/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha 4g forreste tandhjul larmer
Fra : rasmusbuh
Vist : 920 gange
150 point
Dato : 29-03-04 15:53

Jeg har en Yamaha fs-1 k1. Jeg har det lille problem at når jeg kører baghjulet rundet (på centerstøttefod) larmer tandhjuler. Kæden bliver skiftevis stram og slap, og det larmer ret frygteligt. Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg har indstilt baghjulet af bedste evner, men ikke msurt kæden endnu, da den ikke skal køre endnu.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 29-03-04 16:05

det er kædeled der er stive prøv og smør den så skal du bare se så hjælper det

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 29-03-04 17:12

Jamen den gamle møre kæde der sad på før larmede også! Jeg har en ny en på nu

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 17:12

Hvis det ikke passer ordentligt sammen På grund af slid kan den også lave det nummer at kæden nærmest kravler op på tændenne Hvis det er et stift led så tag en skruetrækker og vrid let ved det stive led som også kan smøres med lidt wd 40
Mvh sune

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 150 point
Dato : 29-03-04 17:13

Så er det jo nok tænderne på tandhjulet der er slidt det er også bedst at det også er nyt

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 29-03-04 17:35

Til Sune
Det virker meget rimligt det med at de "kravler op". Sådan ser det faktsik ud. Men både tandhjul og kæde er ny...

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 29-03-04 18:27

prøv en god kædespray evt.CHAIN LUPE fra bel ray.1 dåse koster 115,-kr.(ved feks bruun larsen Odense) den både smører og beskytter giver et hvidt skær er meget holdbar og du kan se hvornår kæden trænger igen.men rens lige din kæde først i noget petrolium da der kan være en del skidt bla. efter at det har været vinter (grus,salt)meget god effekt ,billigere end at skifte kæde,husk at være god ved kæden og den holder længere.

mvh eskild

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 29-03-04 18:35

Det er sansynligvis det bageste kædehjul som er skævt, altså sidder skævt eller er ovalt. /nilsg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-03-04 00:14

Det kan også være kæden der hænger ned på bagsvinger-leddet, det sker tit hvis kæden er for slap.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 30-03-04 06:31

Jeg tror dit problem skal findes ved baghjulet, det er sikkert ikke monteret 100% lige, hvilket sagtens kan forudsage en underlig kæde-gang...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-04-04 22:34

Husk at lukke hvis du har fået et gyldigt svar eller ikke kan komme videre
mvh Sune

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 06-04-04 13:11

Tag lige en slapper hva sune, har du noget du skal nå... Jeg hæver da bare spørgsmålet i stedet.
åh min gud

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 16:01

En kæde der skiftevis bliver slap og stram, kan kun skyldes 4 ting:
1. Enten har kæden nogle stive led, som en rusten kæde kan have.
2. Eller kæden kravler lidt op på siden af tandhjulet, fordi de 2 tandhjul ikke flugter. NB. Man skal se henad kæden bagfra med øjet helt nede i "kædehøjde".
3. Tandhjulet/ne er så slidte og uens i deres fordybninger, at de snarest skal skiftes. Når man ser tandhjulet fra siden, kan man se kæden har slidt sig ind fremad.
4. Bagtandhjulet er ikke orginalt og har for store bolthuller, så det ikke centrere med hjulet/navet.
Husk at kæden ikke må være helt stram, når man belaster knallerten med sin vægt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-04-04 16:05

VERDENS BEDSTE kædespray laves af ROCK-OIL i England. Smør din kæde efter en køretur(så er kæden varm) , gerne om aftenen, og lad den stå natten over
Skift ALTID BEGGE kædehjul sammen med ny kæde. For at justere din kæde optimalt kan du lægge dig bag ved baghjulet og kigge/lade øjet flugte kæden. Så kan du se om kæden "danner" et U sideværts. Hvis kæden ikke flugter her får du denne grimme lyd.

