/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Kampfisk og Smerling (Botia xxxx)
Fra : Hm...
Vist : 1944 gange
314 point
Dato : 24-03-04 15:31

Jeg er ved at bygge et SØ-Asiatisk lavvands akvarie. Jeg SKAL ha' Kampfisk, Blå Gurami og Kuhlii Ål, men vil også gerne have en art mere. Jeg havde tænkt på barber, men de er jo som bekendt nogle lidt urolige ballademagere. Istedet er jeg uden rigtig begrundelse blevet anbefalet Smerling.

F.eks. : Rødhalet Smerling (Botia modesta) : http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=10907
eller Dværg Smerling (Botia sidthimunki) : http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=10910

Jeg har ikke megen erfaring med netop disse fisk. Er der nogen der kan sige et par fornuftige ord og guide mig lidt på vej?

Så vil jeg være meget taknemmelig

HM

Kommentar
Fra : binky

Dato : 24-03-04 20:00

Jeg har haft kampfisk i akvarie. De skal gå alene, for de er ekstremt aggresive. Blå gurami kender jeg ikke, men kuhli ål er en god ide, for de rydder op i bunden. Men sæt ikke kampfisk sammen med andre, for hvis du gør det, så får du ryddet op i dit akvarium. Prøv at holde et spejl op foran en kampfisk, så ser du, hvad jeg mener, og det gør den ved andre fisk. Muligvis kan en kuhli-ål undgå det, men ellers tror jeg du kun skal satse på snegle sammen med en kampfisk.
mvh
binky

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-03-04 21:13

Hej Hm!
Jeg forstår ikke rigtigt dit spørgsmål.
Du skriver Asiatisk lavvandsakvarie, hvilket tyder på at du ikke er på helt bar bund med hensyn til akvariedrift.
Jeg har selv haft de fisk du omtaler og det er jo "nemme" fisk der fint kan gå sammen, men du må lige fortælle hvad det er du gerne vil have belyst hvis nedenstående ikke er nok.
Jeg kan dog fortælle at jeg absolut ikke er enig med "binky" med hensyn til kampfisk.
Kampfisk kan fint gå sammen med masser af andre typer, meeeen-----ikke mere end 1 par kampfisk i hvert akvarie, da det er hannerne der kæmper indbyrdes.
Guramien er en stille og rolig overfladefisk som kan forliges med de fleste fisk, men bliver naturligvis lidt aggresive når de har bygget deres skumrede.
Hvis du har Botia har du med garanti ikke snegle, men den kan være meget følsom ved biotopskifte (ny vandtype).
Til sidst: Der er intet i vejen med dit valg af fisk
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 25-03-04 11:53

binky -> Her er du ude på dybt vand

Først vil jeg lige beskrive det akvarie jeg har under opbygning:

250 l. m. termostat og 750l. pr. time filter.
Tynd spagnum/pottejord bund.
Bunddække 3/4 str. 0.3-0.5 mm. grå/lysbrun sten + 1/4 0.5-0.8 sort sten.
1/4 fuld dybde 40 cm. 1/4 brink dybde 40-20 cm. og resten af akvariets bredde (halvdelen) 20-15 cm. dybde.
Højeforskellen er bygget op på Oasis 'klodser'.
Beplantning: Java bregne, div. cryptocoryner, lidt vandpest og på toppen lidt flyde planter (Salvina natans).
1 stor teakrod bagest fra bund og op langs brink
Ph. 6.4-6.6.
Temp. 24 c.

Jeg har i mange år haft kampfisk gående sammen med div. gurami uden problemer
Blå gurami kan være agressiv, men kun over for nærgående fisk der er mindre end dem selv.

Mht. kampfisk har jeg normalt én han og to hunner.

Barber gav lidt problemer med finnebid. Intet alvorligt, men de virkede urolige for øjet, når man betragte akvariet som helhed.

Derfor er jeg lidt interesseret i botia's adfærdsmønster :

Hvor mange kan man have sammen?
Er de territoriale?
Er det en stimefisk?
Tollerance overfor større/mindre fisk i samme fødeniche?

Ved du det dabj ???

HM

Accepteret svar
Fra : 987654

Modtaget 314 point
Dato : 25-03-04 13:08

Hej Hm,

Jeg har haft Kampfisk gående med gurami'er, og pragt smerlinger samt andre smerlinger. ( jeg har 240 L.) Jeg havde en kampfisk Han med 3 hunner. Smerlingerne kunne godt lide at holde sammen, indtil de blev store, og de blev desvæære MEGET store. Så de tyraniserede det meste af akvariet. Så mit råd er at kun holde et par smerlinger, så de kan "være" der. De kan være meget territoriale, hvis der er for lidt plads. Jeg havde 8, hvilket var fint i starten, men blev for meget da de blev større, det skal lige siges at jeg ikke havde andre bundfisk, andet end en sugemalle.

Mvh.

987654

Godkendelse af svar
Fra : Hm...

Dato : 25-03-04 13:17

Se det var noget jeg kunne bruge (..ville egentlig gerne have haft muligheden for at kunne gi' lidt point til dabj, men livet er hårdt og uretfærdigt ) 987654 !!!

Nu har jeg fået mod på at smide et par Smerling i akvariet

Jeg tror jeg holder mig til Dværg Smerlin i første omgang. De vokser vel næppe så meget, hvilket navnet antyder

To par kan vel gøre det i første omgang

Mange tak for hjælpen 987654

HM