/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Inst. af lamper i indkørsel
Fra : Smitty
Vist : 4262 gange
100 point
Dato : 23-03-04 16:51

Hej!

Vi skal have installeret lamper i vores indkørsel; men det skal laves så de automatisk tænder både når vi går ud og kommer hjem. Vi har et 5 leder kabel gravet ned; men mangler nu at få det hele tilsluttet med nogle bevægelsesfølere.

Nogen gode idéer til løsning? Vi har undersøgt de officielle priser ved nogle elektrikere i Odense, og mildt sagt skulle man tro at vi åbenbart var årets eneste kunder! Andre løsninger er derfor velkomne.

/MVH Smmitty

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 16:56

Installationsarbejde skal udføres af fagmand. Alt andet er ulovligt og farligt.
Så en fagmand der vil arbejde mod betaling i dansk valuta kan være en løsning.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-03-04 17:10

Du kan aftale med en elektriker/installatør hvordan det skal gribes an/laves og så lave de ting som er forsvarligt for en lægmand/amatør. Dernæst få installatøren til at tilslutte de ting som kræver dette.
Jeg er netop ved at gøre det samme i det sommerhus jeg er ved at bygge. En installatør har lavet ALLE tegninger omkring ledningsførelsen i huset. Han leverer varerne (kabel stik osv) jeg trækker selv disse (tager billeder af det undervejs..til senere dokumentation) og til sidst kommer installatøren og monterer kontakter og tilslutter det hele. Besparelse 15.000,- kr

Jeg kan anbefale at bruge denne metode: det er fuldt lovligt, det hele bliver udført efter foreskrifterne og du sparer (mange) penge.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-04 17:34

vil give begge ret skal monteres af fagman

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 23-03-04 17:40

Servodan producere en god sensor, som er holdbar i flere år. men husk at sensorer er en del af den faste installation og skal monteres af aut. installatør. men I kan sagtens selv trække kablerne sålænge I bruger 5x1,5 med jordledning og trækker dette mellem lamper og sensorer og selvfølgelig til et forsyningspunkt.
God arbejdslyst!
Mvh.vuffen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-03-04 17:45

PS: De nye regler er sådan at ca. hvert 10. elarbejde bliver (uanmeldt) kontrolleret fra A-Z. Det har måske ikke den store betydning selvom du selv udfører arbejdet eller får det udført "sort".
Problemet opstår i tilfælde af uheld eller hvor forsikringen bliver indblandet. da vil man/de gerne se noget dokumentation fra en aut. installatør. Kan dette ikke fremskaffes...ja, så kan du selv regne konsekvenserne ud.

Du kan sagtens spare penge og få det gjort fuldt lovligt ved ovenstående "opskrift"!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 23-03-04 18:11

Tak for en lærerig debat.
Men nu bliver jeg nysgerrig: Hvem pokker kontrollerer "hvert 10. elarbejde", og hvordan finder disse "kontrollører" ud af hvor og hvornår der er noget at kontrollere??
Selv kunne jeg ikke finde på at lave noget "ulovligt". Men kan godt finde på at kontrollere om "fagfolkene" havde gjort tingene forsvarligt - og kun NÆSTEN altid fundet, at tingene var som de burde være!
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 23-03-04 18:13

Tak for en lærerig debat.
Men nu bliver jeg nysgerrig: Hvem pokker kontrollerer "hvert 10. elarbejde", og hvordan finder disse "kontrollører" ud af hvor og hvornår der er noget at kontrollere??
Selv kunne jeg ikke finde på at lave noget "ulovligt". Og synes faktisk ikke, at min "autoriserede" er urimelig dyr. Men kan godt finde på at kontrollere om "fagfolket" havde gjort tingene forsvarligt - og kun NÆSTEN altid fundet, at tingene var som de burde være!
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-03-04 18:24

Når der foreligger en undskrift fra en aut. installatør sendes dette til disse "kontrolører"

Det er netop det jeg påpeger: At har du en installatørs "blå stempel" får du ikke problemer med nogen efterfølgende...det vil altid kunne føres tilbage på underskriftindehaveren. Har du derimod ikke denne underskrift er det jo dig som står med "aben".

