/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ide 133-ide 100
Fra : frederikshavn
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 29-03-04 17:56

jwg har en kammerat som har arevet en gammel pc'er,ca.6 år gammel,med win 98,og med en hd på 3gb,nu har han så købt en ny hd.mrk.Maxtor,på 40gb,som er en ide 133,og vil gerne inst.win 98 der på,vi har oprettet hd,ude i fdisk,men når vi vil inst.win 98,der på,går det også godt nok,indtil den skal genstartes,så sker der bare ikke noget overhoved,så slog det mig,det kan være at hans bundkort ikke understytter ide 133,så vil jeg høre om der er et pgr.som kan konventere fra ide 133,til ide 100

Accepteret svar
Fra : pertho

Modtaget 110 point
Dato : 29-03-04 18:04

Det er muligt, at bundkortet ikke understøtter en harddisk på den størrelse. Prøv med en bios-opdatering til bundkortet.
Alternativt kan du bruge Maxblast, til at installere den med - altså opdele i partitioner, som bundkortet kan klare.
Og endelig: du skal habe et 80-leders IDE kabel. Har du det. Et 40-leders er ikke godt nok til sådan en.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-03-04 20:00

Hvis dit bundkort understøtter ATA 100 vil din HD køre ATA 100. Er der flere HD vil de køre efter laveste ATA.
Jeg går ud fra at din HD sidder på primær IDE kabel og er sat til master.
Din CD-rom/DVD sidder på samme kabel som slave........eller
Din CD-rom/DVD sidder på secundær IDE kabel som master.
Opret en primær partition med fdisk og genstart med disketten i.
ved A formaterer du sådan A:\>format c:
ventet og så genstartet med disketten.
Nu kan du indstallere win 98.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-03-04 22:31

Problemet ligger ikke i harddisken, hvis kablet ikke er skiftet ud, er det formentligt et 100 ata kabel. Det er nok bundkortet der ikke understøtter så "store" harddiske, så start forfra og opret via fdisk 2 partitioner så vil computeren givet kører igen, men ellers skriv lige hvilket bundkort der ligger i, så man kan udersøge hvor store harddiske bundkortet understøtter.
Måske kan bios opdateres, man da computeren er 6 år gammel er det lidt tvivlsomt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-03-04 00:41

Som jeg læser spørgsmålet tyder det på et win98 problem

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-03-04 06:38
Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 30-03-04 13:38

Tak for svaret pertho.,det var et ok pgr.nu dur det