producentet antagelig ikke, eller kun lidt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:42

refi du laver sgu echo herinde. ikke godt for et surroundanlæg!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:43

Hifi er noget helt andet 3773, det kan vi godt blive enige om, men det Eltax anlæg jeg har ligger altså milevidt over en ghettoblaster!

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 30-03-04 17:45

Er der altid mulighed, for senere tilslutning af højtalere i et surround anlæg?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 17:47

Ja du kan sagtens købe andre højtalere, hvis du er utilfreds med dem der følger med!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:47

Der bliver vi aldrig nogensinde enige Tedd!

Viktor PM hvad mener du?

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 30-03-04 17:49

>>3773

Jeg mener: Kan man købe et par 200w højtalere (f.eks.), og sætte til, hvis man vil have bedre lyd?

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 30-03-04 17:56

Hvilken af dem man kan finde på www.elgiganten.dk vil i anbefale?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 17:57

Sagtens - og glem nu for satan de Watt.

Du mener: Kan man købe to sæt gode og letdrevne højttalere og montere dem istedet for de der små plasticdimser der var medleveret. YES. Tæskegod ide. Så er det tæt på at anlægget bliver ikk' så ringe endda. Hvis anlægget så er så smart at det er med aktiv sub, kan du også skifte den senere med en ny sub og en kraftigere forstærker. Du kan nu også skifte en passiv, men igen. Du bør gå efter bedre drifteffekter - IKKE WATT - glem dem.

En lektion i Watt:

Du tager en 2 x 20Watts Nad 3020, slår softclipping fra. Overstyrer den stygt og baldrer derved diskanten i højttalersættet der er spændt på. Diskanten er en bullittweeter der vil dæmpet æder en systemeffekt i omegnen af 1000W.

Det samme sæt højttalere for lov at spille lige under klippegrænsen med en HH VX1200 forstærker, der vel afleverer i omegnen af 2 x 700 - 800 Watt til hver side. Der sker intet, udover at enhederne - i særdeleshed basserne bliver mere end håndvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 18:03

Kun til film - prøv Eltax'en. Lyt dig frem. Du kan ikke købe sådan noget udfra en brochure. Har lige købt TV. De havde allesammen de fineste billigste apparater med 100 hz og bredskærm og hvad ved jeg. De glemte bare at oplyse at Phillipserne var fabrikeret ovre østpå og stod af helvede til. Sony'en der var på bud var væsentlig ringere end de ringeste lavpris TV. Bedste billede fik man fra 9500 kr's Sony eller 8000 kr's panasonic. SE og LYT. Tilbuddene var i det tilfælde værdiløse, hvis man så på andet end pris. Iøvrigt tror jeg ikke Phillips'en nogensinde før har været handlet til andet end Rubler, hvorfor Bilkas førpris var løgn. Ihvertfald var eneste kvalitet mærket, hvorpå der stod Phillips.

Ordentlig anlæg = Spar sammen, gå i HiFi klubben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-04 18:10

Højttalere kan du finde mange steder. Undlad Bilka buddene. Check evt små fikse byggesæt. Der kan spares mange penge ved selv at lodde sådan et par kasser sammen. Små Jamo'er, Dali'er og JBL'er plejer bestemt at yde et godt resultat. Billigt og mellemdyrt BOSE plejer at være rent svindel. Eltax er meget meget lavrpris. Små bitte mærkevarehøjttalere har aldrig nogensinde set den fabrik der har påtrykt på fronten, men samles på små sildekassefabrikker og påklistres det mærke "den nu skal være". Jamo lavede for år tilbage et bette sæt der vist hed JW150- Det var rimelig godt. De små dali'er yder normalt også rigtig god lyd (OG SÅ ER DU MEGET TÆT PÅ HI FI, TEDD).

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 30-03-04 18:18

SONY STRDE495S til 1695 i elgiganten er en ganske udemærket forstærker......kender 3 der har den, og den lyder ret godt.......men der er selvfølgelig også koblet nogen kvalitets højtalere til.....eks. bose......som sagt ovenover: kvalitet koster penge....... Vh Claus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 18:48

Læg mærke til mit første indlæg 3773! Pris og kvalitet følges ad!

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 30-03-04 23:14

hmm glemmer I ikke at det skal være bestemte watt, nemlig RMS - og ikke PMPRO samt at frekvens området siger alt om hvilke toner den kan spille...

20-20000 er det optimale...

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 31-03-04 08:03

Den med frekvens området har viktorpm selv dækket ind i og med at han vil have en subwoofer + satelitter....Vh Claus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-04 08:25

Det er noget sludder, det du skriver zhogun. Alt nyere kram kan håndtere det nævnte toneområde, excl højttalerne. Og dataerne fo dem er alligevel et eventyr. Kun absolut topudstyr kan gengive 20 hz. Du kan alligevel ikke høre det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-04 08:26

Zhogun. PMPO er bluff-Watt, der er endnu løgnagtige og åndsvage salgsargumenter.

Kommentar
Fra : zhogun

Dato : 31-03-04 16:55

Til 3773.. PMPO er bluff-watt, ja, det er derfor jeg pointerer det med RMS-watt.

og det er ikke sludder for ikke alle submoofer går specielt langt ned.det er vist kun 25hz optimalt, men vis de ligger og svæver i 80hz er det ikke specielt godt..

