/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af computer og garantipapirene?
Fra : webcam
Vist : 490 gange
148 point
Dato : 21-03-04 19:39

Jeg har lige solgt en computer til en fremmed, og der er stadigvæk garanti på den og det hele.
Men jeg har da ikke lyst til at give ham papirer med mit navn på og det hele?
jeg har jo købt computeren i sin tid i Fona på rentefri kredit osv.
Og mit navn står jo nævnt en masse steder.
Men står der også navn på garatibeviset?
Og hvad præcis står der på papirene han skal have?

Hvilke papirer har han krav på?

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 158 point
Dato : 21-03-04 19:50

Hvis du har sagt, at garantien gælder endnu, har han da krav på garantibeviset,og ikke andre papirer. Hvis han vil sikre sig at den er betalt, så kan du bare vise ham sidste kvittering, men alle papirer, der omhandler dine betalinger til forhandler eller finansieringsselskab, dem skal du beholde, det er din sikkerhed for at du ikke kan blive afkrævet beløbet en gang til.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-04 20:06

Du kan skrive en kvittering for salg, og vise rigtigheden af at det er din comp som du sælger og at den er betalt. Hvis garantien er noteret på et garantibevis er køber nødt til at have det for kunne få denne garanti. (men står dit navn og kundenummer på garantibeviset kan køber også indhente oplysninger hos oprindelig sælger/Fona)
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-03-04 23:42

Der er faktisk en hage ved det hele. Som sådan er det nogenlunde rigtigt hvad de andre skriver, men nu komme mennet.

Nu står du pludselig som sælger og juridisk set er det DIG garantien falder på.
Sagt med andre ord kan køber gå til dig hvis der er fejl og mangler ved computeren. Naturligvis kan du så gå videre med garantibeviset i hånden til den du har købt computeren hos, men som sagt er du nu sælger og hæfter som den første i rækken for computeren.

Hvis du ikke har solgt den endnu skal du således fraskrive dig garantien ellers kommer du i yderste konsekvens til at stå som garant.

Sådan er købeloven.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : webcam

Dato : 22-03-04 00:11

Men den er solgt gennem en internet auktion. Gælder der ikke regler derinde at varene er købt (som beset)?
Og er det ikke lidt det samme som at have fraskrevet sig garantien?
Han har købt den af mig hos qxl.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-04 00:26

En privatmand har jo ikke samme ansvar over for købeloven som en forhandler. Hvis man køber en brugt bil af en privat ,har man jo heller ingen garanti på samme måde som når man køber af en forhandler.
mvh. Valde

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 00:30

Ok det burde du nok have fortalt da du stillede spørgsmålet.

Jo, hvis en vare er købt som beset er der principielt ingen garanti der gælder heller ikke forretningen hvor den oprindelig er købt. Så må køber kontakte qxl som den første, og du er fritaget for alle forpligtigelser.
For den sags skyld behøver du heller ikke at videresende garantibeviset, med mindre det var en oprindelig forudsætning for salget.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 00:32

>valde, jo, købeloven gælder for alle også for salg private imellem, med mindre andet er aftalt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-04 00:39

Hvor er det lige det står.? hvor købeloven gælder kan man ikke fraskrive sig den. de fleste ved at der gælder andre regler for handel mellem private.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 01:05

>valde,
Her må jeg nok tilstile dig en undskyldning, se uddraget her:

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

----------------------------------------------
købet skal være være formidlet af en erhvervsdrivende, for at købeloven dækker.
For at skære det lidt ud:
hvis man sætter sin bil til salg gennem en forhandler, så gælder købeloven, dvs. at privatpersonen hæfter, men hvis man "handler i porten" hæfter privatpersonen ikke.
----------------------------------------------

Så må et salg gennem qxl betragtes at qxl er mellemhandler, og personen der lader sin computer sælge gennem qxl være omfattet af købeloven hvad garenti angår.

Så webcam, dit salg af computeren er omfattet af købeloven, og køber kan gå direkte til dig og kræve garanti for købet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-04 01:22

akcepteret. Jeg ved ikke hvad qxl er ,men jeg ved at hvis du køber en bil på bilauktion ,så er den ikke omfattet af nogen garanti. Jeg tror din konklusion er forhastet. mvh. Valde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 16:59

QXL - er det ikke bare en formidler mellem køber og sælger.
På en bil-auktion indleveres den og auktionen står for salget, så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 17:43

Sådan opfatter QXL sig selv:

Vores strategi
QXL.dk er en markedsplads, som gør det muligt for private og små forretninger at købe og sælge alle typer produkter og services online, nemt og hurtigt og i et effektivt miljø.
Vores mål & ambitioner
Vores ambitioner er at tilbyde en markedsplads som giver:
• Adgang til alle
Medlemsskab hos QXL.dk er gratis og vores tjeneste kan benyttes døgnet rundt alle ugens dage.

• Nemt at bruge
Det er muligt at købe og sælge via QXL.dk med få kliks, og vi arbejder hele tiden på at gøre det nemmere for vores mellemmer..

• Effektivt
Når en auktion lukker, vil kun vindende byder blive vist, for at sikre et hurtigt overblik over hvem som har vundet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 18:29

Ja - så det er altså en sag mellem (evt. privat) køber og sælger, efter formidlingen.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-03-04 21:19

Ja sådan tokler jeg også problemstillingen, jeg vil dog gerne indskyde, at vi bevæger os på en hårfin grund, eller gråzone, og hvis vi tale om rigtig mange penge, ville det nok ende i en retssag.

ellebye

Kommentar
Fra : webcam

Dato : 23-03-04 00:28

nå ja. Men når han så har fået mit garanti bevis behøver han vel slet ikke at henvende sig til mig?
Han kan jo bare gå ind med pc´en og få den lavet gratis?
Med mindre han syntes det er for dårligt, og prøver at kræve pengene igen vel?

Men nu ved jeg snart ikke hvem der skal have mine point?

Valde får dem så....

Men tak for svarene allesammen.

Godkendelse af svar
Fra : webcam

Dato : 23-03-04 00:29

Tak for svaret allesammen..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 00:42

Desværre webcam, han kan gå direkte til dig. Om han ønsker at gøre brug af garantibeviset er også op til ham. Men hvad du ikke fortæller når du ikke bliver spurgt, så har du jo ikke løjet.

Så bortset at mit svar var det rigtige, har det ingen betydning, din tak er bedre.

ellebye