/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mister strøm
Fra : kokjenen
Vist : 1559 gange
40 point
Dato : 24-03-04 19:00

Min Mitsubishi L200 kan ikke holde på strømmen. Jeg har ellers lige skiftet dynamoen ud, og det gik godt en måneds tid, nu aflader den imidlertid igen. Underligt, ladelampen lyser eller ikke. Hvordan finder jeg ud af om dynamoen lader eller ej; er hvad kan der ellers være galt?
(Beklager de fattige 20 point, det er alt jeg har).

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-03-04 19:16

Hej
Hvordan har din akumulator det.... ?
Har du målt syrevægt på akumulatoren?
Er der syre op over alle plader ?

Hvis der er afladning sætter man et ampermeter i seie med akumulator, og ser hvor stor afladestrømen er og så piller man sikringer ud til man finder den strømkreds der trækker strøm når den ikke burde...

Tjek lige de med din akumulator først.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : geu

Dato : 24-03-04 19:18

Nu er det en generator der er i nye biler..

Hvor gammel er batteriet??
Har du fået noget nyt el-udstyr i din bil??

Point er ikke noget man samler på, man er her for og hjælpe andre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 19:20

Du mener nok generatoren.
Har du fået skiftet ladekontrolrelæet også?
De mest sandsynlige muligheder er, at batteriet kan være ved at "falde sammen" og derfor hurtigt mister strøm og det kan da også tænkes at der et eller andet der bruger strøm.
Hvis du har et billigt multimeter kan deu sætte det til at måle op til 20 V jævnstrøm og så sætte den på + og - pol på batteriet. Når du speeder let op skal spændingen stige til ca. 14 volt. Det er kun en rettesnor, men antyder om der er en rimelig ladespænding.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 19:21

Hej Benjamin,
akumulatoren er fra November, så egentlig så god som ny. Det er lidt surt hvis den dynamo jeg har givet 1100 for kun holdt i fire uger. Jeg har ikke checket syrevægten, men alle plader er da dækket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 19:25

Man kan godt tjekke batteriet ved at sætte i 4. gear, slippe koblingen træde på fodbremsen og så dreje startnøglen i 15-20 sek. Du skal så have en hjælper der skal kigge ned i batteriet efter propperne er afmonteret. Hvis det koger i en af cellerne er den faldet sammen men man kan godt brænde starteren af hvis man aktiverer for længe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 19:26

Du har stadig ingen dynamo, men der sidder på de fleste et lille separat relæ som styrer ladespændingen det kan være træt.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 19:30

Ups, det var helt overvældende med svar her- Dejligt!!
Jeg har faktisk et multimeter, vil prøve at måle og se om der er forskel når jeg speeder op. Jeg har naturligvis checket remmen, den skulle være ok.
Og nej, jeg har ikke skiftet laderelæet. Og nej, jeg har ikke fået yderligere udstyr på.
Og til dig geu, det var en flot bemærkning vedr. point og hjælpsomhed; efter min mening den helt rigtige indstilling at have.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 19:32

Vi er en del der deler holdning med Geu.
Du skal også prøve at måle ladespændingen efter længere tids kørsel da det kan være efter relæet har været "varm" at det svigter.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 19:39

Ha-ha Bjarne, jeg købte den nu som en dynamo hos huggeren, men det er en god ide at måle ladespænding efter længere tids kørsel.
Bilen er fra 1995, jeg købte den sidste sommer og der skulle stadig være garanti; men forhandleren jeg købte af har INGEN forstand på Mitsubishi - (heller ikke Misubishi) - så jeg kan til gengæld fortælle hvor man IKKE skal købe brugt vogn.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 19:49

En dynamo er et jævnstrømsapparat medens en generator laver vekselstrøm, som så via en ensretter bliver lavet til jævnstrøm så det kan anvendes af bilens el-anlæg.
Hvem???

Kommentar
Fra : binky

Dato : 24-03-04 19:50

Jeg tror nok, jeg har prøvet det samme. Min svoger, der er mekaniker, vendte kullene tror jeg nok, og bilen kørte upåklageligt. Jeg tror nok, der sidder kul deri

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 20:12

Midtsjællands Auto Center i Gislinge..... han har været i TV og dummede sig SÅ gevaldigt...
Han er kun interesseret i at inkassere penge, bagefter er han bare så negativ....

