/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Effektforøgelse + nedvejning
Fra : luxenburger
Vist : 845 gange
200 point
Dato : 24-03-04 23:12

Jeg overvejer at erhverve en Ford Granada st. car, som pt. er på gule plader. I forbindelse med handlen er der dog nogle ting som jeg ikke helt kan se konsekvenserne af. Jeg har 3 problemer:

- bilens motor er færdig. Sælger vil levere den med en 2,8 V6 XR4i fra en Ford Sierra med ca. 150 HK. Da bilen er "født" med ca. 114 HK øges effekten med mere end 20%. Hvad vil det betyde for mig rent økonomisk - jeg går ud fra at jeg skal betale afgift? Bilen er fra 1976 og står i omkring de 8 - 10.000 kr. Men i hvilken størrelsesorden vil sådan en afgift være?

- sælger nævnte, at jeg med fordel kunne få bilen nedvejet til en totalvægt under 2500 kg. Kan det uden videre gøres? Jeg mener at have læst noget med krav om ALB-bremser mm. på køretøjer fra før 1980

- kan det passe at vægtafgiften for en gulpladebil med en totalvælgt mellem 2500 og 3000 kg koster 3760 kr (ren privat anvendelse - jeg går ud fra at man ikke betaler tillæg for dette da bilen er fra før 1998)

Mange hilsner
en granada-fan

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 25-03-04 06:50

Hej luxenburger:

Vedr. afgift:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=474700436&page=1

Evt. ring og spørg disse:
da-auto
Ryttervangen 3, 7323 Give
E-mail: da@da-auto.dk
Telefon: 75735588
Fax.: 75735582

Mvh. Cooper

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-04 06:51

Du render ind i STORE problemer når du vil forøge effekten med over de tilladte/acceptable 20% . Bilen er IKKE (ifølge loven/SB) konstrueret/typegodkendt til større effekt end de omtalte max.20% forøgelse. SB vil i den grad "slå sig i tøjret" hvis du prøver på dette: bremser, undervogn styretøj osv. er IKKE dimensioneret til en større motor...er argumentet. Jeg og en kammarat prøvede det samme med en vw boble fra '74 som vi ville lægge en golf dieselmotor i på 54 hk (virkeligt et sjovt projekt!!) hvilket ville give en effektforøgelse på over de 20% (ca. 28%) og det kunne UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER lade sig uden STORE konstruktive ændringer på bilen med større afgifter til følge...så vi opgav at komme igennem med det.
Du kan prøve selv at undersøge mulighederne for netop din bil hos SB....ikke nødvendigvis i dit lokalområde. Det er min erfaring at selvom der er "generelle regler og retningslinier" for ALLE SB afd. i landet, bliver disse ofte "fortolket" på hver sin måde. Her på Fyn er det f.eks. "mest fordelagtigt" at få synet sin mc i Assens hvis den ikke lige er "standard og original".

Det kan derimod sagtens lade sig gøre at få vejet bilen ned.

Når det er vægtafgift det drejer sig er det de "gamle" regler der beregnes efter på din bil...så det passer, desværre!!!...så vej din bil ned...det hjælper da lidt på de årlige omkostninger.

Et typisk svagt punkt på Granada (da jeg var arbejdsdreng på et fordværksted i '70 erne) var bremseforstærkeren. Dem skiftede/reparerede vi en del af ..men ellers er Granada (STADIG) en rigtig LÆKKER bil...især var jeg helt vild med sedan'en 2.6 med de "dybe instrumenter".

Håber du får den ud at køre for rimelige penge...der er STOR køreglæde i vente forude!!!

God fornøjelse og arbejdslyst!!!

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 25-03-04 08:27

Tak for svaret pallenoc. Jeg vil prøve at forhøre mig hos et par SBI-steder (her plejer man vist at tage til Silkeborg, når man skal have synet noget lidt mere specielt). Mht. effektforøgelsen tænkte jeg dog på om ikke man kunne bruge det argument, at samme bil jo blev lavet med en 3,0 V6'er med ca. 133 som standard, og mig bekendt uden ændret opbygning af bremser mv. I forhold til det er den nye motor jo ikke over 20%.

Ellers må jeg bare have den originale 2,3'er i. Jeg har en til at sidde i den Granada som jeg allerede har - men som jeg næppe får sat i stand. Den har aldrig haft inderskærme i, så de forreste vanger under skærmene er helt væk...

Jeg kan kun give dig ret i dine øvrige kommentarer mht. Granadaer!

Mange hilsner Luxenburger

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-03-04 09:32

Ja prøv at henvise til den nævnte modelvariant med 3,0 motoren.... jo bedre "dokumentation" du har og jo mere overbevisende du er jo støøre chancer har du for at komme igennem med dine argumenter. Hvis du "fornemmer" af det er en "emsig, bureaukratisk paragraf-rytter" du er oppe imod , så find en anden SB...lad være med at gå i "klinch" med vedkommende...de har ALTID fat i den lange ende og kan "feje dig af bordet" med en eller anden "tåbelig" paragraf.

Held og lykke!!!...og tak for din accept!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 31-03-04 12:51

Så nåede jeg da så langt! Jeg har talt med SB som mener at det er sandsynligt at få den igennem ved at henvise til typegodkendelsen for 3.0-varianten eller evt. den 2.8 med samme indsprøjtningssystem som en XR4i, som netop blev lanceret i 1976.

MEN - hvor i alverden får man fat i sådan nogle typegodkendelser? Jeg snakkede med Ford DK, som godt ville finde dem, men kun hvis jeg havde typegodkendelsesnumrene, da det ellers var et stort arbejde for dem at finde det frem.

Mange Granadahilsner
Jan