God fornøjelse
MVH
Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-04 19:44

palldnoc hvormange personer er der hos sikkerhedstyrelsen??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 19:55

Hvis man nu bruger 12 V udendørslamper i stedet for, må man så selv lave arbejdet??

ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 21:37

12 eller 24 V må man selv montere, det gælder fra trafoens sekundærside.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 23-03-04 22:15

Men man er stadig underlagt Stærkstrøms bekendgørelsen, dette gælder alle slags installationer svag- som stærkstrøms.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 22:23
Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-03-04 19:05

Synes lige jeg bliver nødt til at komentere et par punkter.

Med hensyn til 10% eftersynene foretages disse af repræsentanter, som er udpeget af sikkerhedsstyrelsen.
Det vil sige at hver tiende indrapporterede nye eller ændrede installation vil blive gennemgået.

Med hensyn til projektet her, mener jeg ikke at man skal rode sig ud i et sådant, uden at have forstand på dette.
Som sagt er det en god ide selv at grave kablerne ned og lægge grus og dækplast over. Husk korrekt dybde 70 cm
ned, 20 cm grus og så markeringsbånd ovenpå dette, alternativt, 35 cm ned, 20 cm grus på og dækplast ovenpå.
Få en elektriker til at tilslutte komponenterne for dig, og glæd dig over de penge du har sparet på arbejdslønnen til
dette.

I dette tilfælde hjælper det ikke rigtigt at bruge 12V lamper da dette sandsynligvis komplicerer installationen frem for
at gøre det nemmere, grundet længderne på ledningerne samt som nævnt ovenover at man faktisk ikke selv må rode
med den type installation uden at have kendskab til dette.

Med venlig hilsen
Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-03-04 19:08

Et lille spørgsmål til Smitty !

Hvad er de officielle priser i Odense på tilslutning af et par sensorer, nogle lamper og tilslutning af dette ?
Et gæt lyder på ca. Kr. 3000,00 !

Med venlig hilsen
Michael

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 27-03-04 22:45

god ide at lave lavvolt idet du aldrig for problemmer med dit hpfi relæ og så skal installatøren også kun tilslutte en transformer evt på loft over udhæng hvor du feks også har halogen over indgangsparti det kan laves på max 5 timer med få materialer som nævnt max 3000 kr

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-03-04 07:56

der er fint med lavvolt hvorlangt må kablet være på 1,5mm ?? så det er nok ikke en god løsning

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 08:41

Det er ting man i hvert fald lige skal regne på. Der er vist ingen begrænsninger på længder så man skal have en nørd inden for området til lige at regne kvadratet på kablet ud.

faktisk er der en del brænde indendørs der netop opstår, fordi personen der selv satte kabler op, havde underdimensioneret kablerne, så set ud fra den betragtning er 12/24V mindst lige så farligt som 220 V.

ellebye

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-03-04 16:36

Jeg vil give ellebye næsten ret, 12/24 v er meget farligere end 230v.

Kommentar
Fra : carstenLM

Dato : 21-05-04 15:59

Så er det jo heldigt at jord ikke kan brænde! hehe

Hvormange lamper, hvilke afstande og hvad er længderne på de enkelte kabelstræk?

Ved lavvolt: har du problemer med spændingsfald så kan du jo lægge lederne sammen i 2 og 3 (sålænge at de 2 ledere tilsammen kan tåle strømmen eller effekten afsat i lederne) så har du 3*1,5mm2 den ene vej og 2*1,5mm2 den anden vej. Det hedder sig godt nok, at den gulgrønne (jord) leder ikke må benyttes til andet en jording, med mindre det er klart afmærket (men nu taler vi jo lavvolt).