Held og lykke!!!...og God Påske!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 06-04-04 16:09

Jo tak for god påske!
Jeg har ikkke prøvet nyt bagtandhjul endnu... Det måske et forsøg værd

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-04-04 16:17

Jeg ved godt at det er lidt dyrere at skifte begge tandhjul + kæde samtidig, MEN DET BETALER SIG!!! Hvis dit/dine tandhjul er "spidse" som på en savklinge SKAL du udskiftes. Ring dette nr. hvis du er interesseret i at købe ROCK-OILs kædespray: 65361753...det er UBETINGET det bedste du kan få!!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 06-04-04 16:21

Kan det være fordi jeg kører med 10 istedet for 9 tands på forreste tandhjul? Min knallert har ikke kørt længe, den står lidt adskilt i en kælder lige nu så jeg kan ikke rigtig prøve den på vej.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-04-04 16:26

Et større tandhjul skulle jo netop reducere problemet...men det kan som min kære navnebror påpeger være et rustent eller "fast" led på kæden....især hvis den har stået stille længe

Jeg bliver nødt til at smutte for i dag...pligten kalder ("kigger forbi" igen imorgen)!!! Men prøv at skifte kæde +tandhjul...det vil under ALLE omstændigheder være "godt givet ud"!!!

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-04-04 16:39

Jeg tar det skam helt roligt men det satte da gang i debatten men jeg kan ikke få øje på noget der ikke er sagt nu så farvel
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 17:30

Nej det kan ikke være fordi du kører 10 tands, men nok fordi din kæde har nogle dårlige led, køb en ny ved THansen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 06-04-04 18:35

Jeg har lige købt en ny... Den har aldrig kørt en meter før... Men heller aldrig fået en dråbe olie før...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-04-04 21:13

Nej det behøver den heller ikke lige med det samme, men specielt før under, og efter vinter.
Men har du kontrolleret noget af det vi har skrevet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 09-04-04 22:59

Va eh... er det i det hele taget den rigtige kæde som du har fået?? Du skriver at den er ny...

Har knallerten været tunet? så kan det være at den er skæv.

Hvordan har bøsningerne i baggaflen det ? De kan skiftes på sådan en Yamaha.

Hvordan har bagnavet det i det hele taget? er lejerne slidte? er det den nye eller den gamle model? (Det nye nav har bagtandhjulet skruet fast derekte i navet. Det gamle nav har bagtandhjulet på en klo som griber ind i navet med gummiklodser i mellem.) Jeg har ikke selv erfaring med det gamle nav, men jeg kan forestille mig at hvis det er slidt eller defekt, så må det kunne få bagtandhjulet til at køre skævt??

Det kan osse være at lejet i afgangsakslen på gearkassen er totalt slidt op, og derfor får den til at køre skævt. Mere utrolige ting ER set, på de her gamle forskruede og forkørte knallerter.

Vh.

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 10-04-04 13:03

Det er et baghjul af ny model, altså det uden gummikloder i. Hvad jeg ved af har knallerten aldrig været tunet. En af baghjulsbøsningerne er hjemmelavet, da jeg ikke har kunne finde den som reservedel nogen steder. Altså, den der sidder på kædesiden. Det er ikke helt udelukket at gearakslen er skæv, men det er da pisse besværligt at skifte, eller hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-04-04 13:35

Ja den er pisse besværlig at skifte, og jeg vil ikke tilråde dig at begynde at skille hele krumtaphuset, undtagen du er virkelig expert, men man kan da let se om den er skæv, ved at dreje den rundt, event. uden kæde, eller tag tandhjulet af, så er det måske tyderligere. Men en lille smule skæv kan man måske leve med? Kæden skal alligevel have så meget frigang, at den ikke er stram, når knallerten er belastet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 10-04-04 13:40

Ja den er ikke TYDELIg skæv men når jeg drejer den kan det godt tyde på det. Men det kan også være mit "hjemmelavede" afstandsstykke på kædesiden til baghjulet er af forkert størrelse. ER der nogle af jer herinde der ved hvor langt sådan et nøjagtigt skal være. Der skal vistnok sidde to, men da jeg ikke har kunne finde disse har jeg lavet et stort. Men hvor langt skal der være fra gaffelen til nav'et?

