/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem kender??
Fra : calista
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 28-03-04 20:32

Jeg søger erfaringer med Bisidderforeningen af 1994.
Er de ok, eller skal man holde sig langt fra dem?

På forhånd tak

cali

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-04 22:13

Har ikke egne erfaringer, men har kun hørt godt om dem, og det er vel aldrig dårligt at have erfarne folk at støtte sig til.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 22:21

Hej.

Jeg kender desværre ikke foreningen, men jeg har selv på egen krop været indkaldt til møde i min kommunes socialforaltning med henblik på en pensioneringssag.

Den gang fik jeg ikke at vide fra kommunens side, at jeg havde krav på en bisidder, og selv om min pensionssag er gået i orden tog det godt 1 år med megen skriverier frem og tilbage. Så havde jeg kendt min ret havde jeg taget en bisidder med.

I sådan en situation hvor man sidder ene overfor 8 fremmede personer, føler man i den grad sig enlig, og jeg skal bestemt ikke afvise, at min sag var gået igennem første gang hvis jeg havde haft een med.

Som sagt kender jeg ikke foreningen, men jeg tror der er et stort behov for mange mennesker som i mit tilfælde som har en person med, som lettere kan overskue alt hvad der bliver sagt for at sidde alene, føler jeg blot jeg blev grundigt manipuleret med. Og i sådan et tilfælde ønsker man blot een person man kan læne sig op af, næsten ligegyldigt hvem.

Men da foreningen nu har eksisteret i 10 år, må man forvente at det er en seriøs forening.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 22:24

Hej Calista.

Jeg er enig med Palle Hansen, og det er under alle omstændigheder værdifuldt at have nogen med der har prøvet det før, for på den måde bliver du sikret imod, at der kommer påstande frem som du alene kan modsige.
Det er en ubehagelig oplevelse, at skulle står over for nogle, som man ikke betragter som retfærdige, helt alene,og du skal huske at alle myndigheder har noget der hedder notatpligt, hvilket betyder, at der skal skrives en slags referat af alle samtaler med klienter, og du har ret til at få aktindsigt i referatet da et møde du selv har deltaget i ikke kan afvises som værende uden betydning for sagen. Det er i øvrigt altid en god idé at lave sit eget lille referat, som man kan få tjekket af med bisidderen hvis der skulle være uoverenstemmelser.

Fordelen ved at få en "professionel" bisidder er , at myndighederne ikk ekan påstå at vedkommende er part i sagen.

Held og lykke med det.
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 22:57

Jeg kan kun nikke genkendende til BjarneD indlæg.
Det viste sig i mit tilfælde, at kommunen helt havde overrulet deres egen læges udsagn i mit tilfælde, og ret beset selv have foretagtet en uomtvistelig omgåelse af sandheden.
Dette kom dog først frem efter en kendelse fra det sociale ankenævn, da jeg tilfældigvis fik pågældende læges notat at se, dette på trods af, at jeg havde bedt om aktindsigt. Og da jeg forelagde kommunen deres egen læges udtalelse og forespurgte hvorfor jeg ikke havde fået denne oplysning ved aktindsigten fik jeg blot svaret, at det havde jeg ikke krav på, en lodret løgn.
Dette ville en bisidder med kendskab til jura for længst have afsløret.

Så held og lykke herfra
Ellebye

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-03-04 10:23

Er der slet ingen der kender foreningen "personligt"?
Eller har hørt, om nogen der kender nogen, der har fået hjælp derfra?

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-04 10:59

Desværre ikke personligt, og har først hørt om foreningen nu, men jeg går stækt ud fra, at den både er omfaffet med tavshedspligt og at den nu har eksisteret i 10 år, at det i sig selv borger for en kvalitet.
Alternativet ville i så fald at hyre en advokat som evt. bisidder, hvilket nok de færreste har råd til, men det er også helt legalt at tage eksempelvis et familiemedlem med som bisidder, eller en anden person man kan betro sig til.
Det vil dog være en klar fordel at tage en med, der har godt kenskab til lovgivningen på det sociale område for at få maksimal hjælp, hvilket denne forening tydeligvis står inde for.
Alternativ for dig kunne være at finde andre fora og forespørge der.
Jeg kunne godt bilde dig ind at jeg kendte en der havde erfaring, men dette ville være at omgå sandheden.

Mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 29-03-04 11:05

Tak for svaret ellebye. Altid rart med lidt uddybning
Jeg har søgt på andre fora, uden held.
Har dog stærk tiltro til foreningen og den kompetancer, men en "second opinion" er aldrig af vejen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 11:11

I forbindelse med at Ellebye skriver, at man godt må tage et familiemedlem med, ja det er fuldstændig rigtigt, men hvis der opstår problemer efterfølgende med fortolkningen af det der er sagt på mødet vil man lægge meget ringe vægt på et udsgn fra et familiemedlem da man vil betragte familiemedlemmets udtalelser som subjektive.

Jeg har nævnt kun hørt om foreningen, og intet dårligt. Når jeg læser deres hjemmeside syntes jeg også det lyder som om de har fat i det rigitge. http://www.bisidderforeningen.dk/
Jeg har selv været redaktør (webmaster) for en forening med nogenlunde de samme formål (Randers området), og jeg ved at mange var glade for støtte. Nogle kommuner påstår at man skaber en konflikt ved at medbringe en bisidder fra en sådan forening, men da kommunerne tilsyneladende allesammen bruger konfrontation i forsøg på at afdække problemerne mener jeg at man altid bør medbringe en bisidder med mindre man har fuld kontrol over situationen.

Selv om nogen her havde enten positive eller negative erfaringer med en bisidder fra foreningen vil jeg mene, at du er nødt til at gøre dine egne erfaringer for det er jo det eneste du ved er rigtigt, og jeg vil anbefale dig at bruge foreningen hvis du ikke har andre alternativer.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-03-04 11:20

Hej BjarneD,
Jeg ville ønske jeg kunne tildele dig point også!!
Tak for dit uddybende svar!
Og, ja. Det lader til at de har fat i den rigtige ende. Snakkede med formanden igår aftes, og han lyder som et sympatisk menneske.
Men da det er en ret alvorlig sag, jeg skal i gang med, ja så vil jeg være på den sikre side. Jeg vil ikke risikere, at jeg sidder med en eller anden useriøs kvaksalver.
Derfor mit spørgsmål.
Endnu en gang tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-03-04 11:24

Calista, point er uden betydning, men når man selv har oplevet hvor ubehageligt og uretfærdigt det kan foregå, ja så vil man gerne dele ud af erfaringerne, og jeg ønsker dig held og lykke med den meget komplicerede sag, som jeg læste om i en anden tråd.

Held og lykke
Bjarne

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-03-04 11:29

Tak BjarneD
Havde overvejet, at tage min veninde eller min far med (udover min mand selvfølgeligt) men tror ikke på, at det er lige så effektivt, som en "prof" bisidder.
Ja, det er en kompliceret sag, og møghamrende ubehageligt!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-03-04 11:42

Jeg kan kun understøtte alt hvad BjarneD har skrevet, og jo mere kompliceret en sag er des mere støtte har man brug for.
Ikke for direkte at nedtale kommunerne, men hvis de kan finde den mindste svaghed ved en person og man udtaler/udtrykker sig forkert, er der ingen tvivl om at det, desværre, rammer een.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-03-04 11:47

Og har man et temperament som mig ( furie, tror jeg passer meget godt), så vil det med garanti blive brugt imod mig.
Plus faktum er, at min familie og jeg lever "anderledes" end andre, og det er mere end en gang blevet hevet frem som værende negativt.
(- jeg er hjemmegående husmoder, forsørget af manden, og PUHA det kan man virkeligt ikke i år 2004!!)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-03-04 12:08

Her ser jeg mig selv lidt i dig. Ikke at jeg er hjemmegående husmoder, men mit temperament. Jeg vil så lige tilføje, at min sag var en pensioneringssag med udgangspunkt fra en trafikulykke samt at jeg derved havde krav på gratis advokatbistand, men jeg har indtil nu 3 ringbind af de store med hele min sag, samt ca. 100 mails med frem og tilbage skrivelser, så hvis man ikke kender sociallovgivningen som i mit tilfælde, blive man i den grad "jordet".

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-03-04 12:25

Problemet er så også, at paragraferne kan tolkes på 117 måder. Afhængigt af sagsbehandleren!
Venter stadig på svar fra familieteamet omkring sagsbehandler, dog er sagen havnet på det forkerte skrivebord. Sagen blev sendt til det forkerte socialcenter, og er først nu dukket på i vores lokale familieteam.
Dvs en forsinkelse på 14 dage. Sjusk fra indberetters side. Gudskelov er vores familieteam til at tale med, så jeg håber jeg kan bevare temperamentet ned på et "normalt" leje.
Om ikke andet må bisidderen sparke mig over skínnebenet, når vi kommer til møde.