/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvordan tilsluttes omdrejnings tæller (M~
Fra : CyberPuch
Vist : 805 gange
20 point
Dato : 23-03-04 19:35

Hej!

Jeg er ny her, men mit problem kræver åbenbart hjælp fra personer der ved noget om det.

Jeg har erhvervet mig en 4g Monza Juvel fra 1979. Ham der havde den før, havde smasket omdrejnings tælleren, men skaffet mig en ny.

Problemet er:
Ledninger fra gl. RPM tæller er trukket ud. (Læs hænger og slasker)
På ny RPM tæller sidder der 2 ledninger, en gul og en brun, men ikke noget om hvad der er hvad.

For en god ordens skyld, så er RPM af mærket VDO. (Ved ikke om andre har lavet nogen.)

Jeg ville blive glad, hvis en eller anden kunne fortælle mig hvordan jeg tilslutter min RPM. Jeg kan godt bare knalde en gul og brun ledning til den, men jeg er ikke sikker på at led. nettet er 100% orig, så hvem siger at farverne passer.
Jeg vil gerne vide hvad der skal sættes til hvor.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 23-03-04 20:54

Har du kigget i Thansen.dk's Puch katalog ? Er rimligt overbevist om at der er et ledningsnet-oversigt i det!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 22:37

Nej der er ikke diagram i THansens katalog, og selv om der havde været er omdr.tæller ikke standartudstyr. Men der burde da havde været en brugsanvisning med hvis det er en ny omdr.tæller. Og hvis den ikke er ny, er der ingen der siger at den dur. Forøvrig hvem siger at den der sidder på nogensinde har duet. Der skal i hvert tilfælde være batteri og ensretter for at den kan virke.
Men du kan jo kontakte Puch-folk: http://www.puch-tomos.webbyen.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 24-03-04 05:29

Nej ok, hva' ved jeg :) Jeg har ikke det Puch kataloget mere, det var bare et gæt...

Men hvis han skulle kontakte nogen så skulle det da ikke være nogen fra den side!! Er 99% sikker på at det er en eller anden 13årig knægt der sidder og keder sig meget der har lavet den... Alt på den er stjålet, det eneste han selv har skrevet er "mening om knallerter" og det er til at lukke op og skide i... Så det er nok ikke der han skal forvente mest hjælp :-/

Jeg syntes du bør oprette dig som bruger på www.scooter-forum.dk der sidder et par stykker derinde der er rimligt hårde til monza'er... Bla "The monza man" osv...

Accepteret svar
Fra : jk6

Modtaget 20 point
Dato : 24-03-04 13:52

Du behøver ikke nødvendigvis have hverken batteri eller ensretter for at få din omdrejningstæller til at virke. De ledninger der hænger og slasker tager du og holder ind på stellet. (når motoren er startet selvfølgelig). Den ledning der gnistrer er de strøm i, den tilslutter du til den gule ledning på RPM. Den brune tilslutter du bare stel...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:35

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

Godkendelse af svar
Fra : CyberPuch

Dato : 01-06-04 16:51

Tak for svaret jk6.