/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Udregning af morarenter
Fra : Nakita
Vist : 3076 gange
220 point
Dato : 23-03-04 14:19

Hvordan udregner man hvor meget en lejer skal betale i morarenter, når vedkommende ikke har betalt husleje i dec.-jan.-feb.-marts

Husleje pr. måned er 3.500,- og sidste betalingsdag er den 3. i måneden.

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-04 14:26

2% af alt over 1000 kr. pr lb. md.

Skal det forståes sådan at der slet ikke er blevet betalt i 4 mdr. eller er der blot betalt forsent.

Sidste betalingsdag er ikke den tredie.

Sidste betalingsdag er 3die hverdag efter forfaldsdag.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 23-03-04 14:27

Hej Nakita. Rentesatsen er fastsat til den officielle diskonto med et tillæg på 5%, §5. Bortset fra forbrugeraftaler er denne rentesats deklaratorisk. Ved forbrugeraftaler kan kreditor kun få en højere morarente, hvis debitor i forvejen har betalt en højere kreditrente eller ved aftaler om pengelån med pengeinstitutterne, § 7.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-04 14:30

"SEPPE"

Det har du ret i - mine 2 % var ment som et rykkergebyr.

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 23-03-04 14:31

Det er en andelslejlighed (dødsbo) med en bobestyrer. Boet er insolvent og der er ikke betalt husleje i disse 4 måneder og når der skal afregnes med arvingerne, skal vi have dækket alle udgifter ind og der er givet besked om at der vil blive opkrævet morarenter samt rykkergebyr.

Hvor meget vil morarenterne blive?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-03-04 14:51

Da der betalingsdagen er kendt på forhånd skal der betales morarente fra 3 hverdage efter forfaldsdag som refi skriver, MEN morarenten er pr. 1. 9. 2002 sat op til Nationalbankens officielle udlånsrente + 7% (Renteloven § 5).

Hvad beløbet nøjagtigt bliver kan en lommeregner nok klare.

Hvis boet er insolvent, får hverken du eller arvingerne noget.

Jensen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-04 14:51

Har i vegået "arv og gæld" som det hedder, det plejer man ikke hvis boet er negativt! Hvis i ikke har vedgået "arv og gæld" så hæfter i ikke for noget som helst, det må bobestyreren kunne oplyse jer om! Mvh. Valdemar

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 23-03-04 15:48

Det er altsammen godt,men når man starter med de 3500 og f.eks siger 10%, hvad er så beløbet d.31 dec.hvor der så kommer ekstra 3500 oveni osv.hvem kan give et bud på beløbet efter 120 dage?

Lejligheden er solgt pr. 1. april og det er når dette beløb kommer ind at vi skal afregne med arvingerne. Vi er ikke involveret i boet (altså vedgået arv og gæld).

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 23-03-04 16:19

Hej Nakita...

Her har du et eksempel:
http://www.fs.dk/pdf/rr/97/rr970609.pdf

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-04 16:32

Dcm måneds husleje 120 rentedage
jan " " 90 "
feb. " " 60 "
marts " " 30 "
Ialt 300 "

3500 kr. gange 10% gange 360 divideret med 300 bliver
420 kr.
det forudsætter at de 10% er rigtig

Accepteret svar
Fra : mayday

Modtaget 220 point
Dato : 23-03-04 19:03

Og her er et lille fiks beregningsprogram der klarer udregningerne: http://morarente.ingmar.dk/

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-03-04 19:23

Fordudsætninger:
rente = 0,07 = 7%
måneder = 3
husleje = 3500/mdl

huleje x ((1 + renten)^måneder - 1) / rente = 3500 x ((1 + 0,07)­³ -1) / 0,07 = kr. 11252,15

Ved fire måneder bliver det så: 3500 x ((1,07)^4 - 1) / 0,07) = kr. 15539,80

- helt almindelig annuitetsberegning - og der beregnes jo normalt "kun" (mora)rente for hver påbegyndt måned, og ikke rentedage...det er vist kun i banken man gør den slags

Sæt selv de rigtige tal ind...

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 06-04-04 20:32

Tak for svaret.
Det var mere indviklet end jeg troede. I banken kunne de heller ikke regne det ud for mig.