/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kompostering
Fra : Soffi
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 09-05-02 08:42

Hvad kan man gøre for at få "gang" i sin kompostbeholder. Der er masser af orm, men komposteringen gik meget langsomt sidste år.

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 110 point
Dato : 09-05-02 08:54

Hej

Nu skriver du ikke am det kun er haveaffald --eller du også andvender Køkkenaffald til din Kompost,--men uanset er her et par rigtig gode Link til at effektificere din kompost. Det er vigtigt med den rette temperatur samt fugtighed.

http://www.vissenbjerg.dk/agenda21/%C3%98k/Kompostering/Kompostering.htm
http://www.aakv.dk/Affald/hushold/ordninger/kompostering.html
http://www.thisted-froe.dk/kompost.htm

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 09-05-02 15:08
Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 09-05-02 18:53

Hej Soffi,

min erfaring med kompost er f'ølgende:

kompostbeholderen skal helst stå i skygge/halvskygge, da den ellers bliver for varm. Under komposteringen stiger temperaturen og bliver der for varmt, dør ormene.

Det kan også have betydning om din kompostbeholder er åben eller lukket i bunden. Hvis beholderen er lukket i bunden, kan indholdet blive for vådt og så dør ormene (iltmangel?).

Indholdet skal have en passende fugtighed - bliver det for tørt, går omsætnigen i fuldstændigt i stå - og det er derfor en god idé at "vande" komposten i tørre perioder. (men ige. pas på med overvanding, hvis beholderen er lukket i bunden)

Kender du nogen med kaniner eller marsvin, kan du tilbyde at rense deres bure engang imellem! (eller spørge om du skal bortskaffe bundlaget). Der er nemlig ikke noget så effektivt som sådan en gang "animalsk gødning", som kan sætte fut i komposteringsprocessen.

Held og lykke med processen.

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 19:11

Soffi <Soffi.news@kandu.dk> skrev i en
news:miCC8.2724$ek6.85002@news010.worldonline.dk...
> Hvad kan man gøre for at få "gang" i sin kompostbeholder. Der er masser
> af orm, men komposteringen gik meget langsomt sidste år.

En træg udvikling af orme er ofte pga. for lidt ilt.
Der står lidt om de forskellige former for kompostering på siden:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 09-06-02 19:04

Hej Soffi ! vi har i mange år brugt kompost med orm . Det du skal er at sørge for der kommer luft til - især om sommeren og dernæst komme en kande vand i engang imellem , eller også ta' låget af på en regnvejrsdag , det kan ormene li' .
Du kan med stor fordel klippe Hyldegrene af ( nye skud ) dem elsker ormene .
mvh Karin 42

Kommentar
Fra : donh

Dato : 19-06-02 20:54

Hej Soffi!!! læs Kjeldgaard her har du svaret på dit spørgsmål.
Jeg har en åben kompostbeholder, en spand vand af og til gør underværker
Med venlig hilsen
donh

Godkendelse af svar
Fra : Soffi

Dato : 14-07-02 09:53

Tak for svaret PARKENSS.