/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel / Mange ark
Fra : Spejdermund
Vist : 591 gange
150 point
Dato : 24-03-04 08:41

Jeg har et regneark med ca. 85 ark. For at lette overskueligheden, har jeg i det første ark lavet en forside med hyperlinks til at de andre sider.
Når jeg så klikker på et af de hyperlinks til f.eks side 65, "forsvinder" min første side i scrollbaren nederst i regnearket.
Derfor vil jeg gerne på en eller anden måde "låse" det første ark, så det altid står forrest i scrollbaren eller skjule de andre ark i scrollbaren, således jeg kun har min oversigt synlig.
Jeg har prøvet at skjule de andre sider, men så virker mine hyperlinks ikke, da siden ikke kan vises (fordi den er skjult).

Nogen ideer?

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 24-03-04 09:51

Hej !

Umiddelbart kan du ikke skifte til et andet ark og samtidig beholde ark 1 synligt på scrollbaren, da den jo er beregnet til at bladre igennem arkene med. En løsning kunne være at lave en kode, der flytter arket frem på "fanelisten" under arkene.

Her er et eksempel.

Sub test()
Sheets("Ark3").Select
Sheets("Ark3").Move Before:=Sheets(2)
End Sub

Et alternativ er at lave et hyperlink der kalder det første ark.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 24-03-04 12:00
Kommentar
Fra : Spejdermund

Dato : 24-03-04 12:16

Hej Meiland,

Jeg vil helst ikke flytte rundt på rækkefølgen af mine ark, da jeg gerne skulle holde en vis form for orden i dem.
Jeg har også overvejet at lave hyperlinks til oversigtsiden, på alle de underlæggende sider. Men det tager sig ikke så godt ud, da jeg har grafer på siderne, der fylder hele arket.

Kan man måske lave noget VB kode, som flytter fanelisten helt til venstre efter tryk på et hyperlink?

/Morten

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 24-03-04 12:39

Hej Spejdermund !

Det er da en genial tanke. her er VBA-koden.

Sub Makro1()
ActiveWindow.ScrollWorkbookTabs Position:=xlFirst
End Sub

Kommentar
Fra : Spejdermund

Dato : 24-03-04 13:14

Hej igen,

Så langt så godt. Så skal du også bare lige hjælpe mig med at få excel til at udføre VBA koden, hver gang jeg klikker på et hyperlink. For jeg har aldrig arbejdet med VBA før, så det er temmelig nyt for mig.

Jeg har fået oprettet VBA koden og gemt det som en makro, en hvad skal jeg så gøre derefter?

Jeg smider lige lidt flere point i hatten til dig

/Morten

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 150 point
Dato : 24-03-04 14:13

Hej igen igen !

Gå ind på www.meiland.dk\regneark.xls.

Hvis du kan finde makroen hent_nr_2 skal den bare klones og genmanipuleres så den passer til alle dine ark

Kommentar
Fra : Spejdermund

Dato : 24-03-04 14:47

Hej selv igen igen igen

Jeg takker mange gange for hjælpen. Jeg fik næsten løst mit problem som forventet, for jeg skal nu til at lave 85 hyperlinks om til knapper Men det går jo nok.

Mvh Morten

Godkendelse af svar
Fra : Spejdermund

Dato : 24-03-04 14:47

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 24-03-04 15:07

Ja, det er jo selvfølgelig et trivielt arbejde, men...

Den VBA-kode du har fået, har jeg lavet ved at optage en makro, så VBA er nødvendigvis ikke så vanskeligt at lave.