/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ciao??
Fra : trytter
Vist : 4216 gange
70 point
Dato : 21-03-04 22:07

hvis nu man har boret en ciao der kørte fint før man skilte den ad og så lige har boret den og den så ikk vil starte og den gnister hva ka det så være??+

Kommentar
Fra : joker

Dato : 21-03-04 22:12

Det kan være mange ting...

1. Af med tændrøret og se om der er kommet nogle metal spåner der i.
2. Er der kompression?
3. Står tændingen ordentligt?
4. Trækker den falsk luft ind nogle steder.

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-03-04 22:17

hvordan stiller man tændningen???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-04 23:35

Man kan ikke stille tændingen højere eller lavere.
Du har fået boret hullet for stort, inde bag plomben, er der et firkantet hul, det må ikke opbores, heller ikke selve hullet hvor plomben har siddet, må bores størrer.
Så får du ikke mere for 20 point.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 21-03-04 23:37

så ka du godt gi mig et bedre svar

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-03-04 23:55

Der var du hurtig, hva?
Ja ser du, selve krumtappen har nogle vægtklodser, som også kaldes balanceklodser, du kan se dem på alle billeder af krumtappe.
Den ene, kører så tæt på indsugningshullet (Få tiendedele mm), at den åbner og lukker for benzin/luftblandingen, når der henholdsvis er vaccum, og lukker når der er overtryk der nede i krumtaphuset(Når stempelet går ned)
Altså en Ciao, bruger den ene balanceklods som drejeventil, hvor gl. knallerter brugte stempelskørtet, til at åbne og lukke, og moderne scootere bruger en membranklap.
Hvis hullet bliver for stort, bliver der ikke lukket (eller ikke lukket tidligt nok), når stempelet går ned, og så vil der blæses et pust ud gennem karburatoren, som ellers kun skal trække ind.
Løsningen er at skille hele krumtaphuset som (CiaoStyrer), gjorde, og lægge noget speciel aluminiumsjernspasta, eller araldit 2-komponents metal yderst i hullet. Hullet må godt være aflang, men ikke i den retning hvor balanceklodsen skal lukke, men gerne ind mod midten.
Det hærdende metal, skal selvfølgelig sidde ordentlig fast, og være plant helt ud til det oprindelige metal.
Det ville være smart hvis du opretter et spørgsmål der hedder TIL CiaoStyrer så kan du få tips fra ham, også om hans 2 Ciao som han har tunet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 22-03-04 00:00

jamen den er ikk helt død den (prutter) hvis den får en (snaps) men den får bare ikk nok benz tror jeg??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 00:12

Det kan være, fordi den er for tæt i luftfilteret, men hvis den er boret i krumtaphullet udenfor plombens oprindelige hul, så er jeg ret sikker på fejlen er der.
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm#Vespa%20Ciao%20tuningstricks:
http://www.ciaobanden.webbyen.dk/
http://members.tripod.com/~knallert/ Nederst findes filer i Zip-format der fortæller om Ciao
Lad dig ikke forlede af at nogle skriver at man bare skal bore hullet op til 13 mm. det kan man måske godt, hvis man kun borer til en side.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 22-03-04 01:49

jeg ved at tændingen ka indstilles ved bare ikk hvordan

Accepteret svar
Fra : rasmusbuh

Modtaget 70 point
Dato : 22-03-04 15:52

Der findes to slags tændinger. Den gamle slags som fungerer ved hjælp af platiner, altså en platintænding. På knallerter fra omkring 1980 og fremefter sidder noget der hedder en CDI tænding. Forskellen på disse er at man ikke indstiller
CDI'en (tror jeg nok), medens man er nødt til at indstille platinerne, hvis disse da er ude af indstilling. Din Ciao er af platintændingstypen, og kan derfor være kommet ud af indstilling. Den korrekte platinafstand står skrevet i thansen's vespa katalog. Jeg ved ikke om den passe men det er vel et forsøg værd.

Jeg mener at man på ciao'en kan nå platinerne uden at adskille motoren. Du skal bare ind til en gummiklap der sidder på svinghjulet. Denne skal fjernes og så skulle du kunne se platinerne. Hvordan de ser ud kan du se i et t-hansen katalog.

Jeg håber dette måtte hjælpe dig

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 22-03-04 15:55

Det skal også lige siges at en ven af mig har en Ciao. For nylig kunne den ikke starte. Når man satte den på støttefod og begyndte og cykle og virkelig cyklede ihærdigt gav motoren bare nogle ordentlige pruttelyde.
Derfor tog jeg ud til Thansen og købte en ny bund- og toppakning til cylinderen. Disse blev skiftet og nu kører Ciao'en igen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 16:34

Det kan også være at snøfteren er utæt, det kontrollerer du ved at tage yderkabelet af holderen nede på topstykket, så vil snøfteren selv lukke med fjederen. Problemet opstår ved at kabelet ikke kan justeres, men man kan bøje holderen for yderkabelet lidt ind mod topstykket.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : trytter

Dato : 22-03-04 17:13

Tak for svaret rasmusbuh.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 17:39

trytter har du da fundet ud af det var pakningen??????
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 22-03-04 18:17

det er ikk pakningerne de er fine og tætte det må være tændningen!!indstiller den i morgen!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 18:21

Nå, hvorfor afslutter du så spørgsmålet, så vil jeg da ikke svare dig en anden gang.
Du kan ikke indstille tændingen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 22-03-04 18:25

jo man kan godt indstille tændingen det er jp platiner...og derfor behøver du da ikk blive sur

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 18:44

Jeg regnede med du ville finde fejlen, og platinerne skal jo stå med en afstand på 0,4 mm, som giver en tænding på 1,2 mm før top, hvis de er stillet meget anderledes vil den slet ikke gnistre. Det kaldes ikke at stille tændingen at ændre på platinafstanden, det ændrer godt nok en lille smule, men meget lidt. Forøvrig vil motoren gå, selvom tændingen står 3mm - 0 grader før top. Så fejlen ligger da ikke der.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 22-03-04 18:46

ok