/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hurtigere puch maxi
Fra : 30scooter
Vist : 2591 gange
20 point
Dato : 29-03-04 10:37

Jeg har sat følgende dele på min maxi k. 45mm cylinder/topstykke/stempel. 20 mm delorto karburator 5.5 tun udstødning. 14/40 gearing.

Hva kan jeg gøre for at få den til at rende hurtigere. jeg vil ik skifte nogle dele ud, men kan man pudse skyllekanaler? eller hva? eller hva kan jeg gøre for den render hurtigere. er der nogle små tricks så den kan rende hurtigere?

mvh 30scooter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 11:12

Man kan tage kaburatoren af og kører stemplet op indtil der mangler 2½ mm i at den er forbi indsugningshullet så tager du en ridsespids og tegner en bue på stemplet efter indsugningshullet tager stemplet af og filer det markerede væk med en buefil og så har du en hakning der gir en del.Meeen det er selvfølgeligt ulovligt med mindre du kører på en bane skal jeg sige
Mvh sune

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 29-03-04 12:13

Det er ikke nødvendigvis sikkert at det giver noget... Jeg overvejede selv at gøre det samme engang, men jeg ringede ned til motoline og spurgte og fik svaret at jeg nok bare ville "kvæle" motoren da stempel og cylinder er tilpasset således at det yder maksimalt.
Men hvor hurtigt kører maxien egentlig?

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 29-03-04 12:35

JK6>>>>>Én 80 stykker...

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 29-03-04 12:37

Er karburatoren indstillet ordentligt? er der nogle "døde" punkter i omdrejningsområdet eller kan du høre den 4-takter?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-03-04 12:39

Et godt forslag kan være polering af åndedrættet, dvs udstødning, indsugning og skyllekanaler. Som JK6 siger, tror jeg ikke på det kloge i at afkorte stemplet yderligere. Umiddelbart tror jeg sagtens du kan øge gearingen - den virker vel lav.

"Gratis" heste kan du få ved ren udstødning og perfekt indstillet tænding, dyse mv.

Nu er det vel ikke sådan at maskinen har mange mange km på bagen. I så fald kan det være smart at kigge på lejer og simmerringe.

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 29-03-04 12:46

kom også lige til at tænke på en ting mere. Hvis du kigger på skruerne der holder tændingsankerpladen så kan du se at der er en rille de kan køre i, altså du kan justere ankerpladens position. Hvis den står i midten så prøv at dreje ankerpladen ud i en af yderpositionerne. Så vidt jeg husker skal ankerpladen drejes modsat svinghjulets omløbsretning for at indstille tændingen til at tænde "højt" det vil sige at stemplet er tættere på top når tændrøret tænder, men prøv begge yderstillinger. Der udvikles dog en del mere varme når man kører med høj tænding så derfor er det vigtigt at din karburator er indstillet korrekt for at undgå at stemplet sætter sig. (gør det dog sjældent på en maxi, men alligevel...).

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-03-04 14:55

30scooter
Du må have en vis forståelse af, at nå du stille spørgsmål skal du også lukke dem.
Følgende spørgsmål regner vi med du har glemt at lukke.
Vi hjælper dig, du giver point for hjælpen, det er spillets regler.
For at vi fremover vil hjælpe dig bedes du venligst lukke følgende spørgsmål.
Jeg er overbevist om at der er en her i tråden der er dig behjælpelig med hvordan du lukker dem.

Mvh
Ellebye

http://www.kandu.dk/dk/spg/36655
http://www.kandu.dk/dk/spg/36647
http://www.kandu.dk/dk/spg/33803
http://www.kandu.dk/dk/spg/33633
http://www.kandu.dk/dk/spg/31164
http://www.kandu.dk/dk/spg/30980
http://www.kandu.dk/dk/spg/27332
http://www.kandu.dk/dk/spg/27238

