/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Få malingen af maxi stel...
Fra : Viktor_PM
Vist : 3077 gange
50 point
Dato : 25-03-04 13:33

hej alle sammen...

Jeg har nu skilt min Puch Maxi KL helt ad, for at få den slebet ned og malet. Men det der med at slibe malingen af, er lettere sagt end gjordt. Jeg er begyndt på at slibe lidt på stellet. Men det tager jo flere år. Så sagde jeg det til en af mine venner, men han sagde at jeg skulle smide ´stellet på et bål, for at malingen skulle løsne sig, og bagefter kunne man bare skrabe malingen af. Jeg synes det lyder lidt sindsygt, men hvis det hjælper kan der vil ikke ske noget ved at prøve. Hvis der er nogen er jer, der har prøvet det med at smide stellet på et bål, eller kender nogle andre metoder til at få malingen af stellet, så må i meget gerne hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-04 13:40

Altså du behøver jo ikke fjerne malingen helt bare den er overflade slebet og fri for løse flager rust mm at smide stellrt på et bål er selvfølgelig effektivt men det vil jeg ikke anbefale det kræver bare en del efterbehandling og grunder mm

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 25-03-04 14:10

Find et firma som vil sandblæse stellet. Det kan man få gjort for en hund eller to.
Her er eksembler fra København:
Valby Sandblæseri ApS
Hørskætten 32
2630 Taastrup tlf. 43 99 45 12
fax 43 99 42 12
mob. 40 19 45 12
Faggruppe:
Glasvareindustri
Sandblæsning

Infoside · Website · E-mail · Kort · Ruteplan · Rejseplan

--------------------------------------------------------------------------------

G. Bendahl & Søn ApS
Ved Vandløbet 5
2610 Rødovre tlf. 44 92 35 85
mob. 23 72 72 00
Faggruppe:
Sandblæsning

Infoside · Website · E-mail · Kort · Ruteplan · Rejseplan

--------------------------------------------------------------------------------

Proton Finishing Brøndby A/S
Midtager 13 A
2605 Brøndby tlf. 43 29 02 40
fax 43 29 02 49
Faggruppe:
Overfladebehandling

Infoside · Website · E-mail · Kort · Ruteplan · Rejseplan

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 25-03-04 14:23

>>Sune

Det vil altså sige, at alt hvad der hedder ujævnheder i stellet skal fjernes. Men maling skal ikke slibes ned. Og jeg skal give grunder, de steder hvor der har siddet rust.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-03-04 16:46

Hvis du hiver stellet på et bål, risikerer du at du enten hærder/udgløder stellet, forstået således at opvarmning og udglødning ændrer stålets karakter. Du kan med andre ord ikke være sikker på at du ikke enten hærder eller udgløder. Ligeledes er muligheden for at stellet bliver skævt overvældende, for ikke at tale om eksplosionsfaren (benzintanken).

kig på xt's forslag - slet ikke dumt.

Istedet for selv at male, ville jeg spørge en autolakerer. Lidt snik snak sidst på dagen, når de står med en rest maling kunne være et godt forslag.

Hvis du selv maler, bør du grunde det hele inden du lakerer.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-03-04 16:53

Du kan som i "gamle dage" fjerne AL maling med et produkt som hedder "BUMS". Det er et KRAFTIGT opløsningsmiddel/produkt som er særdeles effektivt...men vær forsigtig og brug beskyttelsesudstyr i form af min. gummihandsker og briller...og følg brugsanvisnigen NØJE. Til gengæld får du et rigtigt flot resultat. Det skal efterfølgende så behandles/males som HELT fra bunden.
GLEM ALT om at smide din dejlige MAXI på noget bål...den kan i værste fald "slå sig" og blive uoprettelig skæv.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : smut

Dato : 25-03-04 17:08

jeg vil anbefale dig og købe noget kautisksoda og noget tapet klister blandingsforhold står på bøtten med kautisksoda det er langt mere effektivt end bums der er nemlig slet ikke så kraftigt som det tidligere var og så er det LANGT billigere og det virker med garanti

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-03-04 18:23

Ja viktor du skal slibe alle steder hvor der er ujævnheder og er der steder med rust er det en god ide at slibe ekstra grundigt give den grunder der og efterslibe inden den skal males
Mvh sune

Accepteret svar
Fra : Caam2

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-04 13:52

Det skal glasblæses, det får du det bedste resultat ved. Jeg vil tro at det koster omkring et par hundrede, men det er alle pengene værd... ( Er industrilakerer til daglig, så jeg ved lidt om det... )
Ps: Få det bål slukket i en fart, da det kun gør det hele meget værer...

Godkendelse af svar
Fra : Viktor_PM

Dato : 27-03-04 14:19

Tak for svaret Caam2.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-03-04 19:06

Selv tak. Husk lige at gi det en god grunder inden du maler det... Du kunne jo gi det en lækker metallak, det går man aldrig fejl af. Hvis du så giver det en klar lak til sidst, så kan du polerer det helt op så det står helt perfekt... Held og lykke...

Kommentar
Fra : DavidKarlson

Dato : 09-11-11 20:44

Et par hundrede vil jeg ikke tro, at man kan få sådan et stel sandblæst for.. Min onkel er smed og han siger, at sådan en mand han får omkring 800,- i timen, og der kan da nok godt gå en time med sådan et stel..

Mvh David