/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vedr. recirkulation af varmt vand
Fra : JensJ
Vist : 3191 gange
50 point
Dato : 25-03-04 13:11

I mit hus har jeg en frjernvarmeunit med gennemstrømningsvarmeveksler og en Vortex pumpe. Med pumpen slukket tager det nærmest UENDELIG lang tid før der kommer varmt vand ud af sparebruseren, så vi må leve med de 100 kr. det koster i ekstra om måneden i ekstra fjernvarme. Pumpen er slukket om natten.

Nå, men for et par år siden begyndte pumpen at larme, og til sidst virkede den ikke mere. Jeg tog kontakt til firmaet som producerer dem og fik at vide at enten var motoren defekt, eller også var pumpehjulet eller kuglen som hjulet sidder på slidt op. Jeg skilte skidtet ad og fandt ud at at når jeg tændte pumpen så brummede hjulet bare på kuglen men kørte ikke rundt. Kuglen så ikke ret slidt ud, men jeg vidste ikke hvor god den skulle være for at det virkede, så jeg købte en ny motor med hjul, og alt var i skønneste orden, og jeg var 800 kr. fattigere.

I papirerne som fulgte med motoren, hvar der beskrevet en kontra ventil. Er den egentlig nødvendig når det fungerer upåklageligt ?

I hvilke tilfælde kan vandet finde på at løbe den forkerte vej ?

Jeg fandt i øvrigt efter et stykke tid ud af at det var motorkondensatoren som var defekt i den gamle pumpe, så nu har jeg en reserve....

mvh
/Jens

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-03-04 13:31

En kontraventil forhindrer at motoren kører baglæns.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-03-04 13:34

Normalt er det nok at skifte hjulet, men det var jo ikke det der var problemet.

Vortex'en findes med indbygget termostat. Sådan en skulle du have valgt, det havde været bedre.

Husk at følge vejledningen mht hvordan den skal vende - ellers holder den ikke.

Vandet kan, hvis der ingen kontroventil er, finde på at rende den gale vej uden om veksleren - og så er slutresultatet, ikke så varmt vand og en helvedes tid inden det er fremme. Derfor skal du have en kontraventil.

PS Vand er så doven det render den nemmeste vej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-03-04 14:10

En vortex kan ikke løbe baglæns teil.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-03-04 18:59

Det gør vi andre også,ellers har du helt ret.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 27-03-04 00:02

Cirkulationen er koblet før gennemstrøms beholderen på den kolde side, uden kontra ventil vil du få koldt vand ind i din varmt vands ledning.
Bare lige en udpensling til -->3773's kommentar ;)

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-04 01:44

BoJohansen har helt ret - problemet er dog kun til stede når pumpen ikke kører, så der har du forklaringen på UENDELIGE ventetid med slukket pumpe. (det er igen vands dovenhed) - modstanden i cirkulationsledningen er sikkert mindre end gennem varmeveksleren. Derfor vil jeg råde dig til at afbryde din cirkulationsledning og proppe den af, hvis du vil have hurtigere varmt vand uden cirkulation og pumpe. Du skriver dog så at du har valgt at betale de 100-kr det koster at have den kørende.
Held og lykke med det. mvh Benny

Godkendelse af svar
Fra : JensJ

Dato : 29-03-04 09:10

Tak for svaret bennymanden. (Og også de andre)

Det var svært at vælge mellem flere gode svar, men du kom med svaret som gav mig aha-oplevelsen !

mvh
/Jens