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 15:02

Den skal altså indstilles i tændingen til at tænde 1mm før top og det opnår du hverken ved for tidlig eller sen tænding men kun ved korrekt indstilling der ligger sådan ca midt i sporet (de aflange skruegange) ved for tidlig modarbejdes stemplet nærmest og ved for sen fuser kraften bare af
Mvh Sune
Ps det kan da godt være at man ikke skal tage ydeligere af stemplet hvis det er tun men er det standart så virker hvad jeg har beskrevet tidligere og den form for hakning er den bedste måde at udfører det på da man derved ikke laver en skæv gang af stemplet i cylinderen som hvis man som set så mange gange bare skærer et stykke af hele skørtet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-03-04 15:05

Helt klart man lukker sine spørgsmål og scooter du ku jo vinde konkurencen jeg havde om at lukke gamle spørgsmål men nu er det for sent men luk lige det er jo ikke så svært

Mvh Sune

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 29-03-04 15:20

Det jeg ville gøre var at købe en større indsugningsstuds på 20 mm, hvis du ikke allerede har gjordt det. Karburatoren kommer ikke til fuld udnyttelse uden denne. Men du kan også som sune siger hakke stemplet.

www.4gear.1go.dk
og så ind under puch maxi tuning for at se hvordan

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 29-03-04 15:25

er du sikker på du har kørt dit cylinderkit til ordentligt det kunne evt være derfor den (kun) render 80 vh trytter

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 29-03-04 15:30

Hvilken dyse størrelse kører du med???
Hvilket filter har du monteret???

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 29-03-04 21:44

Fil indsugeningen op! Da jeg havde samme tun på filede jeg den meget op så den både åbnede mere og før! Det hjalp en hel del!

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 30-03-04 07:56

Ellebye>>> skal nok huske det medmine ?mål.. men Tak for på mindelsen.. :)

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 30-03-04 08:29

Orsted_banden, du mener file indsugningen ned ikke? ned mod krumtabhuset? ellers åbner den ikke før, så åbner den godt nok mere, men hvis man filer for højt så åbningen går over stempelringen når stemplet er i bund er det helt galt....

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 30-03-04 08:49

med hensyn til tændingen så er det en fordel med højere tændning ved højere RPM. En maxi tænding kan ikke selv justere tændningstidspunktet afhængigt af omdrejningstallet som en bil f.eks. gør det og desuden kører en standard maxi med langt færre RPM end 30scooters gør det. Derfor når man tuner en maxi så meget, kan man opnå noget ved at stille tændingen en anelse højere end standard da motoren tager mange flere RPM.

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 30-03-04 09:20

Jk6>>> vil du forklare mig lidt nærmere hvordan jeg gør med den tændingen.. tændingen sidder den ved tændrøret? eller er jeg helt gal på den?

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 30-03-04 09:22

Vil den eventuelt få mere fart med et større for tandhjul? 16-17? tands?

Accepteret svar
Fra : jk6

Modtaget 20 point
Dato : 30-03-04 10:12

tændingen sidder på venstre side af motoren. Hvis du følger tændrøskablet kan du se hvor den går ind i blokken. Du skruer først svinghjulsdækslet af. Under dækslet sidder svinghjulet. der er nogle huller i så du kan kigge ind til tændspole osv. alle de komponenter der sidder under dette hjul er alle skruet fast på en plade som igen er skruet fast på motorblokken. denne plade sidder fast med 3 skruer. Stik en skruetrækker ind og løsn skruerne. tryk lidt på kickstarteren og læg mærke til hvilken vej svinghjulet drejer. drej nu pladen modsat den vej svinghjulet kører og stram skruerne igen. virker det ikke så prøv at dreje pladen til den modsatte yderposition.

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 30-03-04 10:13

et større tandhjul kan måske give mere fart. Men hvis det bliver for stort kan motoren ikke trække helt ud og du vil kun mærke at knallerten bliver sløvere, men hvis du har tandhjulet så bare prøv at sætte det på...

Kommentar
Fra : 30scooter

Dato : 31-03-04 08:52

Hmm det er svært med pointene,,, Hvem skal jeg give pointene. jeg giver Pointene til den jeg syntes hjalp mig mest... men i andre var også meget hjælpsomme. men jeg kan jo kun give point til en af jer..

MVH 30scooter

Godkendelse af svar
Fra : 30scooter

Dato : 31-03-04 08:54

Tak for hjælpen jk6.. men tak også til jer andre..:)