/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digital kamera
Fra : disa
Vist : 549 gange
120 point
Dato : 27-03-04 18:39

jeg står for at anskaffe mig et bedre digitalt kamera og jeg har forstået at det ikke alene er pixels som er afgørende - jeg vil blive glad for nogle gode råd
hilsen disa

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 27-03-04 19:44

Ikke for billigt omkring 2000 kr.. med zoom og mindst 3 mega pxl.. Så skulle du være godt dækket ind
Det de havde i aldi til 2500 kr - Medion 4 mega pxl er en fantastisk camera til prisen...

VH Tempra

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-03-04 19:47

Hej Disa. der er nogen grundlægende ting som du skal ligge mærke til..
jo bedre optisk zoom jo bedre.. digital zoom er jo blot en foringelse af billedet...
hvis det er til gladeligt amatør brug som os andre så er 3.1 mega pixels nok..
det svarer ca til et foto i a4 størelse... hvilket jo burde være nok for de fleste..
vælg et anderkendt mærke, ved nogen af de billige ( Bilka ) mærker der opgivet at det er et f.eks 5 mega pixel men det er kun hardwaren.. linsen kan måske kun optage 2megapixels.. og så hjælper det jo et fedt..

et rigtig godt kamera er olympus mju 400.. det er kåret til årets kamera
det er på 4 megapixels ( mener jeg )
de var nogen af de første på markedet med digital kamera så de ved hvad de snakker om
det er vandtæt
det er lille
det er brugevenligt

det kunne godt lyde som om jeg har et men jeg har desværre kun lillebroderen mju 300 men vi er meget meget glade for det..
et andet alternativ er sony p10 det er et rigtigt godt kamera, men desværre er det meget stort og klodset. .man kan ikke ha det i en bukse lomme..

Husk at du altid skal ligge ca 1000 kr oven i prisen til et større kort og kamera taske...

Junior

Kommentar
Fra : disa

Dato : 27-03-04 21:12

jeg har kig på minolta dimage z1
3,2 megapix - 10xoptisk zoom - 3xdigital zoom
eller
mju 410
4megapix - 3xoptisk zoom - 4xdigital zoom
prisen er stort set den samme
disa

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-03-04 21:17

Hvor mange penge vil du ofre, det er nødvendigt at vide, hvis du skal have en rimelig hjælp.
Jeg har både haft 2 stk Olympus et Nikon Coolpix 5000 og pt har jeg et Canon EOS D 60.

Så det er afgørende hvad du vil betale.

//bentjuul

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-03-04 21:29

jeg kender ikke minolta.. men efter hvad man kan læse på www.edbpriser.dk så er det et rigtigt godt kamera..
ulempen vil måske være det med at det ikke kan være i en bukselomme...

mju 410 ..
ja jeg skal jo passe på.. jeg er måske nok mest fan af det lille lomme kamera hvor linsen er godt beskyttet når det er slukket..
men det har jo ikke så god zoom som minoltas...

svært valg...
Junior

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 21:34

Jeg har et canon Powershoot A80 4 mill pixels 3 gange optisk zoom og 11 gange digitalt zoom med mulighed for at skifte objektiv og det kan optage video med lyd men det bedste ved alle canons modeller er at der er dansk menu overalt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 27-03-04 21:36

er det kun med 3 gange optisk zoom når man kan skifte objektiv.. jeg ved ikke så meget om det men jeg syntes det lyder af lidt

Junior

Kommentar
Fra : disa

Dato : 27-03-04 21:43

tak - jeg skal lige sove på det / disa

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-04 21:54

Her er et par steder, du kan se på tester af digitalcamera
http://www.digit.no
http://www.dpreview.com
http://www.megapixel.net/
Jeg har selv et Canon s50 som jeg er glad for. Bl.a. fordi den bruger CF kort som jeg kan dele med mine venner.
Emesen.