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 24-03-04 20:14

En banal ting, som jeg selv har erfaret: Lampen i bagagerummet slukker ikke (defekt kontakt) og aflader batteriet -... ?

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 20:14

Ja binky, det er korrekt der sidder kul i generatoren; det skulle dog ikke være nødvendigt for mig at vende dem, ombytteren jeg købte skulle have været testet og fundet ok.
Jeg tror egentlig mere det kan være laderelæet der er ustabilt...... vil prøve at teste det nu...

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 20:16

Der er ingen lamper der står og brænder efter "lukketid" - det har jeg checket..... men tak alligevel KajKagearm

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 24-03-04 20:27

Hej
Har du kontrolleret stelforbindelsen fra generatoren.
En stor del af problemerne med generatorer skyldes dårlig stelforbindelse.
Men det kan også være irrede forbindelser for ladestrømmen. Jeg havde engang problemer med generatoren og fik en ny sat i på et Shell værksted. Næste dag var den brændt af og jeg fik en ny på garantien. Næste dag var også den brændt af. Men Shell havde en garanti så man kunne gå ind på et hvilket som helst Shell tank værksted, så jeg valgte at prøve en anden. Han var yderst forbeholden og forsøgte at undslå sig da jeg forklarede ham historien. Da jeg hentede bilen om aftenen strålede han som en sol. Han havde talt med Bosch, som rådede ham til at pudse alle forbindelser for ir. Siden da var der ingen problemer.
Men jeg erkender at bilen var lidt ældre end den her omtalte.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 24-03-04 20:33

jeg takker også penelope, det ville nok være en god ide at kigge efter irrede ledninger. Sjovt det altid er når det er skidekoldt at bilen gør knuder....

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 24-03-04 23:04

5 Bajere hos en autoelektrker så fortæller han dig hvor den er gal,og så koster det,men så har du fået noget at gå efter

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 25-03-04 00:29

Tak olehermann....så skal jeg bare lige finde ham autoelektrikeren først.... men du har helt sikkert ret....

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-03-04 08:00

Det lyder til at problemet er ved at være "indkredset". Mit bud er nedslidte kul, selvom det lyder meget usandsynligt for en så ny generator.
På Østfyn ligger en "lille" virksomhed som renoverer bl.a. generatorer, hvor du kan prøve at henvende dig hvis det viser sig at være løsningen?! Der er jo under alle omstændigheder garanti på din generator endnu.
http://www.dri.dk/quality/quality-dk.htm

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 25-03-04 14:57

Tak Palle, det var da et dejligt link, dog håber jeg ikke at skulle bruge det nu, men mange tak alligevel.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 25-03-04 17:26

Et lille fif til at tjekke om det er kullene i generatoren: Start motoren (eller lad være, og tjek resultatet senere) og giv generatoren et venlig, men bestemt gok med en hammer! Så ryster kullene løse, og kan igen danne forbindelse til rotordelen i den. Det er nemmest at kostatere resultatet, mens motoren er igang, og forholdsvis ufarligt, med mindre du stopper hammerskaftet ind bag bag kileremmen! Løser det problemet, er det (sansynligvis) fordi kullene er slidte, men de kan jo også bare have sat sig fast, fordi de ikke har rørt sig i lang tid.
OG du passede på, at alt strøm til batteriet var afbrudt, da du monterede den? Den mindste gnist el. kortslutning kan bevirke at en diode/ensretter futtet af. Det er noget følsomt noget, og kan give samme resultat.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 25-03-04 19:28

Ja, jeg passede på under montering, og ja, strømmen var afbrudt under monteringen. Den har jo også virket i fire uger, først forleden begyndte den at skabe sig igen....Men jeg prøver nok det med hammeren, tak egoland.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 26-03-04 22:00

Hej igen.
Så kan jeg fortælle at jeg målte hvor mange volt generatoren producerede.... sølle 6 Volt, og det gav endda ikke mere at speede lidt op.... I morgen får den et rask slag med en hammer....

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 26-03-04 22:11

Evt. nogen der ved hvor man kan købe et laderelæ??

