/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart afbryde og PC genstarter
Fra : Newsreader
Vist : 835 gange
200 point
Dato : 21-03-04 16:19

Jeg kører med WinXp Home på den ene PC'er, og der er inden for den
seneste uge begyndt at opføre sig ganske underligt.

1. problem

Når jeg tænder når PC'en næsten hver gang helt frem til det til det
punkt, hvor man logger sig ind, dvs. man når lige at se skærmbilledet,
så slukker skærmen, og PC'en genstarter. Der fremkommer derpå et
skærmbillede med besked og at der er sket en pludselig fejl og Windows
genstarter. Der vises tre startmuligheder med fejlsikker tilstand, en
med normal opstart og sidst en mulighed med opstart med sidste korrekt
fungerende opsætning.

2. problem

Efter login går der fra 30 til 45 sekunder inden netværksforbindelsen
oprettes og antivirus/firewall (Norman) starter. - Hvis jeg har lukket
for netværksforbindelsen inden jeg slukker for PC'en, starter
antivirus/firewall med det samme.

Supplerende oplysninger:

Jeg har kørt antivirus på PC'en, dels med Norman og en online scanner,
samt Stinger. Online scanneren fandt en W32/SdBot.GA i mit
pakkeprogram (WinRAR v. 3.20) og i 4 filer som var pakket som
exe-filer, samt i otte filer i System Restore. Disse er fjernet, men
hverken før eller efter fjernelsen af de pågældende filer har jeg
kunne finde spor af nævnte virus/malware i registreringsdatabasen, som
jeg burde efter hvad jeg har læst mig frem til.

Jeg har talt med NORMAN support, og afinstalleret/geninstalleret
antivirus/firewall efter deres anvsninger, men lige meget har det
hjulpet.

Når jeg tidligere kørte Windows Task Manager viste den omkring 30
aktive processer, og det er samme er tilfældet nu, i de 30-45 sekunder
der går inden antivirus/firewall starter, hvorpå antallet af processer
stiger til ca. 45.

Er der noget der kan hjælpe ud fra de givne oplysninger?

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 21-03-04 16:37

Tjo det virker jo som om du har rimeligt styr på det du laver. Men har du husket at slå windows restore fra, ellers gemmer virus sig i genetablerings filerne. Du bør også slå dit netkort fra, i den forbindelse.

Mvh Micjo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 16:46

Har du fået opdateret Norman, der har nemlig været en bug som berørte Win XP.
Når du ikke finder virus i registreringsdatabasen er det fordi den pågældende virus ikke har udviklet sig fuldt på din maskine, altså har du taget den i opløbet.
Micjo har ret omkring gendannelse, den skal være deaktiveret ellers ligger virus bare der.
Det lyder godt nok som om der er et problem i forbindelse med Norman så du kunne jp prøve at skrive msconfig i kør og så deaktiver virusscanner i startup.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 18:05

Til Micjo:

Under rensning har Restore været slået fra og alle gamle restore-filer er slettet, flere nye er lavet efter rensning og igen slettet for at være sikker på at det ikke skulle være rester gemt der. Og netkortet har under rensning kun været tilsluttet i forbindelse med download til online-scanninger, og under disse downloads har Restore være slået fra.

Til BjarneD:

Jeg har efter samtale med Norman-support renset PC'en for Norman og foretaget en helt ny installation helt fra bunden, og lige meget har det hjulpet.

Turen gennem msconfig vender jeg tilbage til - det er et nyt område for mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 18:12

Jeg ved ikke om du har AdAware installeret, men ellers vil jeg anbefale at gøre det og køre den så den kan rydde op.
http://www.tucows.com/preview/236049.html
Jeg har på fornemmelsen at du døjer med en kombination af flere problemer.
Du har forhåbentlig opdateret dit styresystem fuldstændigt da det er nødvendigt for at undgå virus mm.
Prøv bare at kigge lidt på msconfig og spørg om nødvendigt.
Bjarne

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 18:29

Hej BjarneD

Jeg har AdAware og den bliver kørt ca. hver 3. dag. XP'eren kører med automatisk opdatering, og jeg kører en manuel tjek to gange ugentlig.

Med hensyn til msconfig, så er det et område jeg ikke har været inde i før, så da jeg er en absolut nybegynder på det punkt, skal jeg lige have læst lidt på sagerne inden jeg kaster mig uden noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 18:47

Det lyder fint og det er godt du sætter dig ind i det, og jeg (og andre) er parat med hjælp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 19:40

Msconfig er jo et diagnosticeringsværktøj og der sker ikke noget ved at deaktivere i msconfig da du jo bare sætter den til at køre normalt igen når du er blevet klogere på evt. opstartsproblemer. Permanent fjernelse af opstartsfunktioner kan du lave i registreringsdatabasen når du er sikker på hvad der evt. skal deaktiveres permanent.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 20:24

Hej BjarneD,

"... der sker ikke noget ved at deaktivere i msconfig da du jo bare sætter den til at køre normalt igen når du er blevet klogere på evt. opstartsproblemer."

