/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Skift mellem privat og folkeskole
Fra : calista
Vist : 681 gange
75 point
Dato : 26-03-04 10:26

Nogle husker mig måske? Det er mig, hvis datter sad mange timer dagligt med alt for mange lektier i første klasse.
Hele historien er endt med indberetning af os til kommunen (det var den meget korte version!)
Jeg vil på ingen måde finde mig i det mere, og vil derfor flytte børnene til den lokale kommuneskole (De er på privatskole nu)
Men jeg kan ikke bare sådan lige få dem overflyttet. Den lokale skoleinspektør vil ikke umiddelbart åbne dørene for dem. Mit spørgsmål er så, hvad sker der hvis jeg hiver ungerne ud af privatskolen? SKAL kommuneskolen ikke modtage dem uanset hvad? Jeg kan vel et eller andet sted straffes, hvis de pludselig står uden skole?
I har før hjulpet mig, håber i kan hjælpe igen, tak

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 26-03-04 10:29

mig bekendt er der ikke skolepligt i DK, men derimod undervisnings-pligt, så jeg tror da ikke du kan straffes, hvis du vel at mærke selv underviser dem.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 10:33

OK, så der er forskel på skole- og undervisningspligt? Hmm, så i realiteten kunne jeg ansætte en lærer- studerende, til at læse med dem?
Ihvertfald i den tid, de ikke er i skole?
Hvordan "beviser" jeg så, at de modtager undervisning?

Kommentar
Fra : Nikolaj_Zethner

Dato : 26-03-04 10:36

Der er i princippet frit skolevalg i Danmark - men den enkelte skole har jo også mulighed for at sige, at der ikke er plads. Det kan jo også være af pædagogiske grunde at skole-inspektøren siger nej på nuværende tidspunkt, men det tror jeg nu ikke det handler om her i 1. klasse. Har du prøvet at gå skoleinspektøren lidt på klingen og forklare din situation ?
Det er derimod rigtigt at der ikke er skolepligt, men undervisningspligt i Danmark.

Nikolaj

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-04 10:36

Alle børn i danmark har undervisningspligt og kommunen har pligt til at modtage dine børn men de må selv bestemme på hvilken skole i kommunen de "har plads" i det øjeblik børnene i en periode står uden skoletilbud fordi du bare tager dem ud nu og her har du selv pligt at undervise dem indtil der er ledige pladser fra kommunens side
Hav en god dag Mvh Sune

Kommentar
Fra : Nikolaj_Zethner

Dato : 26-03-04 10:38

Jeg mener bare du beviser det ved at skrive under på tro og love.

Nikolaj

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 10:39

Sune, jeg tager dem ikke ud "nu og her". Der er en måneds opsigelse på privatskolen. Og klart skal de følge undervisningen der, indtil vi har andet alternativ. Jeg vil nu sende endnu en mail til den kommunale, for at få en forklaring.

Lader tråden stå lidt endnu. Det kunne jo være, der kom endnu et guldkorn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-04 10:40

Hej calista

Med hvilken begrundelse vil kommuneskolen ikke modtage dine børn?

Her er lidt om undervisningspligt. Du har ret til selv at undervise dine børn.

http://www.egtved.dk/info.asp?infoId=1252861&rootId=1225081

mvh ans

Kommentar
Fra : esim

Dato : 26-03-04 10:40

Hej Calista
En privatskole er et tilbud man kan benytte sig af, hvis man ikke ønsker at bruge Folkeskolen.
Derfor kan man generelt sige, at man til enhver tid, har ret til at få sit barn undervist i Folkeskolen i det skoledistrikt hvori man er bosat.
Folkeskolen har en undervisningspligt!

mvh
Esim
(Skolebestyrelsesmedlem)

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 10:44

Hej Ans,
De vil ikke modtage dem, da der verserer en sag mellem mig, privatskolen og kommunen.
Derudover modtager barnet i 2. klasse støtteundervisning. Ifølge PPR her i Kbh, følger støtten barnet uanset skolen. Så det burde ikke være det hunden ligger begravet...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-03-04 11:25

Her kan du læsee om kommunens pligter for undervisning, se "kapitel 1" og resten af folkeskoleloven.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20000073029-REGL

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-04 11:29

Hej calista

Inspektøren tænker sikkert på "vanskelige" forældre. Der skal da meget til før en skole indberetter forældre til kommunen. Er det til skolevorvaltningen indberetningen er sendt, og hvad er du indberettet for?
De andre forældre til eleverne i klassen, har du talt med dem? Og mener de det samme mht lektier?
Du har stadig ret til at få dine børn i kommuneskole. Du skriver også at inspektøren ikke umiddelbart vil modtage dine børn. Det kan jo være at han vil vente på en afgørelse fra kommunen. Og hvad siger kommunen?
Ja, det er mange spørgsmål at svare på, men så er det lettere at sætte sig ind i sagen. For dine børns skyld ville det være bedst får dem at blive flyttet snarest.

mvh ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 11:36

Hej Ans
Skolen har meldt os for omsorgssvigt. Historien bag det hele, er at vi 1: har en handicappet dreng 2: har haft problemer med datteren i forbindelse med drengens sygdom.
Skolen beskriver mig som værende dybt dybt depressiv, afmægtig og ude af stand til at varetage børnenes tarv.
Vores børnelæge (børnepsykiater ansat i HS) tager sig til hovedet over det postulerede, vores handicapkonsulent er rasende(ansat i kommunalt regi) over at de kører hetz på os på den måde.