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 12-04-04 12:23

Er det da ikke den her du mangler??

http://thansen.dk/product.asp?c=237023305&n=282500617&pn=282501084

Det lyder virkelig til at det er den som er problemet.

Baghjuls lejerne må heller ikke være for slidte, det får jo tandhjulet til at køre skævt.

Hvis problemet stadig er der når hjulet endelig er monteret korekt, så må du til at kigge mere mere indgående på om tandhjulene løber i lige linie over for hinanden.

Afgangsakslen:
Hvis ikke det yderste leje lader til at være slidt, så prøv at tage kraftfuldt ved den og prøv at vippe med den, for at se om det skulle være lejet i den anden ende af akslen som skulle være slidt. (Jeg mener forøvrigt at kunne huske at det er en bøsning)

Vh.

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 12-04-04 13:49

jo det ikke umuligt, men fortæld mig, skal der ikke være to afstandsstykker på tandhjulssiden? Det er nok det der er mit endelige probelm. For hvis der kun er et så skal jeg bare købe det du viser der jo!

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 12-04-04 14:00

Jeg TROR og mener at kunne huske at der kun er den, de har vist osse kun den ,T hansen, det tror jeg er fordi der ikke skal side andet? prøv at kigge efter derinde, se efter på andre knallerter, eller spørg en cykel handler som er gammel nok til at have erfaring med yamaha'en. Jeg kan ikke lige hoppe ud og kigge på min egen, den står i en lade 30 km herfra. De har nok osse et "eksploderet" billede hos Thansen så de kan se det men, du skal i hvert fald have fat i denne del, jeg er ret sikker på at det bare er den du skal ha'

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-04 15:36

Det er jo kun afstandsbøsninger, der skal sikre at navet fylder helt ud mellem bagsvingerne, og kan ikke have noget med et varierende tandhjul at gør. Jeg går da ud fra at du har spændt dit baghjul, så det klemmer om bagsvingerne?
Jo der skal kun sidde et afstandsstykke, på tandhjulssiden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 12-04-04 16:29

Det må da påvirke hjulets placering i forhold til hvor det skal være under knallerten, og dermed osse tandhjulets placering, som jo helst skal lige for fortandhjulet.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 12-04-04 16:31

især hvis den hjemmelavede bøsning ikke har den rigtige størrelse.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-04 17:11

Ja det kan påvirke at de ikke løber lige "i linie" for hinanden, men det kan da ikke gøre kæden slap og stram, for det er jo ingen sliddel, det er derimod baghjulslejerne, men så skulle det være fordi de mangler kugler, eller nogle af dem er knust.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 12-04-04 22:57

det ser deværre ud som om gearakslen er skæv! Øv

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-04-04 23:27

Ja for stram kæde og 2 på sædet, så er der noget der skal give sig, og det blev akselen, håber så du havde en pige på, så er det da ikke helt spildt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-04-04 09:44

Ok så da, men vi fik da endelig en konklusion på hvad der er galt.

Vh.

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 14-04-04 16:33

Jamen Palle jeg har slet ikke kørt endnu... Jeg har kørt én enkenlt gang på den, uden nogen bagpå. Og sidenhen er den blevet skilt ad... Men man kan vel ikke få alt... Jeg må prøve at finde en vinder herinde en af dagene

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-04 21:07

Nej men en anden har så spændt kæden for hårdt, men det er vel til at leve med, den skal bare være så slap at den på det værste sted, stadig kan give sig når du sidder på den. men det er et bøvl at skifte akselen, selv om den ikke koster meget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 14-04-04 22:25

Nu siger den gamle at det ikke er akslen... Det sku til at skide i bukserne over... Jeg får en klogere én til at kikke på den en af dagene

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-04-04 14:43

Undeskyld, men du har heller svaret på flere råd herinde omkring om kædehjuline løber i linie med hinanden??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 23:42

Husk at lukke
Mvh sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:40

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

Godkendelse af svar
Fra : rasmusbuh

Dato : 02-06-04 01:53

Jeg fik aldrig rigtig afhjulpet problemet, så r nu får sune her bare pointene fordi han svarede hurtigt og rimelig effektivt