/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kantning af bed mod græs
Fra : rcn
Vist : 6703 gange
50 point
Dato : 07-05-02 12:44

Det skal være smukt, enkelt og prisbilligt!
Det er jo hele tre ting!?
Og netop derfor beder jeg om hjælp til gode ideer. Bedene i min lille have ligger lavere end græsplænen, og da jeg ikke er tyben, der stikker kanter, vil jeg gerne have en kantbegrænsning til at styre græsset, så det ikke vælter ned i stuade- og rosenbede.
Trykimpræneret træ er udelukket.

Accepteret svar
Fra : arkitekten

Modtaget 50 point
Dato : 07-05-02 16:11

Jeg skal i gang med det samme her i år. Jeg har købt et læs klinker, klinkbrændte mursten der såm nye er ret dyre, omkring 160kr pr. m2, men du kan også købe de såkaldte herregårdssten der koster ca. kr. 125 pr. m2. Intet er gratis, men det er en investering for livet og det sparer dig for en masse besvær fremover. Stenene skal ligge på fladen, så græsslåmaskinen kan kører med sine hjul derpå. Hus de skal ligge med oversiden nede i plan med græsset eller ødelægger du maskinen.
Hilsen Per

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 08-05-02 12:36

Hej

Omkring rosenbede er det utroligt smukt med en lille hæk af buksbom,--det er egentlig en gammel Engelsk skik,- men er kommet meget frem her i Danmark. Natursten er jo altid smukt,- og kun fantasien sætter grænser. Hvis du havde / har lysten til det,--kan du lave en smuk "brolægning" omkring bedene. Læg naturstenene i "tørcement" ,-så kommer der aldrig græs eller ukrudt op imellem stenene.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 09-05-02 20:46

Du kan sagtens gøre det prisbilligt. det kommer selvfølgelig an på hvor langt ned der er. Drejer det sig om et par centimeter, så ville jeg klart smutte ud til den nærmeste bonde, og høre om han ikke har en stor bunke med sten, fra sin mark. Hvert år samler landmænd nemlig sten fra deres marker, og der er tit og ofte nogle rimligt smukke sten. Dem kan du bruge til dybden. Så kan du kigge i den blå avis, eller gul og gratis, efter folk der gerne vil af med gamle fliser. Dem kan du så stille bag ved de sten du hentede ved bonden.. Det vil altså sig: Du tager og liger fliserne på højkant som afgrænser for plænen. Derefter tager du "bonde-stenene" og ligger dem efterfølgende. Jeg har selv gjort noget ligende og det ser smukt ud. Så glem det der med at skulle betale flere tusinde kroner, for at hente sten i et byggemarkede. Natur-sten er nu de smukkeste og tilfredsheden er støere når du selv har fundet og lavet alt. M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 14:18

rcn wrote:

> Det skal være smukt, enkelt og prisbilligt!
> Det er jo hele tre ting!?
> Og netop derfor beder jeg om hjælp til gode ideer. Bedene i min lille
> have ligger lavere end græsplænen, og da jeg ikke er tyben, der stikker
> kanter, vil jeg gerne have en kantbegrænsning til at styre græsset, så
> det ikke vælter ned i stuade- og rosenbede.
> Trykimpræneret træ er udelukket.
>

Hvad med at finde nogle marksten og kante bedene med? Dem kan du som
regel få gratis hos den nærmeste landmand, især hvis du selv samler dem
ind fra skellene.
Godt nok holder de ikke al græsset væk, men det meste holdes tilbage, og
der kommer en klar og flot afgrænsning mellem bed og græsplæne.

Pia

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 18:32

he he he..ikke for noget, men er det ikke noget af det samme jeg lige skrev? :)

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 10-05-02 21:48

Det er fint med alle de forslag med marksten hvis man har lyst til fremover at bruge sin tid på at ligge på knæ og klippe græs mellem stenene med den lille saks. Min have er også større end din vil jeg tro. Der findes andet mere produktivt end at luge græs at bruge sin tid på.
Per

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 10-05-02 21:59

nej, det drejer sig jo bare om en brænder. de par minutter du skal bruge på det, er godt givet ud synes jeg. Men det kommer jo også an på om du har har, "bare" for at have, eller om det er en have du gerne vil kræse lidt om. :)

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 10-05-02 22:16

>>arkitekten >> Marksten er utrolig smukke, som jeg nævner i min kommentar højere oppe i dette spørgsmål,--så kan man lægge dem i "tørcement",---der vil garantert ikke vokse ukrudt igennem det. Markstenene kan lægges så plæneklipperen nemt kan tage kanterne,--noget i stil med dit foreslag --bare at du nævner "Herregårdssten" eller "klinkbrændte mursten". Det er jo smag og behag,--alt efter hvilken type have man ønsker. Markstenene kan som skrevet hentes mange steder, ganske gratis,---de holder, garanteret også hele livet

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 16:48

Hejsa,

Hvad med at finde nogle brosten at kante med ?
De kan evt. graves et stykke ned i jorden, så du får en afgrænsning. Det
holder godt nok ikke græsset væk, men det er i hvert fald nemt at tage med
en kantklipper

Heidi
"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:iiCC8.2700$ek6.84995@news010.worldonline.dk...
> Det skal være smukt, enkelt og prisbilligt!
> Det er jo hele tre ting!?
> Og netop derfor beder jeg om hjælp til gode ideer. Bedene i min lille
> have ligger lavere end græsplænen, og da jeg ikke er tyben, der stikker
> kanter, vil jeg gerne have en kantbegrænsning til at styre græsset, så
> det ikke vælter ned i stuade- og rosenbede.
> Trykimpræneret træ er udelukket.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 23-05-02 16:26

????
Jeg mindes ikke at have accepteret noget svar. Meget mærkeligt!!!