/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
kan ikke holde balancen/dør
Fra : katja3
Vist : 986 gange
86 point
Dato : 09-05-02 10:54

Hej
Jeg har for ca. ½ år siden oplevet at forskellige fisk, en af gangen, begynder at svømme meget mærkeligt som om de ikke kan holde balancen og efter et par dage eller mere dør de. Som skrevet er det en af gangen og der kan godt gå en rum tid før det sker igen for en anden fisk.
Efter at dette var årsag til ca 7 døde fisk, tog jeg konsekvensen og skiftede alt vand og rensede bundlaget grundigt, herefter var der ro i 2-3 måneder, nu har jeg lige oplevet det samme med en nyindkøbt plettet pansermalle købte den tirsdag og idag torsdag lå den på ryggen og havde lidt svært ved at holde balancen.
Hvad går der galt?
Jeg skifter 1/3 vand hver 14 dag. Har masser af planter, luft pumpe, internt filter....
m.v.h.
Katja

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 09-05-02 15:03

Det var da ret ofte du skifter 1/3 af vandet. Når du skifter vand, husker du så af hælde noget væske i til at fjerne de skadelige stoffer? Det er lidt tid siden jeg har haft akvarie, men det er en blå væske, man hældte i for, da vores postevand ikke er det ideele vand... det blev lidt kryptisk.

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 09-05-02 16:13

det kan værer ildten i vandet eller måske en svampe sygedom

Kommentar
Fra : katja3

Dato : 09-05-02 16:30

Hej zimmy.
Tak, jeg tror du tænker på aqua-safe. og nej det bruger jeg ikke længere da de eneste jeg kender som anbefaler dette er de der tjener penge på at sælge det. Det passer heller ikke at jeg tager så meget vand af, det er ca 20%, jeg skifter. Det jeg gør ved vandskift er at jeg koger en del af postevandet dels for at holde temp. dels for ikke at få andre mystiske bakterier fra varmtvandsbeholder i akvariet, og det kogende vand blander jeg selvfølgelig op med koldt vand.
Hej vestergaard
Jeg kan ikke tro det har noget med ilt at gøre og svampe-sygdom, tjaa i så fald kan jeg sige at jeg faktisk har prøvet at behandle dem men dette ændre intet. For øvrigt skrev jeg også at fiskene dør, det ved jeg faktisk ikke om de gør, da jeg fjerner dem inden. Det har ramt platyer, skalare, molly og pansermaller men der er mange fisk der ikke bliver ramt.
Men jeg ved intet om nitrat, nitrit kan det være så noget?
Venlig hilsen
katja

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 09-05-02 16:46

prøv at tage ph værdigen på vandet jeg havde engang problemer med det og de svømmet ret mærkeligt og trak mod overfladen for at få luft.

Accepteret svar
Fra : Peterpo

Modtaget 86 point
Dato : 10-05-02 00:35

Det kan godt være noget med nitrat eller klor? ...., men du kan få analyseresultater af indholdet fra din vandleverandør.
Generelt tror jeg at det er bedst at bruge det kolde vand. Postevand skal være kimfrit, så der er hverken svampe eller bakterier. Det er der derimod i din varmtvandsbeholder, og sporer fra svampe og visse bakterier kan overleve op til 160°C i 20 minutter.

Kommentar
Fra : katja3

Dato : 10-05-02 09:06

hej peter
Ja, men jeg bruger derfor også kun koldt vand, jeg koger bare en del af det. Men jeg vil prøve at tage en prøve af vandets kemi. Så må vi se hvad der kommer ud af det.
Katja

Godkendelse af svar
Fra : katja3

Dato : 14-05-02 17:08

Tak for svaret Peterpo.