/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netproblem mellem winXP og winME
Fra : Cheanne
Vist : 540 gange
200 point
Dato : 10-05-02 01:58

PC-a kører Windows XP, og PC-b kører Windows ME. Begge PC'ere er forbundet CISCO'en (Cybercity) gennem en switch, og begge PC'ere kan komme på internettet uden problemer. Jeg har så forsøgt at få de 2 PC'ere til at kunne dele filer, men det er her filmen knækker.

På PC-a er installeret:
Client for Microsoft Networks
File and Printersharing for Microsoft Networks
Qos Packet Scheduler
Internet Protocol TCP/IP

På PC-b er installeret
Client for Microsoft Networks
File and Printersharing for Microsoft Networks
Internet Protocol TCP/IP

Pc'erne kan godt se hinanden, og ved spil (f.eks Quake3) kan de godt logge på hos hinanden vha IP-adressen. På PC-a (windowsXP), hvis jeg åbner My Networks places -> Local Network så kan jeg der se de delte drev og mapper på de 2 PC'ere. Hvis jeg så dobb.klikker på et af ikonerne (uanset om det er et ikon til PC-a eller PC-b) så går Explorer ned! Jeg har prøvet at nyinstallere Windows XP, men det hjalp ikke. Hvis jeg sætter en FTP-server op på den ene PC, så kan den anden godt logge sig på som klient, men det burde da være muligt at dele filer direkte?

Jeg tror, at det er noget i Windows XP der driller, for hvis jeg slukker PC-b helt, og PC-a er helt alene på netværket, så går Explorer STADIG ned hvis jeg åbner My Networks places -> Local Network og dobb.klikker på en af de delte mapper på PC-a. Windows XP har selv fået lov at sætte lokal-netværket op, så jeg er virkelig på bar bund her. Jeg har også prøvet at installere andre protokoller, men det giver ingen forskel medmindre jeg sletter TCP/IP, og det er jo ikke så smart Jeg har prøvet at fjerne ALT firewall, men heller ikke det gav nogen forskel.

Fra PC-b til PC-a kan jeg nogen gange godt hente filer fra den delte mappe, men ikke altid, og jeg kan ikke sende filer dertil (medmindre jeg bruger FTP
server/klient).

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 02:09

uha. Netværk er vidunderligt ikke?*G* Jeg har selv haft kæmpe probs, hvad angår net. Jeg køre selv med både win2k og 98Se. der er tit og ofte probs mellem de nyere systemer. Har du givet fast ip til begge computere? Prøv også at logge på dine computere som administrator. Det løser mange gange dine probs.

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 10-05-02 02:15

Hej Cheanne,

det lyder jo mere end mystisk! Jeg har et par spørgsmål:

1) Går Explorer ned på begge maskiner (er det præcis samme opførsel på begge maskiner)?

2) Har du prøvet at tilgå My Network Places osv. gennem andet end Explorer - fx Windows Commander? Det kunne være interessant at vide om problemet er universelt eller kun har med Explorer at gøre.

3) Jeg går ud fra at du har fået alle kompatibilitetsopdateringer ned fra Windows Update på begge maskiner?

4) Kører du med faste eller dynamiske IPer internt (fx tildelt fra Cisco'en)?

- Lars

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 10-05-02 03:00

1) Både ja og nej. På PC-a går Explorer ned (Taskmanager bruges til at afbryde explorer der står som *Not responding*, og derefter *New task* og så skrives Explorer og PC'en kører igen). På PC-b låser Exploreren også, indtil jeg via Winipcfg.exe afbryder den midlertidelige IP-adresse, og beder den om en ny. (Den melder så, at netværket ikke er tilstede, og frigiver så 'etellerandet') Som nævnt kan jeg nogle gange hente filer fra den delte mappe, men ikke altid. Jeg kan ikke se noget mønster i, hvornår det virker, og hvornår det ikke virker.

2) Ja, jeg har prøvet med både WinCommander og Salamant. Samme fejl på begge PC'ere.

3) I.flg windows-update er der kun noget til Messenger jeg ikke har opdateret, og da messenger er afinstalleret på begge PC'ere burde det ikke være et problem (??)

4)Jeg kører med dynamiske IP pga Cybercity tildelt fra Cisco'en. Pc'erne får IP-nummer i 10.0.0.x serien, og som nævnt virker disse IP-numre fint, da Quake 3 sagtens kan finde den anden PC via TCP/IP. Ligeledes virker en FTPserver på XP og FTP klient på ME. (Jeg har ikke prøvet den anden vej rundt)

Til Misteryman. Ja, jeg har prøvet at være administrator på WinXP, både hvor min egen profil havde samme rettigheder, og hvor den var begrænset.

Jeg har også prøvet at tilføje Networks services og Other Network file and print service, men det giver ingen forskel.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 03:04

Hvorfor køre du egentligt med me, på den ene? Har du prøvet at installere XP på begge?

