/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
EXCEL problemer med format af print.
Fra : dcp112
Vist : 1413 gange
350 point
Dato : 30-03-04 16:45

Hej

Mit excel-regneark funger fint, indtil det pludselig ikke kunne styre formatet af udskriften mere. Jeg bruger et regneark, hvor der normalt er 4 liggende A4-sider. Det passede altid førhen, når jeg printede disse. Nu er er der 8 sider eller flere. Når jeg kigger i sideskift-vinduet, er der kommet flere sideskift, som jeg IKKE kan fjerne. Det underlige er, at det nu gælder for alle min oprettede regneark. Dvs det er noget den overfører til alle regneark. Regneark der altid passede perfekt på en A4 side, kommer nu ud som 2 eller 3 sider på printer. Jeg har hverken få ny printer eller ligende. Denne ændring skete fra den ene dag til den anden. Det virker som om, det er noget i selve Excel, der er blevet ændret, altså uanset hvilket regneark man åber, er denne format nu gældene, og man kan ikke fjerne den. Jeg har prøvet at nulstille udskriftområdet osv osv. Er der nogen der kan hjælpe ???

Mvh
DCP

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 16:54

Har du prøvet:
Marker et område af celler>filer>udskriftområde>angiv udskriftområde.
I vis udskrift>margener> er det her du har ændret
Bare lidt forslag.
Emesen.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 16:58

Ja, har prøvet alt dette. Det har ikke noget margener at gøre. Excel putter simpelthen en masse sideskift ind i regnearket, som aldrig har været der. Problemet er bare, at den gør det med alle min regneark nu. Men ellers tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 17:08

Har du ændret skriftstørrelse el.lign.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 17:09

Jeg har fundet ud af, at den indsætter såkaldte automatiske sideskift (stiplede linjer), mine egne sideskift er tilsidesat (manuelle sideskift = ubrudte linjer). Håber det hjælper nogen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 17:18

Tjek din sideopsætning og din udskriftopsætning.

Et eller andet må stå forkert.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 17:21

Det må være standardskabelonen som er ændret, men jeg kan ikke lige finde den.
Men prøv lige:
Fjerne et udskriftsområde
Peg på Udskriftsområde i menuen Filer, og klik på Ryd udskriftsområde.
Og du kan justere sideskift ved at:
Vis>sideskift og trække på plads.
Men jeg mangler at finde et sted med gendan standarder.
Emesen.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 17:21

Nej, det gør det ikke, tro mig. Den INDSÆTTER AUTOMATISKE SIDESKIFT. Det gør den nu ved alle mine regneark, dvs det er et globalt problem !!. Hvordan fjerne jeg disse automatiske sideskift ???. Jeg har tjekket alt vedr. størrelse af siden (A4) osv osv.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 17:26

Til emesen.

Det med standardskabelon kan have noget på sig.....måske en god ide....jeg arbejder på det..

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 18:52

Ingenting virker, jeg har endda prøvet at afinstallere excel og geninstallere det igen. Ingen ændring. HJÆLP!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-03-04 19:03

Hej
Der kan være fler ting der går galt:
- dokumentet kan tidliger være skaleret til f.eks 80%
- Kolonner kan have ændret brede.
- Margen kan være ændret.
- Der kan være indsat rækker eller kolonner.
- Hvis du har et tidliger udskrift fra en fil du mener er uændre kan du udskrive filen igen og lægge den oven på den gamle og se hvor arket skrider.
De kan være så simpelt som en celle der har atuomatisk højde hvor fonten er blevet Fed eller bar lidt større.
Held og lykke
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 19:12

Hej Benjamin

Tak for dit svar, men desværre nej. Selv når jeg opretter et nyt regneark, bibeholder den de automatisk sideskift. Jeg kan simpelthen ikke fjerne dem. Kan det være en virus eller lignede. Det er så frustrende, jeg jeg snart smadre pc'en....