www.nktcables.com

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 21-05-04 23:59

jo hvis du bruger elektronisk transformer er der max 1,5 m at snolde for men har du store afstande feks 10-15 m brug da 5x 2,5 kvadrat og hmm jordledningen må stadig kun bruges til jord men jeg sladrer ikke .husk ringkerne transf.Og ja slå endelig lederne sammen og sørg for at dine forbindelser er godt spændt det er jo store ampere og det er brandfarligt men lav volt er bedst eller idet hele taget at ha en transformer om det så er 230/230 så sparer du netop hpfi fejl hvis lamperne ikke er ordentlig tætte eller atmosfæriske forstyrelser der kan få dit relæ til at slå fra og det er irreterende især hvis fryseren er fyldt og man ikke er hjemme miav

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-05-04 15:49

att. sortekat 1 elektronisk trafo 2m . 10-15 m 5x2,5mm hvor mange watt/ max 5 %tab både frem og tilbage der er regler der kun omhandler lavvolt ins. og dem overholder du vist ikke helt???

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 22-05-04 17:50

Det her spørgsmål er da vist kommet helt ud af relation til det oprindelige spørgsmål.
Du får her en kortfattet monteringsvejledning til dine udendørslamper.
Du kan sætte lige så mange sensorer som du ønsker, du skal bare huske at det er den samme mellemledning du bruger i alle sensorer(mellemledning er den du bruger til at tænde lamperne med.) .Du skal bare sørge for at det er 5x1,5 mm
PVIKJ du bruger mellem alle enheder(lamper og sensorer)Blå ledning bruger du som nul og skal forbindes i lamper og sensorer(mærket N.)Sort ledning bruger du som mellemledning, den monteres på klemme mrk. lampesymbol i sensorer og klemme mrk. L i lamper.Brun ledning er den strømførende og forbindes til klemme mrk. L i alle sensorer.
Du skal blot huske at der skal indsættes en afbryder før sensorer og dvs. at du skal bryde den brune ledning før den løber til sensorer. Den gul/grøne ledning skal monteres i alle klemmer der er tilgængelige i lamper og sensorer, denne ledning er jordledning og forbindes til jordklemmer og kun jordklemmer.
Den sidste ledning i kablet skal ikke bruges andet end som reserveledning.
Du kan med garanti få en aut. installatør til at gennemgå inst. før du tager den i brug og lade ham tilslutte strømmen.

Håber du kan bruge det her til noget, så du kan få afsluttet dette spørgsmål.

Hilsen Vovsen

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 24-05-04 19:02

Gul/grøn ledning må KUN anvendes som Jord-ledning uanset installationstypen. Hvis man under beregning af spændingsfald får et resultat der overstiger de tilladte 4% så skal ledningskvadratet hæves. Jeg kan ikke se nogen grund til at ligge 2 1,5 mm2-ledninger sammen. Man kan lige så godt bruge ledninger med et større tværsnit. Det bliver desuden meget meget svæere at udregne hvis man ligger 2 stk 1,5 mm2-ledninger sammen. Det kommer nemlig IKKE til at svare til 3 mm2 som mange ellers går og tror!!! Og i øvrigt så omfatter SB Afsnit 6: spændinger til og med 1000V vekselspænding samt til og med 1500V jævnspænding. Overstiger man disse spændinger, ja, så skal man over i det der hedder Højspændings-relamentet....dvs. at 12/24volt også er omfattet af SB Afsnit 6. Og 12/24volt kan i nogle tilfælde være farligere end 400/230VAC, men det kommer helt an på hvilke strømme der er tale om?? Citat fra skole-bog angående lavspændings-installationer (herunder halogen): Det er en udbredt MISFORSTÅELSE at disse installationer ikke frembyder nogen fare på grund af den lave spænding...

Jesper Nielsen
Elektriker-Lærling

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-07-04 11:25

Som de andre svarere siger skal installationen udføres af en autoriseret el-installatør. ingen tvivl om det.

Anvendes lavvoltsystemer må disse gerne monteres af private/ufaglærte under forudsætning af at udstyret er købt som et SAMLET SÆT med transformer, belysninger, ledningssæt, lyskilder og monteringsvejledning. anvisningerne i brugsanvisningen skal naturligvis følges, og der må ikke ændres på sættet (foreksempel må de medfølgende ledninger ikke forlænges) .. Kan dette ikke lade sig gøre er også lavvoltinstallationer arbejde for den autoriserede el-installatør.