Og det sammen med satelitterne... de går afhængig af kvaliteten højere op i frekvens.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-03-04 19:14

Vrøvl. Du kan ikke høre en pind over 15kHZ, medgivet at mulige toner højere oppe giver luft, men absolut hovedparten ville ikke ane der var noget galt hvis højtaleren ikke spiller over 15 kHz. Omvendt er dybbas information under 50 hz ikke hørbare og har nærmest karakter af rystelser. Ganske få mennesker er i stand til at høre infralyd (de fleste kan mærke den). Regulær dybbas kan du godt karakterisere som området 20 - 80hz. Der er bare ingen pling/plang subwoofere der har noget nævneværdigt output i det laveste område. På store installationer anvender du ofte low cut, f. eks. under 30hz for ikke at smadre højttalerne fysisk og ligeledes eliminere rystelser og feedback.

At du mener at det der ligger og "svæver" oppe omkring 80hz lyder ringe, er for mig uforståeligt. Det er faktisk BAS. En højtaler med en mindre pukkel ved de 80 hz, vil normalt blive karakteriseret som en rock højttaler, west coast sound mv, og vil yde brugeren godt med høvl i mellemgulvet. At lave ret meget derunder er rent dunkeri. Bevares, jeg har da ofte brugt 4 frontladede horn som "ekstra hjælp" under de 80 hz. Disse rækker iflg den måling vi i sin tid fik udført på samme ikke meget længere en 50hz (-3 db punktet). Om en subwoofer til 0 penge har output dernede tror jeg ikke en bønne på. Dem vi har målt på, siger stort set ingenting, eller er ved at tæske sig selv i stykker, hvis du fodrer dem med 50 hz. Ved 25 hz er outputtet ikke eksisterende og enheden er på vej til de evige woofer-marker. Læg nu mærke til vi taler om små subwoofere i alt-i-een-sorround-klassen. Begynder du at betale 3-4-5-6 tusinde medgiver jeg gerne at det duer. Men at lave det til et kvalitetstegn, at de opgiver en urealitisk frekvensbredde, der er nogenlunde så sandfærdig som pmpo Watt'ene er noget lal. Gode højttalere kendetegnes ved en tilnærmelsesvis ret frekvensgang. Om den rækker helt ud i hjørnerne er for almindelig dødelige bevidstløs ligegyldigt. Endnu mere vigtigt er en anstændig impendans gang uden de store fasedrej. Dette bestemmer nemlig hvad forstærkeren kan yde i de pågældende kasser. Ligeledes et en fornuftig driftseffekt at foretrække. Beklageligvis har man intet kontrolorgan for den slags, hvorfor at højttaleres frekvensgang laves på et skrivebord med en lineal. Impendansen opgives fejlagtigt. Delefilter og bas er så ringe at der er kriminelle fasedrej, samtidig med grimme impendansdyk i det lave område. Disse ting dræber forstærkeren. Ligeledes kniber det med sandheden når drifteffekt skal opgives og helt galt bliver det med alle drenges yndlingsparameter Watt'ene. En 12" peerles født til 150W bliver til 350W af at komme i en Jamo kasse (og jamo er langt fra de værste. Prøv at skille de små legendariske Bose højttalere ad - magen til skrammel. Man kører helt klart i skyggen af de proffesionelle storebrødre.

Den evindelige fokuseren på Watt er dybt latterlig. Hvad vil du med dem? Stoppe dem i skulderen. Skal du fokusere på tal, så kig på strømformåen. Sammenligningen mellem effekten i henholdsvis 4 og 8 ohm fortæller langt mere end Watt'tallet. Evnen til at kunne aflevere dobbelt effekt i halv impendans og måske ligefrem være stabil i 2 ohm, fortæller mig meget mere end watt-tallet.

Den tidligere nævnte NAD3020 som stadig spiller, vistnok på femogtyvende år, kan du sætte foran et par trælse (impendansgangen) musikerhøjttalere, netop gearet til at give lidt ekstra ved de 80 hz. Ingen, og jeg gentager INGEN til festen, vil gætte på at du nøjes med sølle 2 * 20W for at opnå det lydtryk. Det er da klart at min gamle 3080 giver mere pondus. Og HH'eren spiller så højt at dine ører ikke vel være med. Men forskellen er ikke enorm. Læg mærke til vi taler om effektspring 20 - 100 -700W.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 31-03-04 19:31

hehe....you go 3773!!!!!.....jeg har kun en ting at sige : U = R x I, = ,P=U x I kan man sin ohm's lov kan man beregne hvad der virker og ikke virker.....du har helt klart fat i den lange ende lige der!!!!!! .....og ja.......alt under 20 Hz er ikke hørbart for det menneskelige øre alligevel.....det er bare svingninger i luften.......80 Hz er ganske udemærket, det kan levere så dyb bas at man bliver forpustet.......det der vrøvl med at en sub absolut skal gå ned til 20Hz, er det rene teoretiske volapyk!!!!!!! Vh Claus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-03-04 19:37

Handler det her spørgsmål om hifi overhovedet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-04 08:47

Det tror jeg da tedd. Godt nok kan billig-surround dårligt katagoriseres som hi-fi, men der er da en masse højttaler viden, eller hva'?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-04 09:33

Vi er mere enige fluffyclaus, du var da vist også gammel musiker, ikk´?

Imponerende at mennesker stadig render rundt og roder med det Watt og bavl. I gamle dage lejede vi en stak JBL Modular horn. Disse horn har stort set intet output i det regulærer subbas område, men det spillede dæleme godt nok lækkert og godt med slam pam på mellemgulvet. Forstærkerne dengang, var gamle amerikanske Hafler, oplyst til vistnok 2 x 350 W eller deromkring. Et amp-stack sammen med 4 x 15" + 2x 12" + 2" horn + bullits pr side spillede dæleme godt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-04 15:11

Fik du købt noget Viktor?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 15:57

Blev dit spørgsmål besvaret? I så fald accepter venligst et svar