Den halvere ca. en A4 side.....og formatet på pairet er altså A4.

Men ellers tak for dit forsøg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 19:15

Du har vel ikke fået en til at sætte din printer op til 200 % - Jeg spørger bare

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 19:20

thjaaa refi...hvorhenne kan man indstille printeren til at gøre dette.. min printer er en HP Laserjet 1200

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-04 19:24

Naaa - ok

Men det var da et forsøg værd, det er mange gange meget simple ting der starter en større aktion, for det her lyder godt nok mystisk.

Har du prøvet med en anden printer?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 19:33

Afindstallere-indstallere.........skabelonen ligger i en fælles office mappe.
Jeg har søgt på excel i C: og fundet:
Excel..................C:\documents and settings\default User\skabeloner
Den åbnes med faneblade på engelsk men ellers dansk........mystisk.
men den laver også auto-sideskift.
På samme søgeside ligger der flere excel skabeloner
Hvis du laver en tilretning, kan du gemme som skabelon, dog ikke den rigtige løsning.
Skabeloner i excel er er lidt vanskelig, har jeg opdaget.
Jeg har dog prøvet at gemme som skabelon og den kan hentes igen.
Først >filer>udskriftområde>ryd sideskift
stå i celle A20>indsæt>sideskift (skiftet ligger over A20)
vis>sideskift>ok>vis>normal>nu vises sideskift
gem som skabelon (husk et navn)
luk excel og åbn excel
filer>ny>peg på din skabelon>ok
Jeg håber du kan bruge det, men det følger ikke med til ark2 desværre.
Lav lige en kopi af dit regneark inden du forsøger sideskift på eksisterende ark.
Emesen.
PS. det irriterer mig at det ikke er til at styre globalt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 19:47

Metode uden at lave skabelon:
åbn exel>filer>udskriftområde>ryd udskriftområde>stå på 20>indsæt sideskift.
stå på F>indsæt>sideskift=lodret sideskift
Hvis du indsætter eller sletter en række, flytter sideskiftet sig automatisk.
vil du beholde sideopsætningen skal du gemme som skabelon.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 19:49

Hvis du markerer alle dine ark og sætter sideskift følger alle ark med.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 19:56

Til emesen

Jeg brugte en af de skabeloner under C:\documents and settings\default User\skabeloner. Åbne den. Den var tom, kopierede et af mine regneark oveni, og hov nu virker det ??????????, hvordan får jeg gjort denne skabelon til standard. Jeg tror vi har fat i den lange ende nu.

Smukt arbejde emesen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 350 point
Dato : 30-03-04 20:04

Gisp - jeg ved det i word. (der sletter man bare standardskabelonen og den laver selv en ny)
Jeg har endnu ikke fundet standardskabelonens navn.
Den skal omdøbes til "noget2" og den skabelon du laver skal hedde "noget" som er navnet på den oprindelige skabelon.
Men du skal lave en skabelon uden data på, før du gemmer som skabelon.
eller du kan bare hente via filer>ny hver gang.
Emesen.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 20:10

fint nu har jeg fået lavet en ny standard skabelon, nu skal jeg bare finde ud af, hvor den gamle (og irriterende) standardskabelon ligger

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 20:13

jeg har fundet:
F1>skriv " Gendanne standardskabelon" > fejlfindig i forbindelse med skabeloner>
Gendanne de oprindelige indstillinger til nye projektmapper og regneark
Her står hvad du kan.
Emesen.

Kommentar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 20:21

Jeg tror, jeg har løst problemet nu, hold da ferie jeg er blevet kog på skabeloner nu.

Du skal have mange tak Emesen

Godt kæmpet og tak for det.

Mvh
Torben

Godkendelse af svar
Fra : dcp112

Dato : 30-03-04 20:21

Tak for indsatsen.

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-03-04 20:29

Selv tak.
Ja der er lidt længe i mellem arbejde i programmet excel, så det var da meget sjovt at genopfriske lidt.
Emesen.