Hvad angår 10% reglen drejer det sig om færdigmeldte el installationer.. dvs. arbejder hvor der kræves indsendt en færdigmelding til forsyningsselskabet... Denne kontrol udføres af Elektricitetsrådet.

Nå men tilbage til Smmitty's indkørsel..

Jeg kan forstå at kablet er gravet ned, og jeg går ud fra at kablet er af den korrekte type, og forsynet med ledninger i farverne grøn/gul - blå - brun - sort - hvid. At den ene ledning er grøn/gul er meget vigtig, ellers skal kablet udskiftes... men ellers så vidt så godt.

Jeg kan ikke blive klog på om lamperne er monteret i indkørslen, eller om de er købt hjem. Du kan naturligvis købe lamperne hvor det passer dig.. men hold øje med at lamperne er beregnet til at blive monteret der hvor de skal sidde, er forsynet med CE - mærke (eller bedre endnu Demko's D mærke), og den kan forsynes med den lyskilde du gerne vil bruge. Skal dele af lampen graves ned i jorden er det en velkommen gestus overfor elektrikeren at du selv gør dette inden hans besøg, dette vil også blive honoreret i form af en mindre regning, da elektrikeren jo ikke skal bruge tid på dette. Selve lampemontagen er IKKE gør det selv arbejde.

Sensor udstyr:
Alt efter hvor lang din indkørsel er, er der flere ting at gøre.

En bevægelsessensor kan registrere på ca 12 meters afstand, under optimale forhold. Dvs. at en sensor monteret for enden af indkørslen bør kunne "se" 12 meter ned af indkørslen, hvis noget bevæger sig på tværs af indkørslen.. går (eller kører) du imod sensoren kan du godt risikere at den først registrerer dig på ca 6 meters afstand.

Dvs. er din indkørsel 6 mtr eller mindre anbringes senoren bedst ude i enden af indkørslen, med synsfeltet ind imod huset.

Er indkørslen længere bør du anbringe en sensor i begge ender .. dvs 1 ved enden af indkørslen, og en på huset. Alternativt anbringes sensoren på huset, og du lever med at lyset først tænder når du er nået et stykke ind i indkørslen.

Montering af disse sensorer er naturligvis også Fag.arbejde.

Væg sensorer af god kvalitet. der findes meget skrammel på markedet, med en reklamationshyppighed på 50 % eller mere. Lad eventuelt din installatør levere sensorerne... Hvis du køber sensoren i et byggemarked er udgiften til demontering af sensoren din, hvis den går i stykker i reklamationsperioden.. Køber du den af installatøren plejer det ikke at koste noget når han skal komme og skifte den, da kan skal give reklamationsret på Sensoren inklusive monteringen af den..

Som det bliver nævnt ovenfor laver Servodan nogle af de bedste sensorer på markedet.. men ellers kan Steinel også fint være med (men med et pænere design) Sidstnævnte er også leveringsdygtige i trådløse systemer, hvis eneste ulempe er at de med jævne mellemrum skal have skiftet batterier.

Alternativt kan du udstyre dine lamper med lavenergi lyskilder, og få monteret en lysføler der tænder lyset når det bliver mørkt, og slukker igen ved daggry. Dette er formodentlig mere el-krævende, men dette dog kun i begrænset omfang da det sensorstyrede anlæg ikke tager skelner mellem dyr og mennesker.. dvs. sensorer tænder også ved trafik af hunde katte, store fugle, kaniner m.m. Sparepærer og bevægelsessensorer er ikke nogen god coctail da sparepærer ikke har ret godt af at tænde kortvarigt og hyppigt.

Endelig er det en god ide at spørge et par forskellige installatører om pris.. Gerne nogle af de mindre firmaer, de er gerne billigere, og nemmere at forhandle med.

