/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilke byggeregler for nyt badeværelse/t~
Fra : jkrjk2
Vist : 2145 gange
400 point
Dato : 28-03-04 17:44

Vi har en tilbygning i vores 1-planshus, som vi bl.a. vil indrette med badeværelse eller gæstetoilet samt et værelse.

P..g.a. begrænset areal, skal det være så lille som muligt.

Hvordan er det med reglerne?

_Skal_ der være 1,1 m frit foran hvert element (det mener jeg at kunne huske)?

Hvis der kun er et toilet og en håndvask, hvor lille kan rummet så være, hvis byggeregler skal overholdes?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-04 18:33

Tal med teknisk forvaltning i din komune,reglerne bliver tolket
forskelligt landet over.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 28-03-04 18:46

Ja, nu siger min tekniske forvaltning, at jeg bare skal overholde bygningsreglementet...
Jeannie

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 28-03-04 18:49

Hej. Ja, spørgs myndighederne, MEN jeg vil nu også lige tilføje, at I bør overveje MEGET grundigt, at toilettet også skal være praktisk anvendeligt!!! Tænk altid på, hvad en fremtidig køber ville sige. Et badeværelse er et af de dyreste rum i en bolig. Et par kvadratmetre fra eller til gør ikke den store forskel. Det er alle installationerne, som koster. Derfor... Et toilet, der er så lille, at man skal bakke ind i det, sælger dårligt. Man skal have lidt aluerum. I kommer svært under 3 m2. Det var bare lige en lille tanke. M.v.h. Ulle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 19:14

Her er lidt hjælp omkring reglerne, og de 1,1 er korrekt.

http://www.ebst.dk/publikationer/bmrapporter/bolig/Bygningsreglement%20for%20smaahuse.pdf

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-04 19:21

Din komune har at vejlede dig bedre, end at fortælle dig du skal overholde bygningsrgm.
De kan f.eks.give dig de relevante oplysninger,på print.
De er der for det samme,og bør vide hvad det drejer sig om,og der plejer da ikke heller ikke
at være vrøvl med dem, med hensyn til det,så tag fat i dem.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 19:31

Keldd har ret, men desværre er det ikke alle kommuner der lever op til deres egne anvisninger, men du kan jo prøve at lave en skitsering af din plan og så henvende dig på Teknisk forvalning med den og bede om en dispensation i henhold til de begrænsede ydre rammer.
Teknisk forvaltning skal så reagere og afslag skal altid gives skriftligt og med henvisning til de regler (specifikt)m, som anvendes til at give afslaget. Du skal under alle omstændigheder have en tilladelse til at foretage ombygning da du anvender en bygningsdel der ikke tidligere har været anvendt til beboelse(eller har den).
Du kan også vælge at gøre som det passer dig og så i øvrigt overholde håndværksmæssige principper i forbindelse med vand og afløbsinstallationer.

Kommentar
Fra : soerensus

Dato : 28-03-04 19:49

bare tjek www.kbbk.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-04 19:51

Ja,det som BjarneD foreslår sidst i sin kommentar, er værd at overveje.
Det er der sikkert en del af os der "plejer" at gøre,og jeg kender ingen der er blevet skudt endnu.
Men ingen fusk.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 28-03-04 22:04

Jeg tror ikke min kommune har pligt til at vejlede mig - jeg kan jo bare får fat i en bygningskyndig vejleder (f.eks arkitekt - de lever trods alt af det).

Sidste gang vi inddrog tilbygning til beboelse, fik vi en ekspert til at regne på om vi overholdt U-værdien, med den isoleringstykkelse og vinduer, vi havde tænkt os. Derefter tegnede vi ombygningen på kvadreret papir, beskrev materialevalg, isolering m.v. Vi sendte det til kommunen og fik en tilladelse, som forudsatte at vi overholdt gældende bygningsreglementer!! Det virkede ikke som om de ikke havde tjekket vores ansøgning.
Og før der kommer flere kommentarer om "fusk" og lignende: Vi har tænkt os at bygge lovligt, hvilket vil sige med tilladelse og autoriserede håndværkere, der hvor det er nødvendigt.
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 22:13

Jeg tror ikke nogen antydede fusk, men frarådede bare at gøre det.
Teknisk forvaltning skal ikke vejlede om selve projektet, meni mange kommuner opfordrer man folk til at spørge.
Du har sikker ret med hensyn til at tjekke, men hvis Told & Skat får at vide, at der er udvidet boligareal så skal I se hvor ligeglad med det tekniske en myndighed kan være for så er det bare større ejendomsskat det drejer sig om, og derfor vælger mange at være "uvidende" (selv om det ikke er en undskyldning).
Det er ret åbenbart at I er rendt ind i nogle problemer med rummenes størrelse, så der er jo ikke så mange løsninger med mindre I vil ændre projektet.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-03-04 22:33

Man kan som regel få dispensation som vi fik da vi lavede toilet på førstesalen Det var feks på bredden af døren som skulle være så bred at en rullestol kunne komme igennem da toilettet i stueetagen ikke opfyldte dette krav og så siger reglementet ikke noget om trapper som en forhindring (lidt sjovt ik )vi fik også disp.på lofthøjde isolering osv osv så det kan sagtens lade sig gøre og man skal i stedet for at skrive og sende møde op i egen person og forlange fyldestgørende svar i stedet for bare at accepterer et afslag
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-03-04 22:37

Og så mangler jeg jo lige at tilføje at have en hjemmelavet skitsetegning eller flere med op på teknisk forvaltning er ok det behøver ikke at være akkitekttegnet som jeg også har prøvet at betale 13.000,- for uden det egentligt var mere anvendeligt end egne skitsetegninger
Mvh sune

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 28-03-04 22:39

Er der links til sider med indretningstegninger af små (men ikke mikrosmå) gæstetoiletter= ét toilet + én håndvask?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-03-04 22:46

Tegning kan du vel selv lave ud fra de praktiske muligheder, men her er lidt inspiration:
http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=177&katid=20

Annuller spørgsmålet
Fra : jkrjk2

Dato : 19-06-06 19:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

I mellemtiden er reglerne også ændret.