/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Vandskuring af skorsten
Fra : Gumar
Vist : 7440 gange
100 point
Dato : 23-03-04 21:33

Sidste sommer vandskurede jeg en muret skorsten, jeg købte færdig puds til det , men desværre er det meste af det er faldet af i løbet af vinteren. Hvad mon jeg har gjort forkert ?

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-03-04 21:41

For det første bør du vande muren grundigt, før du vandskurer. Ellers tørrer mørtlen for hurtigt og bliver dermed svag. Dernæst er det vigtigt at købe god kvalitet. Køb ikke lelavpris! Jeg har selv prøvet at vandskure en masse, og det er bestemt lettere og bedre at bruge god kvalitet. Det tørrer langsommere.
Du skal også sørge for at muren er godt ren og fri for støv/smudt. Så.... på'en igen.

Ulle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 22:11

Du må ikke vande et emne der skal vandskures, men det skal være rengjort for snavs og løse fuger skal væk.
Vandskuringsmørtel er jo mere vandholdigt end opmurings og pudsemørtel så det kan sagtens hæfte.
Hvis du vander vil stenene optage vandet og når vandet skal ud igen vil der dannes knopper og i værste fald kan der ske frost skader om vinteren hvis der stadig er fugt. Rengøring foretages bedst med en stiv kost.

Du har nok lagt for tykt et lag på og meningen er jo at du skal skure helt ind til stenene.
Hvis det er hårdtbrændte gule sten kan det også give problemer, men det skulle efter sigende afhjælpes ved at bruge betonklæber i mørtelen.

Det her er noget jeg har lært af fagfolk og selv har praktiseret med held.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 22:18
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 22:19

Kopier hele linket og sæt det i adresselinien.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 23-03-04 22:20
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 22:23

Det duer ikke det link jeg finder indholdet fra Optiroc's hjemmeside www.optiroc.dk
Forarbejde: Muren skal være ren, sund og uden løse partikler. Eventuelle belægninger som maling og kalk fjernes helt, evt. ved sandblæsning. Bank evt. løstsiddende og dårlig puds af og reparer med Optiroc Grundingsmørtel. Fyld evt. tilbageliggende eller ufyldte fuger efter med Optiroc Grundingsmørtel i plan med murstenenes forkant.
Husk efter reparationer: Underlag skal være hvidtørt, før du går i gang med at vandskure eller filtse.
BLANDING:
Tilsæt rent vand til mørtelblandingen til ønsket konsistens (dog maks. 4,5 l vand pr. 25 kg sæk).
Bland mørtlen i blandemaskine i mindst 10 min. eller med boremaskine påmonteret blandespiral. Små portioner kan blandes manuelt.
Den færdigblandede mørtel skal anvendes inden for maks. 90 minutter.
- FREMGANGSMÅDE:
Anbring mørtlen på stålbrættet. Stød brættet ind mod muren og træk opad. Lad brættet hælde lidt, så mørtlen løber ind mod muren. Mørtelen trækkes på i et lag på 1-2 mm.
Når mørtlen har siddet lidt og er blevet fingertør:
Gør overfladen færdig ved i cirkelbevægelser at filtse overfladen med et filtsebræt, der er fugtet meget let i vand. Fortsæt filtsning til du får den overflade og lagtykkelse, du ønsker.
EFTERBEHANDLING:
Den nypudsede væg skal de første par døgn beskyttes mod nedbør, frost eller for hurtig udtørring.
I varmt vejr eller direkte sol:
Hold overfladen fugtig ved at forstøve den med vand.
Ved vådt og koldt vejr:
Afdæk med plast eller presenning (vintermåtte).
Når overfladen er tør:
Børst løse sandkorn af med en kalkkost.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-03-04 22:25

Jeg bør måske lige fortælle, hvad jeg mener med at vande stenene... Jeg plejer at bruge vandskuringssvampen og duppe overfladen med den, så længe der er vand i svampen. Man skal ikke stå med haveslangen i en halv time. Men igen afhænger fungtningen af, om muren er knastør eller ej. Jeg har i øvrigt kunnet vandskure hårdtbrændte gule sten, men det er svært, idet mørtlen tørrer meget langsomt og uens. Så man skal være tålmodig....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 22:34

Ulleulle>> Det lyder da fornuftigt. Jeg har hørt flere foreslå en vandslange og endda højttryksrenser og det går ikke.
Mur og tag foreslår også vanding, men jeg tror på fagfolk med erfaring og Optiroc der leverer en meget stor del af den færdigblandede mørtel.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 24-03-04 08:39

Jeg havde samme problem for flere år tilbage. Det var (er stadig) en skorsten af ANKI-elementer med en halvsten udenpå. Jeg fik en murer til at mure skorstenen og vandskurede selv bagefter. Det foregik i oktober. Foråret efter "skallede" både det jeg havde vandskuret og nogle af fugerne af. Jeg fik dengang den forklaring at den fugemørtel der var blevet brugt var af for dårlig kvalitet...jeg havde brugt det resterende til at vandskure med.
Efterfølgende fik jeg fuget skorstenen om og vandskuret på ny (i maj måned) og gav det en gang CEMPEXO cementmaling udenpå og det har holdt siden. Det er nu 19 år siden. Det har hvert 4-5. år fået en ny gang CEMPEXO alt efter hvor beskidt den er blevet af vind og vejr samt røg og sod.

Mit råd er (som flere af kommentarerne) BRUG EN ORDENTLIG KVALITET AF BÅDE MØRTEL, CEMENT OG DIVERSE MATERIALER OG VÆR OMHYGGELIG MED ARBEJDET så får du et flot og holdbart resultat.

God fornøjelse!

Palle Jensen

Kommentar
Fra : Gumar

Dato : 24-03-04 21:12

Jeg takker for svarene fra Bjarne -ulleulle -Palle - lally . jeg vil nu vente til det blir godt veje og så prøve igen. det var godt nok ikke det dyreste materialer jeg havde købt, men det er måske det jeg må bøde for nu.
Hilsen Gumar