Dansende_T
Aut. elinstallatør

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-07-04 18:39

Dansende_T

Du skriver en kommentar ang. 10% eftersyn. Synes bare lige at du skulle kigge i mit tidligere indlæg.
For det første hedder det ikke elraadet mere, da dette er lagt ind under det der nu hedder Sikkerhedsstyrelsen.
Sikkerhedsstyrelsens hovedkontor ligger i Esbjerg. Dette er et led i regeringens decentralisering af offentlige instanser.
Da Sikkerhedsstyrelsen ikke er repræsenteret i hele landet og ikke har nok ansatte, har man udliciteret 10% eftersynene.
Det vil sige at nogle steder er det ansatte i Sikkerhedsstyrelsen der udfører eftersynene, andre steder er det f. eks elværkerne NVE m.fl der udfører disse.

Med venlig hilsen
Michael Holm

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-07-04 22:17

Kære Michael Holm.

Naturligvis har du ret i at Elektricitetsrådet er en del af sikkerhedsstyrelsen, men stadig en selvstændig division heraf... at bruge navnet elektricitetsrådet er bare en gammel vane, undskyld.

Før i tiden var det elforsyningsselskaberne der udførte kontrollerne, men da det i praksis idag ville betyde at de skulle kontrollere sig selv, har institutionen tidligere kendt som elektricitetsråden ansat folk i lokalområderne til at udføre kontrollerne. Om der stadig er elforsyningsselskaber der udfører kontrollerne skal jeg ikke kunne sige, men det er vist intentionen at det ikke skal vare ved.

/\__ D_T

Kommentar
Fra : bjarnenielsen

Dato : 06-11-05 15:50

Hej Smitty.

Det kan laves på mange måder det der med lys i indkørslen.
Jeg kan fortælle dig hvordan jeg har lavet det hjemme ved mig selv.

Jeg har monteret sensor ude ved enden af indkørslen således den ikke reagerer på forbikørende / gående ude på vejen,
men kun dem som går op i indkølselen. Sensoren fungerer kun som tryk dvs. det samme som hvis man havde sat en afb.op med en fjeder indeni, altså som en trykkontakt,den påvirker så en trappeautomat hvorpå jeg indstiller tiden på hvor lang tid lyset skal værre tændt, følsomheden (lux) stilles selvfølgelig ude ved sensoren, hvor tiden er indstillet til absolut minimum.
Inde i min entre har jeg så en trykkontakt som påvirker den samme trappeautomat, vi giver blot et enkelt tryk når vi går hjemmefra og efter den instillede tid ppå trappeautomaten så går lyset ud, smart ikke.
Jeg har så lige sat en konstant afb.ved siden af min trappeautomat således at hvis man venter gæster så kan man tænde lyset konstant,det er altid rart at komme og se at man er ventet. Håber at det var noget som du evt. kunne bruge. det virker ihvertfald godt.

PS.

Hvis du kan bruge det kan jeg godt lave en skitse over det

Kommentar
Fra : bjarnenielsen

Dato : 06-11-05 15:53

Hej Smitty.

Det kan laves på mange måder det der med lys i indkørslen.
Jeg kan fortælle dig hvordan jeg har lavet det hjemme ved mig selv.

Jeg har monteret sensor ude ved enden af indkørslen således den ikke reagerer på forbikørende / gående ude på vejen,
men kun dem som går op i indkølselen. Sensoren fungerer kun som tryk dvs. det samme som hvis man havde sat en afb.op med en fjeder indeni, altså som en trykkontakt,den påvirker så en trappeautomat hvorpå jeg indstiller tiden på hvor lang tid lyset skal værre tændt, følsomheden (lux) stilles selvfølgelig ude ved sensoren, hvor tiden er indstillet til absolut minimum.
Inde i min entre har jeg så en trykkontakt som påvirker den samme trappeautomat, vi giver blot et enkelt tryk når vi går hjemmefra og efter den instillede tid på trappeautomaten så går lyset ud, smart ikke.
Jeg har så lige sat en konstant afb.ved siden af min trappeautomat således at hvis man venter gæster så kan man tænde lyset konstant,det er altid rart at komme og se at man er ventet. Håber at det var noget som du evt. kunne bruge. det virker ihvertfald godt.

PS.

Hvis du kan bruge det kan jeg godt lave en skitse over det