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 27-03-04 09:44

I nyere/de fleste generatorer er laderelæet indbygget, og oftest kan det ikke betale sig at gøre noget ved det, hvis man tager huggerprisen i betragtning. Hvis der er et laderelæ, sidder den for enden af den tynde ledning + der går hen til generatoren, idet det er den der styrer hvor meget strøm der kommer ind i den roterende del, og dermed hvor meget der kommer ud på de store vindinger, der er faste, og hvor de tykke ledninger går fra til batteri og stel, efter de har været gennem ensretter/dioder.
Hvis du vil til at lede efter et nyt laderelæ, kan alle biludstyrsbutikker skaffe det, Høyer, Nyman, T. Hansen osv.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 31-03-04 18:22

Ja så takker jeg alle hjælpsomme mennesker her, jeg ville hellere end gerne give jer alle 100 points, men det bliver nu alligevel egoland der render med alle 40. Jeg fulgte hans råd, og gokkede generatoren én på hatten, og straks kunne jeg måle væsentlig forbedret ladning; ja helt op til 14 Volt.
Men tak alligevel til alle, og hav en dejlig sommer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 18:34

Hvis et gog på generatoren får den til at virke skal du tage den med hen hvor du købte den for det kan næppe kaldes en accepteret reparationsmetode.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 31-03-04 18:43

Takker for pointene, MEN du bør være opmærksom på, at hvis den igen holder op med at lade, er det fordi kullene er slidte. De koster ingen herregård og er rimeligt enkelt at skifte. Sørg dog for at begge kabler er afmonteret på batteriet før du går igang.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 31-03-04 23:32

Du har helt sikkert ret BjarneD.... men ikke desto mindre virkede den....
Til dig egoland, jeg prøver at skille den gamle generator ad, rart at have lidt at øve sig på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 23:37

Jeg kan godt se, at jeg skal smide mit svendebrev væk og købe en hammer i stedet

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 31-03-04 23:45

Ha-ha BjarneD. Nej det må du naturligvis ikke gøre! men forstår du, denne vogn er i en sådan forfatning at jeg ikke vil ofre en krone mere end nødvendigt, jeg har været dum og blind, og er blevet snydt. Jeg skal bare have den til at holde sommeren over. Jeg havde en helt ny Golf som jeg solgte igen (med stort tab) for fire måneder siden, folk lavede så mange parkeringsskader, og hver gang kostede det 2-3000 kr., og "gerningsmanden" var aldrig at finde. Så købte jeg dette lokum som jeg ikke er så øm over, med store kofangere, nu kan det sgu nok være folk kan lade være at parkere lige klods op ad mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-04 23:53

Det forstår jeg skam godt, og jeg har da selv en gang imellem lyst til et skrummel som de nok skal holde sig væk fra, men på den anden side set så vil jeg ikke have det som i min unge dage hvor jeg stod på hovedet i bilen hver andet øjeblik og skulle krydse finge for om den ville starte fordi der ikke var penge til nye reservedele.
I dag skal der bare et host til så skal det bare være i orden med det samme. Det koster, men min 1,9 l. turbo diesel (FIAT Punto) spinder som en kat, hver gang.
Held og lykke med "skrotbunken"
Hilsen
Bjarne

Accepteret svar
Fra : egoland

Modtaget 40 point
Dato : 01-04-04 14:15

OG skulle vi så lige se at få lukket den tråd???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-04 14:27

..er du sulten egoland?

Kokjenen du skal lukke spørgsmålet ved at acceptere den utålmodige Egolands indlæg som svar.
Det gør du i højre side lige over det indlæg der skal accepteres.
Problemet er bare, at Egoland er almindelig bruger og derfor ikke kan modtage superpoint, men det har han nok været for utålmodig til at opdage selv, men vi skulle jo nødig have at han kom til at slå sig over fingrene med sin hammer

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 01-04-04 14:39

Et velrettet gok med en hamme kan klare meget, Bjarne, man skal bare passe på, hvor man bruger det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-04 14:52

Egoland>>Det er OK som nødreparation og til opretning af buler, og selv en "hugger" generator er der ombytningsret på, men hvad med at blive oprettet som superbruger før vores Mitsubishi-ven dukker op og kan give dig de 40 p. ellers er de da spildt hvilket jeg nu dybest set mener, at de er under alle omstændigheder med mindre du vil konkurrere med Google links og smarte bemærkninger.

Det er ret fedt at kunne hjælpe, men det ville være lettere hvis der ikke var point.

Stor hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : kokjenen

Dato : 01-04-04 16:54

Tak for svaret egoland.