/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne klister fra glas?
Fra : KooL
Vist : 12638 gange
50 point
Dato : 22-03-04 15:01

Hej alle sammen.
Jeg er en vat arm, og ret doven. Derfor leder jeg efter en løsning til at fjerne klister fra glas uden at bruge knofedt.
Det jeg tænker på er de mærkater der er på senneps glas, og Santa Maria krydderiglas. Jeg vil gerne genbruge dem til henholdsvis drikkeglas og til andre krydderier.
Jeg har førhen gjort det ved at ligge dem i blød i varmt sæbevand, men der skal stadig bruges knofedt – specielt til krydderiglassene.

Er der en der ligger inde med et smart fif?

Mvh KoL

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-04 15:02

Prøv med acetone, det går let.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 15:03

Brug et barberblad til det der ikke går af i vandet
Mvh sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-04 15:06

Hvis de er limet med en komponentlim er du af gode grunde nødt til at bruge et opløsningsmiddel (som Teil skriver)
Om det lige behøver at være acetone?
Nogle kan klares med sprit.
Så prøv dig frem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-04 15:10

Når sprit og alt det andet ikke virker, plejer acetonen at være god. Vi bruger nafta til det genstridige (olie destillat a'la renset benzin). Nafta'en tager alt klister også silikone.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 22-03-04 15:11

Eller prøv at varme op med en hårtører, virker i mange tilfælde. Men ellers virker både rensebenzin og terpentin.

Mvh
Grethe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-03-04 15:11

En tur i opvaske maskine, nafta på en køkkenrulle, vask igen og der er med garanti ikke det der ligner et klistermærke. Selv køleskabet kan rengøres for klistermærker med nafta'en.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-04 15:15

Eller smør brun sæbe på, luk med plasticfilm.
Efter et døgn er limen gået i opløsning.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-03-04 15:30

Tak for inputne :)

grethes -> Jeg ejer ikke en hårtørre :'(

3773 -> Jeg har heller ikke nogen opvaskemaskine :P

Teil -> vil ikke købe plastikfilm for det... kan jeg ikke bare lukke dem ind i en pose?

Jeg vil gerne lige prøve nogle af tingene, for at se hvad der virker

Mvh KoL

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-04 15:32

Kool
det skal være lufttæt for at sæben skal kunne opløse limen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-04 15:35

Og Kool
Kan du ikke på gammeldags vis, som når man lånte en kop sukker hos naboen.
"Undskyld kære nabo kunne de låne mig et stykke plasticfilm?"

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-03-04 15:41

Teil -> Hehe :D
jo , skulle vel kunne "låne" noget et eller andet sted :P
Men ville bare vide om det skulle være lufttomt eller bare lufttæt.. Så jeg blev fri for at irretere mine underboer mere end højst nødvendigt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-04 15:47

Lufttæt er det rigtige.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-03-04 16:16

oki. tak for det Tail :) Så dur en pose jo oxo.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-04 16:24

Ja da hvis det kan være der.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-03-04 16:29

det kandi :) (hehe) krydderiglas er jo ikke så store igen

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 22-03-04 16:30

Prøv lampeolie.
Torben

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 22-03-04 19:50

Prøv madolie. Det virker og tager ikke mange minutter.

Peter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 21:58

Mon ikke du burde lukke spørgsmålet ????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 27-04-04 23:52

Rolig nu Sune..

Jeg er fattig studerende, og har ikke lige råd til at købe de produkter som jeg ikke havde i forvejen.
Men jeg kan da lige på nuværende tidspunkt komme med en status:

Teil: Acetone <- ikke afprøvet
Sune: Baberblad <- dur ikke - det er ikke nemmere
Refi: Sprit <- dur ikke, løsner ikke optimalt
3773: Nafta <- ikke afprøvet
Grethe Hårtørre <- ikke afprøvet
Grethe Rensebensin <- ikke afprøvet
Grethe Terpentin <- ikke afprøvet
Tail Brun sæbe <- Virker ikke
Torben: Lampe olie <- ikke afprøvet
Peter: Madolie <- virker ikke

Jeg er stadig på sagen, da jeg har mange glas :)

mvh KoL

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 00:29

Tsk tsk jamen så god fornøjelse du sløve studerende nåhr nej det var doven der stod
Sune

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 28-04-04 00:35

Thx Sune :D

Kommentar
Fra : stick100

Dato : 11-05-04 21:59

jeg arbejder på en vinduefabrik og der bruger vi acetone,det dur

Godkendelse af svar
Fra : KooL

Dato : 07-06-04 10:05

Jeg lukker dette spg pga manglende tid. .. stiller det nok igen på er tidspunkt :)
Tak for jeres inlæg