Kommunen kan ikke finde sagen, idet skolen har sendt indberetningen til et forkert socialcenter.
Venter pt på svar fra den kommunale skole.
Udmelding er under udarbejdelse.

Cali

Kommentar
Fra : technic

Dato : 26-03-04 11:44

Callista kunne det ikke tænkes, at det er dig der er forkert på den?
Privatskoler vælges jo normalt fordi der gives bedre undervisning, og fordi der tages større individuelle hensyn til den enkelte elev.
Man har jo før hørt om forældre der i misforstået godhed for deres børn har taget børnenes ord for pålydende ud fra devisen mit barn lyver ikke, men det gør børn, også de søde.
Modviljen mod, at lade børnene skifter skole uden videre kunne jo skyldes hensynet til børnene.
Nu kan jeg jo ikke vide om det forholder sig sådan, men på den anden side har vi kun din lidt tynde forklaring.
Hvorfor ikke henvende sig til nogen der kender forholdene på stedet og få dem til at vurdere hvad der er rimeligt?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 11:57

Ja, den måtte jo komme!
Og jeg forstår godt, hvorfor du spørger Technic. Skulle jeg skrive hele sagen, så tror jeg Kandu vil banne mig, for at lægge serveren ned!
Hvad vil du vide? Så skal jeg forsøge, at forklare nærmere.
Og jo, jeg har overvejet, at det er mig der er galt afmarcheret. Indrømmet, at vi har problemer med datteren, at jeg HAR været depressiv og HAR været i behandling. For år tilbage! Men til ingen nytte, det har været som at banke i en dyne. Skolen har deres opfattelse af tingene, vi har vores. Gudskelov, er vi ikke alene, men bakkes op af børnepsyk'en.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-04 11:59

Calista
Har du søgt kommunen om aflastning i hjemmet, når børnene er hjemme. Jeg kender en familie, med 3 børn, den ene er tilbage i sin udvikling. Den familie har fået aflastning 3x2 timer om ugen i hjemmet. Det er en meget velfungerende familie, men med et handicappet barn i hjemmet, kan det til tider være svært at få tingene til at hænge sammen. Så kunne du også få mere overskud.
Jeg synes du skal søge kommunen om aflastning. Det vil være en stor hjælp for dig. Er dine børn også i SFO?

Mht. indberetningen til kommunen, så bliver børnelægen og handicapkonsulenten vel også inddraget.

mvh ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 12:04

Ans,
Aflastning har været på tale, men drengen vil ikke afsted
Børnene er i SFO, og er meget velfungerende der. Det eneste der er skrevet derfra, er at datteren leger politibetjent overfor de andre børn, og at hun efterligner storebrors "mønstre".
Børnelæge og handicapkonsulent er allerede inddraget. Og som skrevet tidligere er de meget forargede over skolens handlemåde.
Mvh

Cali

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 75 point
Dato : 26-03-04 12:10

Kunne denne aflastning ikke foregå i hjemmet i begyndelsen? Når han har fået tillid til den "nye" vil han sikkert gerne med "ud". I starten kunne du lade den "nye" hente ham på skolen og følge ham hjem og være der indtil du kom hjem.
Så ville han ikke have sin mor at ty til. Det kan være svært i starten, men kan ende med at blive en almindelig dagligdag for ham.

mvh ans

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 12:13

God idé, ans.
Jeg vil gå videre til handicapkonsulenten med det.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 26-03-04 13:58

Tak for svaret ans. Du kom med mange gode råd og kommentarer. Det gjorde i andre da også, men det er desværre ikke muligt, at dele points

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-04 14:11

Familien, som jeg tidligere omtalte, har været meget tilfredse med aflastning i hjemmet. Den "nye" som kommer der bliver af børnene nærmest betragtet som et familiemedlem. Børnene er blevet glade og forældrene bliver ikke belastet så meget. Det kræver mange ressourcer at have et handicappet barn. Som du også skriver tillægger din datter sig det mønster, som din søn har. Det kan være meget vanskeligt at håndtere.
Håber på at der kommer en tilfredsstillende løsning på prolemet.
mvh ans og god week-end

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-03-04 19:29

Hej igen Calista.

Læs lidt på denne side http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/c19980004360-regl

Det er jo ikke altid kommunen oplyser om de ydelser, som de kan give. Hvis du arbejder på fuldtid og ønsker nedsat arbejdstid p.g.a. dit handicappede barn, kan få du refunderet noget af det, som du går ned i løn. Endvidere kan din søn blive kørt til - fra skole i taxa vederlagsfrit. Der er mange muligheder. Tal med din handicapkonsulent.

mvh ans