/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
mac adresse og ip
Fra : technet
Vist : 1096 gange
500 point
Dato : 22-03-04 11:42

okey i computer freaks her er så et spg ( betragt dette som lærdom omkring ip-mac adresse)

lad os sige at man har fast ip hos sin udbyder som benytter mac-adressen
til at tildele sin ip adressen ( arrownet)

kan man så have flere computer der har samme mac-adresse dvs at de alle har samme fast ip adresse
og de er koblet op på samme tid , f.eks naboen og sin egen ???

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 22-03-04 12:19

hej du..

Nope det kan man ikke, for mac adressen er unik for HVER netkort.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-03-04 12:24

bigdane_dk >> kan man ændre det ?? ! JA men hvor ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 12:36

Hvis du vil ændre det skal der være en redigerbar eprom på kortet og det er vist en saga blot.
Hvorfor kan du ikke bare fordele med router da den jo har en mac adresse som den kan dele ud til flere.

Accepteret svar
Fra : Fredison

Modtaget 510 point
Dato : 22-03-04 12:36

Hej

jeg har fundet et lille fikst program der kan hjælpe dig!!
http://download.com.com/3000-2381-10268183.html?tag=lst-0-1

#12

Kommentar
Fra : Fredison

Dato : 22-03-04 12:38

Jeg har ikke selv testet, for har desværre ikke tiden her og nu

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-04 12:39

Nej technet - det kan du altså ikke! MAC adressen er unik for netkortet - kører du gennem en router, så har den også sin egen MAC adresse - IP bliver så tilknyttet til routerens MAC adresse. MAC adressen bliver dedikeret af producenten.

Der er vist dog en lille undtagelse: "i gamle dage" havde visse 10-base T kort havde vist en EPROM som indeholdt MAC adressen. Så hvis man havde en EPROM skriver så kunne den ændres.....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 12:41

Jeg fandt lige dette, men det siger mig ikke meget: For anyone who has not noticed it ... you are now able to change the system's Ethernet card MAC adress without any third party software. Just do a:
% sudo ifconfig en0 ether aa:bb:cc:dd:ee:ff

where en0 is the network interface (numbered from en0, en1, en2 ...) and aa:bb:cc:dd:ee:ff is the desired MAC address in hex notation.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 12:43

...det skulle nu ikke undre mig om det kun er til Mac OS

Godkendelse af svar
Fra : technet

Dato : 22-03-04 12:43

Tak for svaret Fredison.
smart fundet på ikka sandt

det var det og det virker fint og upåklageligt og nu ved i det
og der bliver ændret i reg databasen under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet003\Control\Class\?????osv..

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 22-03-04 12:52

Med en billig router (D-Link DI-604) kan man clone MAC-adressen og dermed lade routeren udgive sig for at være din PC. Herefter kan du sætte flere PC bag ved din router.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 22-03-04 12:52

Med en billig router (D-Link DI-604) kan man clone MAC-adressen og dermed lade routeren udgive sig for at være din PC. Herefter kan du sætte flere PC bag ved din router.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-03-04 13:01

wilsonweb >>> jamen hvad så med naboen´s eller din mac-adresse for de skal være ens
de skal ikke være forbundet til hinanden
og med dette lille prog a-macadress kan man tage din mac-adresse og sætte ind i en af dine venners computer

for i skal huske at alt oplysninger står i registreringsdatabasen og det er der vi skal ind og ændre en masse ting og sager for at ens pcér køre som den skal

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-04 13:02

Okay - det må jeg sige - den havde jeg ikke set før. Men men - ER det så virkelig kortets MAC adresse der bliver ændret, eller er det "blot" hvordan Microsoft's operativsystemer tolker MAC adressen?.

Jeg tør næsten vædde på, at hvis du propper netkortet i en anden maskine, så har den samme MAC adresse som før...men blæse nu være med det hvis det virker

mvh Berpox

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 22-03-04 13:31

Hvis i laver en router hver, der udadtil viser din udbyder den samme MAC-adresse, så skulle det jo være lige fedt, men da i kun har en IP-adresse kan i ikke være på - på samme tid. I skal bare lave et LAN via en router der står hos dig.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-03-04 13:32

berpox > du er inde på noget af det rigtige
men din udbyder vil give dig en anden ip adresse hvis de køre med det system efter mac-adressen
dvs. at man faktisk snyder sit netkort til at kende en ny mac-adresse
for den fysiske mac-adresse på netkortet kan du kun ændre via eprom flash som BjarneD også var inde på

---------------------------------------
det vil også sige at man ikke behøver at melde til sin udbyder alle sine mac-adresse for hvis man nu skifter sine netkort
ud med et andet så kan man jo bare sætte sin maskine op efter 1 mac-adresse

og også ved lan-party eller trådløs forbindelse så kan det være en fordel at skifte mac-adresse

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-03-04 13:37

wilsonweb >> jeg tror ikke rigtigt du er med på dette her
pc1 contra pc2 ca 20 km afstand hvad så ???

Kommentar
Fra : Fredison

Dato : 22-03-04 15:54

det var så lidt technet

#12