Kommentar
Fra : aleoni

Dato : 28-03-04 17:02

Hej,

det er flere ting der er vigtig:

Megapixels: minimum 3 Megapixels, det gør at du kan printe billeder i A4 format med god kvalitet.

ISO sensitivity: Kamera skal kunne understøtte ISO 100-400 minimum. Alt over 400 er også godt for at kunne tage billeder i lav lys situationer uden Flash. Et kamera der understøtter ISO 800 eller 1600 er et stort plus.

Zoom: Glem alt om Digital Zoom, det er lige meget med den, du Skal have Optisk Zoom. Min 3x, men hvis du kan lide at komme tæt på skal du have 10x.

Gode mærker er: Nikon, Canon, Fuji.

Kommentar
Fra : t111838

Dato : 29-03-04 08:32

Bemærk lige at minolta dimage er kommet med et nyt z2. Har nogle rigtig gode specifikationer! Ellers er der jo Nokom 5700, men så er vi jo også over 5.000,-

Gør op hvad der er brug for. Lille og kompakt (så glem de høje zoom-tal) eller til mere prof.billeder og større muligheder (så min. 6 optisk zoom)!

Olympus nye 765 er faktisk ikke så stort men har 10x optisk og til en fornuftig pris (under 4.000)!!!!

Jach

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-03-04 09:14

Jeg tror ikke du nødvendigvis skal/behøves at fokusere på de "almindelige" kamarafabrikater som allerede nævnt. Hvis du prøver at kigge lidt på f.eks. HP's udvalg af digi-kamaraer finder du en som netop er på tilbud i Føtex HP PHOTOSMART 850 til ca. 2500,- Det har 4,11 Mpx. 8x optisk zoom samt et væld af andre features som SNILDT kan matche de "kendte" mærker.
Prøv at læs om anmeldelserne/testen på dette kamara og du er overbevist.

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1410

Som "almindelig" amatørfotograf får du her et VIRKELIGT godt kamara til prisen.
Jeg købte selv et da det for 3-4 uger siden var på tilbud i BILKA. OG jeg er bare SÅ GLAD FOR DET!!!...efter ca. 400 billeder.
Eneste ulempe ved at købe et disse steder er at der generelt ikke er den store service og mulighed for at købe ekstraudstyr...men det er for mig personligt en mindre detalje.

Held og lykke med dit fremtidige køb uanset hvad det bliver!?

Mvhj
Palle Jensen

Kommentar
Fra : engelsted

Dato : 03-04-04 23:43

Hvis du skal ha et virkelig kvalitets kamera skulle du overveje et Sony Cybershot DSC-F828 det er et hel suverent kamera...min mand bruger det selv som amatørfotograf og det er et af de bedste på markedet.
Kan virkelig kun sige det er kanont.
Her er lidt teknisk data:

8.0 Mega Pixel 2/3" 4 Color Super HAD CCD
7x Optisk Zoom (Mekanisk Manual Zoom)
14x Precision Digital Zoom & Smart Zoom
Carl Zeiss "Vario-Sonnar T*" Rotations optik
F2.0-F2.8, 28mm-200mm(omregnet til 35mm formatet), 7 blænde diagram
Macro W20mm-T600mm
MPEG Movie VX (Standard / Fine)
Hi-speed USB 2.0
USB Direct Print (Picture Bridge)
Night shot / Night Framing
Hologram AF
Multi-point AF (5 felter) /Center-vægtet AF/ Flexible spot AF
Auto/P Auto/ Lukker prioriteret/Blænde prioriteret/Manual/SCN
Double Ring (Manual Focus/Zoom)
CVF(235k punkter) / 1.8"LCD(130K punkter)
RAW data optagelse
MS / MS PRO / CF Type I/II ( Microdrive kompatibelt)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 22:03

Mon ikke du burde lukke spørgsmålet ????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : disa

Dato : 28-04-04 12:51

helt klart skal spørgsmålet nu lukkes - tak for alle gode tips
jeg har købt et olympus mju 300 - vh disa