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 10-05-02 03:27

Godt spørgsmål. For det første har jeg kun en licens til XP, og jeg ved ikke hvor sikkert det er med en "alternativ" registrering når den skal på nettet. Desuden vil denne PC-b nok ikke køre XP ret godt, da det er en mindre og ældre PC (700Mhz Athlon classic m. 128MB ram).
Men da jeg har XP mistænkt for at "stoppe" min fildeling var det måske bedre med WinME på begge PC'ere?

Jeg har ikke prøvet med XP på begge. På mit arbejde kører der ca 60 PC'ere med Windows95 op mod en Windows 2000 advanced server. Dette netværk er sat op som et domæne netværk (Win2k A S som hovedmaskine selvfølgelig), og altså uden workgroups. Jeg ved ikke hvordan man starter et sådan domæne, da min XP kun har spurgt om jeg vil logge på et domæne-netværk, og ikke om jeg vil starte et. Jeg har heller ikke fundet noget om det i hjælpen, så jeg regner med, at der skal en "Advanced server" udgave til ?

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 03:35

jeg må nok sige at jeg ville fortrække at køre win2k hvad angår netværk. Det er helt super til det. Jeg har kunne overføre ca 3.5 Gb på 2 - 3 min. Det virker perfekt. Men du kan sagtens installere XP på din "Gamle" pc. Det skal den nok køre uden probs.

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 10-05-02 03:40

Jeg glemte at nævne dette.
Ved brug af Wincommander kan jeg se hele netværket, dobb.klikke på en af PC'erne og se delte drev/mapper på den valgte PC, men hvis jeg dobb.klikker på en af disse mapper/drev, så fryser Wincommander øjeblikkeligt, så ikke engang Windows Taks Manager kan lukke den ned igen. Der behøves en restart. Dette gælder kun på WinXP maskinen. På PC-b kan wincommander også se hele nettet, man kan vælge en af PC'erne der, og vælger man PC-b (altså den selv) virker det fint, men vælges PC-a fryser Wincommander ind til Winipcfg.exe afbryder nettet.

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 10-05-02 03:42

Hvorfor tror du, at 2 WinXP vil køre, når en ikke kan? Hvis jeg piller netkablet helt ud til WinME maskinen, så fryser Explorer stadig når man prøver at kigge i den delte mappe via Networks places.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 03:46

hmm.. Det lyder for wierd. Har du hentet de nyeste driver's til bundkort og netkort?

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 10-05-02 04:15

Ja, alle drivere er opdateret, bundkort er et ASUS A7V333 og det er et 10/100 Mbit Accton netkort. Hvis jeg piller netkablet HELT ud af PC-a (winxp) så kan den godt se sig selv i wincommander, men det er der jo ikke meget grin ved. Så er der hverken forbindelse til switch eller router.
Forresten, så er forbindelsen som følger:
Straight kabel fra PC-a til switch, straight kabel fra switch til router, krydset kabel mellem Uplink-porten i switchen og PC-b. Hvis jeg sætter det krydsede kabel direkte mellem PC-a og PC-b så er fejlen der igen, så det er ikke router eller switch der gør det. Tror jeg. Måske. Men på den anden side .....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-05-02 08:41

Hej cheanne

til din sidste kommentar, så skal du have et krydset kabel mellem Router og
switch og straight kabel mellem switch og alle computere.
kablet fra routeren sætter du i uplink porten.
på nogle (mange) switch bruges port 1 til uplink. prøv at flytte pc1 til port 2 og pc2 til port 3.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 10-05-02 09:40

Prøv følgende på XP-maskinen:

1) Start
2) Kontrolpanel
3) Brugerkonti
4) Aktiver gæstekonto.

Det var et problem dengang jeg havde Win2000, måske det også er dit problem her.

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 10-05-02 12:25

Hej igen

dk har helt ret - prøv det... det ville være underligt om det skulle være nok til at skabe problemet, for du siger at det også er der med bare et krydset kabel mellem de to maskiner.. men da du prøvede med det krydsede kabel, huskede du da at ændre IP-settings til at matche at der ikke længere var forbindelse til routeren (som jo uddeler IP-adresserne som DHCP og formodentlig er sat som gateway på begge maskiner)?

Hvis dks tip ikke virker, har du så mulighed for at prøve med andre netkort i maskinerne - bare for at være stensikker på at der ikke er problemer med dem?

Mht. diskussionen om OS og netværk, så har jeg haft absolut nul problemer med XP i netværk, så der mener jeg roligt du kan blive.

- Lars

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 10-05-02 14:45

Til 2mmy

Det gav en ny situation. Nu kan windows ME logge på et delt drev på winxp, og kan hente programmer fra det delte drev. Ligeledes kan der "MEGET" langsomt sendes filer fra Me til XP, men XP kan stadig ikke se delte drev eller mapper uanset om det er dens "enge" eller PC-b's.

Men der er en ændring, det er bare ikke nok! Egentlig ville jeg give dig 50 point, for nu er der dog en ændring, jeg ved bare ikke (endnu) hvordan jeg skal gøre det. Jeg er meget nu her i dette forum, som Cybercity-supporteren anbefalede mig.

