/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
TFT- Hypnose - terapi - fobiskole - osv
Fra : heseda
Vist : 666 gange
220 point
Dato : 24-03-04 21:51

Der er mange forskellige opfattelser af helbredelse af fobier. Er der nogen der har erfaringer med hvilke af behandlingsformerne der er bedst?

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 24-03-04 21:54

hej har læst et sted at fobiskolen skulle være rigtig god.

johnni.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 24-03-04 23:23

Hej heseda

Du fortæller ikke hvilken fobi der er tale om, men her får du min historie...

Jeg led ekstremt af akrofobi (højdeskræk), hvilket har resulteret i en del pinlige episoder, bla. fordi jeg absolut VILLE op i Eiffeltårnet... men ikke ned igen! Der er mange flere historier, men jeg skal skåne dig for dem her.

Jeg gik i hypnoseterapi... var MEGET skeptisk, men efter 5 gange var forandringen mærkbar. Sidste sommerferie hoppede jeg 55 m. Bungee Jump på Rhodos (efter 3 timers overvejelse og 20 min gråd), det var gænseoverskridende, men SÅ fedt... at jeg gjorde det igen om fredagen inden vi skulle hjem.
Jeg er stadig ikke "glad" for højder, men kan i dag selv gå på loftet og hente hø til hestene uden at få sved på panden, og så sent som i forgårs kravlede jeg op af en 6 m. høj stige og ned igen... kun med let skælvende knæ.

Konklusion: Jeg har kunnet drage udbytte af hypnoseterapi.

Håber du får bugt med din fobi.

Knus og pøj pøj
Chamira

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-03-04 23:29

Alt efter hvilken fobi så kan det klares på mange forskellige måder, det kommer i høj grad an på om der etableres tillid mellem behandler og klient.

Jeg har personligt "kurereret" araknofobi samt elevatorskræk på under 10 minutter.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 25-03-04 06:58
Kommentar
Fra : heseda

Dato : 25-03-04 18:34

Hej Chamira. hvor har du deltaget i hypnoseterapi ?

Hej Better_Performance. Har du en hjemmeside?
Mvh. Heseda

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-03-04 18:41
Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 26-03-04 07:48

Hej Heseda

Jeg gik hos Palle Jespersen i Vejle. Jeg er oprindelig selv fra Bredballe v. Vejle, hvor min far stadig bor. Det var min far, der fortalte mig om Palle.

Hvis du bor i Jylland, og det kunne have din interesse er hans nummer: 7581 6605
Det er nemmest om morgenen fra 8.00-9.00.

Mvh/Mira

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 05-04-04 13:57

Jeg kan på det varmeste anbefale adfærdsterapi. Dvs at man udsætter sig for det man frygter indtil frygten tager af. Der findes forskellige fobiskoler der opererer med dette.

Jeg har selv fået et normalt liv på denne måde (kunne ikke gå uden for en dør!)

Pøj pøj Helle

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-04-04 14:18

Helle13

Adfærdsterapi er i visse tilfælde ganske anvendeligt, omend der er en risiko forbundet med det, såfremt man ikke for alvor får afdækket årsagen til fobien, KAN det hænde at adfærdsterapi udløser andre og dybere traumer, som kan være langt alvorligere.

Den terapi jeg og mange andre NLP'ere anvender handler i højere grad om at finde "First or worst experience" altså den oplevelse der på en eller anden måde har fungeret som trigger for fobien, og ved at arbejde med den specifikke oplevelse, kan den blive "afmystificeret" og dermed have en indvirkning på fobien, vel at mærke UDEN at blive overeksponeret for sin værste frygt

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 05-04-04 15:35

Jeg er helt tryg ved,at man på landets 3 fobiskoler tager højde for de problemer du nævner. Det er også godt at være sammen med andre der har samme eler lignende problem - den synergi effekt der kan opstå må ikke undervuderes.
Helle

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 220 point
Dato : 02-07-04 23:53

Skulle vi se at få lukket spørgsmålet??

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 03-07-04 10:16

Hellere må vi det. Jeg går til en specialist i psykoterapi - holder i øjeblikket sommerferie.