/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
SYG NYMFEPARAKIT ELLER?
Fra : Nadia_fie
Vist : 2620 gange
100 point
Dato : 27-03-04 16:11

Hejsa
Jeg var inde i en klam lille dyrehandel i fredag som kun handler fisk.. Men i mellem alle de akvarie i et lille bur sad en nymfeparakit. Den var virkelig interreseret i at snakke og det sødeste jeg har set. Problemet er bare at den manglede utrolig mange fjer. bla. på brystet. Jeg har en nymfeparakit i forvejen og de skal godt nok ikke være i samme bur men i samme rum, kan sygdommen så smitte? jeg har læst det også kan være fordi buret er for lille og den keder sig, hva tror i? Jeg vil så gerne hjælpe den, og få den rask igen!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 16:21

Hvis du agter at tage den hjem må du have den i karantæne et stykke tid i et større bur og se tiden an ellers spørg på et dyrehospital
Mvh sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-04 16:59

Det er forår, og dermed fældningstid, jeg ved ikke en pind om nymfeparakitter, men jeg har haft mange andre fugle, de går i fældning på den her tid, Hvad siger dyrehandleren at der er i vejen? Man kan aldrig være for forsigtig, så pas på at du ikke bringer smitte med, fra det ene bur til det andet, via rengørings og foderredskaber.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Nadia_fie

Dato : 27-03-04 17:39

Jeg ringede til dyrehandleren idag, men der var lukket :( prøver at ringe mandag.. Jeg regner med det er fordi den keder sig og er i et for lille bur.. Men jeg skal være sikker på den ikke smitter den anden som er meget frisk.. men for at gøre det skal de vel være i berøring? Du har ret i at det er fældnings tid, da jeg også har en undulat som taber lidt fjer.. men denne nymfeparakit som der er tale om var helt "nøgen" på en stor del af brystet..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-03-04 17:50

Det kan da nok lyde som om det er parasitter, Så skal den behandles, jeg ved ikke med hvad, det ved dyrlægen, måske dyrehandleren ved det, men så burde han da have behandlet den forlængst. Man kan ikke være helt sikker på at det bare er fordi den keder sig. Den kan også have fået en vane med at pille fjerene af, det hænde hos fugle.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Nadia_fie

Dato : 27-03-04 18:15

Ja det har du ret i.. men det sidder i et lille bur under dårlige forhold og det er derfor den plukker sig vil jeg tro.. HVIS den nu har parasitter og vi gerne vil ha buret i et rum hvor der står et andet bur med en nymfeparakit i, kan dte så smitte eller skal de være i berøring før det sker?

Kommentar
Fra : Nadia_fie

Dato : 27-03-04 18:15

Ja det har du ret i.. men det sidder i et lille bur under dårlige forhold og det er derfor den plukker sig vil jeg tro.. HVIS den nu har parasitter og vi gerne vil ha buret i et rum hvor der står et andet bur med en nymfeparakit i, kan dte så smitte eller skal de være i berøring før det sker?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 18:23

De skal være rimeligt tæt på hinanden for at parasitter kan deles
mvh Sune

Kommentar
Fra : Nadia_fie

Dato : 27-03-04 18:25

Er der en måde at skelne mellem parasitter og "kedsomhed" på? altså kan man se det i fjerene eller på huden?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 19:07

http://bbj.homepage.dk/Knud/klatten.html Læs her nederst på siden
mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 19:10

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?4t.html&2
Her er også en side hvor man kan stille spørgsmål

Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : golsen

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-04 17:51

Kære Nadia
Hvis du må have fuglen for forældrene, så køb den,eller "tag" den fra ham.

OP med humøret. Det skal nok gå altsammen. Ellers tag den med her hjem.

Jeg elseker dig

Kys fra mor

Godkendelse af svar
Fra : Nadia_fie

Dato : 28-03-04 20:11

Mange tak for de søde ord, jeg elsker også dig Mor.

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 24-07-04 12:51

Nymfeparakitter plejer at plukke sig i fjerene når de keder sig og mangler nogen at snakke med. Dette er en sygdom som kaldes fjerplukning!
Fugle med fjerplukning er fugle som der overhovedet ikke har nogen at snakke med eller at lege med eventuelt en anden nymfeparakit.

Det kan dog også skyldes parasitter eller røde-blod-mider! Det vil dog være klogest at holde nymfeparakitterne i hver sit bur ligemeget hvad det skyldes!!! Kontakt den nærmeste dyrlæge.

Hilsen nymfeelskeren! Tjek min nye hjemmeside om nymfeparakitter den er færdig i september måned.