/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl ved XP-installation
Fra : Nicolai_Jensen
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 25-03-04 23:38

Hold da kæft, jeg er ved at gå amok! Ville lige formatere comp, så gik ind i dos, hvor jeg formaterede c:, hvor XP lå. Ellers har jeg Win98 på E: Nå, men jeg smider en XP-cd i (Pro DK), men nu gider den bare ingenting!! Jeg starter comp, den er normal indtil installation skal genoptages (har jo startet installationen, men comp. skulle genstartes), så viser den sort skærm med en lille hvid streg (_) blinkende oppe i hjørnet af skærmen. Og den kan ikke starte Win98, da dette åbenbart er en ugyldig fejldisk! Så starter den bare installationen, hvor den igen går istå! Når jeg booter fra cd, viser den Atapi... failure! Hvad dulen skal jeg gøre?! Er virkelig på skideren!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-04 23:47

Har du en 98 startdiskette så sæt den i og prøv at køre en scandisk
Mvh Sune

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 26-03-04 00:02

suno--supplement
ellers kan du hente en her... bare tryk rediger---søg "Startdiskette" og hit nr 2 skulle vist være den...

http://www.tp.frac.dk/downloads.htm

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 26-03-04 00:05

Problemet er ikke noget "Scandisk" kan rette!
Problemet ligger i at den "Windows XP"-skive du har, IKKE er "Bootable"...

Få fat i en skive som er bootable, og ikke en såkaldt piratdisk som du sidder med i hånden nu! ...
Lad være med at formatere c-drevet med fdisk!
men bare sæt den bootable windows-xp skive i drevet og boot op fra den!
(evt. lige tjek i bios at den faktisk prøver at boote fra cdrom, inden HD)...

Når du er kommet ind via boot fra cd på windows xp-skiven...
kommer du på et tidspunkt til partitions-valg, hvor du vil installere selve windows XP henne...
her markerer du så c-drevet og vælger at slette partitionen!
når den er slettet, trykker du bare "ENTER" på c-drevet, og installationen opretter, og
formaterer den nye partition som fremover vil blive brugt til windows XP!
og du vil stadig have dit e-drev med Win98 på......

Håber det er til a' hitte ud a'.........

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 00:20

Der ligger nok det i, at win98 er dos-baseret, det er xp ikke, så hvis du ikke kan starte installationen af xp med cd-rom som første device, så har du et problem, uanset om du bruger startdiskette.

XP vil under alle omstændigheder reformatere din harddisk før installation.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 00:21

Er det en original xp-cdrom ??

Kommentar
Fra : cad

Dato : 26-03-04 00:35

du kan vel formatere med XP-cd-en ............... dit c-drev er vel NTFS ...................

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 26-03-04 00:36

Ellebye ->

Der tar du fejl!...
Windows XP installation kan da SAGTENS starte i "DOS"... hva snakker du om ellebye?????????
Og installationen til XP er da "DOS"-baseret!!!....... hehe....
XP vil IKKE reformatere din harddisk før installation... det er noget du selv vælger!
Tror vist du er lidt træt ellebye.........

Mvh. Cooper ..... (som er vågen!) ........

Kommentar
Fra : cad

Dato : 26-03-04 00:36

win98 kan opfatte NTFS som om der er virus eller lign. på partitionen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-03-04 00:58

Det er der så delte meninger om, jv. cad, men helt vågen nåojsw jeg trænger vel nok snart til at ikke kun at se dyner men at krybe med under den.

Så cooper jeg vil følge dit råd til alle.

mvh
ellebye

PS! evt. tastaturbøvser bedes set bort fra.

Kommentar
Fra : Nicolai_Jensen

Dato : 26-03-04 16:01

Den vil ingenting. Hverken boote disketten eller cd-rom. Starter bare XP-installationen i en blå skærm. Win 98 kan jeg bruge, der siger den ugyldig systemdisk. Er virkelig på skideren!!!!!

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 26-03-04 16:12

kan du ikke formatere dit c: igen og prøve forfra??

Kommentar
Fra : Nicolai_Jensen

Dato : 26-03-04 16:38

Nej, den vil ikke engang starte i dos'en

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 26-03-04 16:42

tror jeg har tabt tråden..
kan du godt starte win98 op?

kan du så ikke bare smide xp i cd drevet, og opgradere det?

Accepteret svar
Fra : cad

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-04 17:01

TJEK BIOS-settings specielt.. boot-rækkefølge

kør xp-installationen og lad den installere på c.drevet ...................nogen indvendinger???

Den vil genkende begge partitioner og du kan formater den rigtige partition og installere på c-drev. lav c-drev som NTFS

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-04-04 22:30

Husk at lukke hvis du har fået et gyldigt svar eller ikke kan komme videre
mvh Sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-04-04 22:52

Sune, vi må have lavet en negativ-liste, og meddele spørgeren, at vedkommende ikke får flere råd, før de andre spg. er lukket.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-04-04 22:19

Husk at lukke spørgsmålet
Og god påske
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 22:00

Mon ikke du burde lukke spørgsmålet ????
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Nicolai_Jensen

Dato : 27-04-04 22:22

Tak for svaret cad.

Kommentar
Fra : cad

Dato : 27-04-04 22:25

var så lidt...........

hej....