/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvide klumper i halsen
Fra : bratberg
Vist : 6715 gange
100 point
Dato : 22-03-04 23:10

Jeg har gennem flere år oplevet følgende fænomen hos mig selv: når jeg med en vatpind forsigtigt trykker på området ved mandlerne i både højre og venstre side, kommer der små, hvide klumper frem. De er på størrelse med et knappenålshoved, er ildelugtende og smuldrer let mellem fingerne. De er ikke til gene for mig, men jeg undrer mig bare over, hvorfor de bliver dannet og det er noget jeg burde være bekymret over.

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 110 point
Dato : 22-03-04 23:23

Hej bratberg

Prøv at tjekke dette link, hvor jeg har flg. citat fra: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/daarligaande.htm
Citat
Problemer i svælget: En ret hyppig årsag til dårlig ånde sidder i mandlerne. Der dannes sommetider nogle ildelugtende hvide masser, som kaldes for "propper". De kan enten udstødes af sig selv eller presses ud med enden af en tandbørste. Kronisk betændelse i mandlerne kan medføre dårlig ånde. Som regel bliver mandlerne meget store og må undertiden fjernes. Også kronisk svælgkatar, som ses hos rygere, bør man tænke på.

mvh/chamira

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 23:24

Hvorfor kontakter du ikke din læge??
Der er intet der tyder på noget alvorligt, men denne kan nok bedre stille en diagnose.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 23-03-04 00:06

Siden jeg havde "kysse syge", som hedder Mononoclyose, har heg haft det samme med mine mandler. Dengang var jeg 14 år og nu er jeg 26 år. Så jeg ville ikke bekymre mig. Mit kommer kun hvis jeg trykker på mandlerne, og ellers en gang i mellem. Jeg lider ikke af dårlig ånde. Mandlerne skal jo kun fjernes, hvis det genere og hvis man ofte har ondt i halsen pga mandlerne. Jeg tror ikke at man skal fjerne mandlerne, pga dette problem, men pga smerter, hvilket jeg ikke længere selv har problemer med. Det var mere i mine teenage år. Tror der er en grund til mandlerne er der. De har jo også en funktion.

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 23-03-04 11:46

http://www.kandu.dk/dk/spg/25762

Har selv stillet det spørgsmål før, tjek linket

Godkendelse af svar
Fra : bratberg

Dato : 23-03-04 22:01

Tak for svaret Chamira.