Til LLE
Ja, for da PC'erne var forbundet med det krydsede kabel, havde jeg StofaNet, og PC-a- fungerede med delt internetforbildelse samt gateway. Alt dette virkede fint. Jeg havde 2 netkort i PC-a, et med fast IP-adresse til Stofanet og et som Windows XP havde sat op. Denne delte internet forbindelse virkede også upåklageligt, men vi kunne ikke dele filer overhovedet. Vi kunne se hinandens PCere, samt de delte mapper på do, men kunne ikke åbne nogen af dem. Igen, spil, FTP samt alt andet der bruger TCP/IP virkede også fint der.

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 10-05-02 14:58

Dejligt at kunne hjælpe dig lidt videre.

KanDU-folkene bliver nok ikke glade for dette - men hvad pokker.
www.exp.dk er et forum ligesom KanDu som også er fyldt med it-experter (kun it-eksperter), du kan jo forsøge også at oprette spørgsmålet derinde.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 08:26

Da du nu også har xp, har du tjekket at win 98 maskinen og brugeren har
permissions på xpen?? og er oprettet på xpen. At programmet ligefrem går ned
har jeg svært ved at forstå. Gør den det umiddelbart, når du browser dit
netværk, eller efter X antal minutter ??

Du mangler evt. at share nogle bib til netværket ??

"Cheanne" <Cheanne.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:g_DC8.2746$ek6.89126@news010.worldonline.dk...
> PC-a kører Windows XP, og PC-b kører Windows ME. Begge PC'ere er
> forbundet CISCO'en (Cybercity) gennem en switch, og begge PC'ere kan
> komme på internettet uden problemer. Jeg har så forsøgt at få de 2
> PC'ere til at kunne dele filer, men det er her filmen knækker.
>
> På PC-a er installeret:
> Client for Microsoft Networks
> File and Printersharing for Microsoft Networks
> Qos Packet Scheduler
> Internet Protocol TCP/IP
>
> På PC-b er installeret
> Client for Microsoft Networks
> File and Printersharing for Microsoft Networks
> Internet Protocol TCP/IP
>
> Pc'erne kan godt se hinanden, og ved spil (f.eks Quake3) kan de godt
> logge på hos hinanden vha IP-adressen. På PC-a (windowsXP), hvis jeg
> åbner My Networks places -> Local Network så kan jeg der se de delte
> drev og mapper på de 2 PC'ere. Hvis jeg så dobb.klikker på et af
> ikonerne (uanset om det er et ikon til PC-a eller PC-b) så går Explorer
> ned! Jeg har prøvet at nyinstallere Windows XP, men det hjalp ikke. Hvis
> jeg sætter en FTP-server op på den ene PC, så kan den anden godt logge
> sig på som klient, men det burde da være muligt at dele filer direkte?
>
> Jeg tror, at det er noget i Windows XP der driller, for hvis jeg slukker
> PC-b helt, og PC-a er helt alene på netværket, så går Explorer STADIG
> ned hvis jeg åbner My Networks places -> Local Network og dobb.klikker
> på en af de delte mapper på PC-a. Windows XP har selv fået lov at sætte
> lokal-netværket op, så jeg er virkelig på bar bund her. Jeg har også
> prøvet at installere andre protokoller, men det giver ingen forskel
> medmindre jeg sletter TCP/IP, og det er jo ikke så smart Jeg har
> prøvet at fjerne ALT firewall, men heller ikke det gav nogen forskel.
>
> Fra PC-b til PC-a kan jeg nogen gange godt hente filer fra den delte
> mappe, men ikke altid, og jeg kan ikke sende filer dertil (medmindre jeg
> bruger FTP
> server/klient).
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 11-05-02 14:34

Jeg har fundet løsningen andetsteds.
Jeg skulle installere IPX-protokollen, sætte rammetypen 802,3 og et identisk Network Number (jeg har bare valgt 000001 på begge PC'ere). Derefter skulle jeg reboote BEGGE PC'ere (selvom XP ikke beder om det), lade dem stå tændt i ca 10 minutter så LAN'et finder sig selv, og så skulle det virke ..... og det gjorde det! Nu er der fuld hul igennem begge veje.

Hvorfor TCP/IP ikke virker alene har jeg dog stadig ingen forklaring på.

Mvh
Cheanne

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 11-05-02 14:35

Til Stine.
Explorer gik ned øjeblikkeligt!

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 200 point
Dato : 15-07-02 18:19

Hvis spørgsmålet er besvaret, er du så sød at lukke det ?

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 15-07-02 21:15

Øhhh, jo, men hvordan gør jeg det?
Som jeg skrev d 11/5 har jeg fundet svaret et andet sted, og har ikke tænkt mere på dette siden.
Hvordan lukker jeg det?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 15-07-02 23:36

Hej Cheanne

du accepterer bare en kommentar

mvh
dk

Kommentar
Fra : Cheanne

Dato : 16-07-02 00:45

Ok, det har jeg så gjort nu. Håber, at det er iorden.