Tak for oplysningen, det var bl.a. ting som dette jeg gerne vil blive lidt klogere på - og nu er jeg da i det mindste kommet et for mig væsentligt skridt videre i mit mod på at gøre mere ved det på egen hånd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 20:32

Det håber jeg, at du er. Når du kigger i opstart i msconfig vil du kunne se en del af de programmer du kunne se i aktive processer, ikke alle da en del af dem er systemprocesser, men hvis du prøver at deaktivere, så kunne du starte med: ZLH + nwiz + nvCpl, som burde findes der når du anvender NIC (Norman)

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 21:42

Nu har jeg prøvet med de tre elementer du har foreslået, men det gør ingen forskel. :(

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 21:46

Det er jo så fint for så har det ikk enoget med Norman at gøre. Dem kan du godt aktivere igen, og så kan du jo prøve videre. Husk genstart mellem hver deaktivering.
Er der mange elementer i opstart?

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 22:07

Jeg har følgende elementer:

RunDll32 cmicnfg
DirecCD
GhostStartTrayApp
qttask
type32
point32
CTNIX32
SmWizard
realsched
opware32
NewsUpd
nwiz
ZHL
ctfmon
NVMCTRAY
E_S92
Acrobat Assistant
EPSON Status Monitor
Microsoft Office

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 22:18

Det er set værre, men jeg kender ikke alle programmer.
Du kører tilsyneladende med DirectCD, så vidt jeg husker så hører det til Adaptec gruppen, som godt kan drille meget på en XP. Deaktiver,

Acrobat assistent har du nok ikke brug for og heller ikke Microsoft Office (altså den hurtigstarter).
RunDll32 cmicnfg gætter jeg på er til dit lydkort.
Ghost start er vel til et ghost program.
qttask er jeg usikker på, men måske til videoafspilning med QuickTime (Apple) sikkert unødvendig.
Så er der jo noget Norman.
Fidusen ved Msconfig er at du kan prøve at disable dem alle, men min mistanke til problemer er især DirectCD.
et eneste du med sikkerhed har brug for er din antivirus og evt. din printer monitor.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 22:30

Følgend er slået fra, og ingen forskel:

DirecCD
GhostStartTrayApp
qttask
realsched
NewsUpd
Acrobat Assistant

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 22:39

Prøv på den hårde måde. Deaktiver alle. Genstart.
Hvis det giver en bedring er det et af opstartsprogrammerne, og du skal så aktivere dem et ad gangen til problemet kommer tilbage.

Hvis fejlen ikke ligger i opstart kan du forsøge med en reparation af systemfiler ved hjælp af installations cd'en til Windows XP.

Jeg har tænkt på om du ikke får en mere detaljeret fejlmelding når maskinen genstarter. En af de hyppigste årsager til pludselig genstart er fejl på driver, men Adaptec brænder software kan også lave problemer.

Jeg fornemmer jo at du vil lære af det der sker så fortsæt med det systematiske først, men er der en fejlmelding vil jeg gerne vide hvad der står så præcist som muligt.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 21-03-04 23:48

Jeg har prøvet at deaktivere alle elementer i opstart - ingen forskel.

Den eneste fejlmeddelelse jeg får er den som er beskrevet i min første post. Et foto af siden kan ses på denne adresse: http://home19.inet.tele.dk/sbrh/fejltxt.jpg

Og den viser sig KUN ved start når PC'en har været helt slukket, men IKKE hvis jeg fx foretager en genstart fra Windows.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 23:49

ER spændt på at høre når/hvis du har fundet problemet.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 21-03-04 23:59

Du kan jo ikke gøre det den opfordrer til fordi du har slettet filerne fra gendannelse, men du kan lave en system reparation med installations cd'en.
Du skal sætte den til at boote fra cd i BIOS hvis den ikke kan selv og så skal du starte op som til installation.
Du skal springe over første punkt med rep. fra gendannelseskonsol og gå videre til installation, men her skal du så vælge reparation. Den vil nok bede dig om at vælge system (1) og så står der noget om at enter vil afslutte, men du skal godt nok trykke Enter når du har valgt system (typisk med 1).
Jeg stopper for i aften, men hvis du gerne vil have mig lidt i baghånden er jeg klar i morgen igen.
Før du laver en rep. syntes jeg du skal afinstallere din brænder software da jeg formoder, at du køre med Adaptec evt. EasyCDcreator. Der har været en del problemer med denne software på XP.
Held og lykke med det.
Bjarne

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 22-03-04 00:14

Hej Bjarne,

Jeg vender tilbage, men den bliver antageligt nok først tirsdag aften jeg har tid igen. Tak for din hjælp.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 08:55

OK

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 22-03-04 17:37

Hej Bjarne,

Blot en hurtig bemærkning, som måske kan sige noget om hvor problemet ligger gemt: Hvis jeg tænder PC'en og med det samme trykker på den knap der bruges til at "koldstarte" (jeg aner ikke hvad den hedder), så er der ingen problemer med at starte PC'en op og komme helt frem til login i eet hug. - Men til gengæld er den stadig de godt 30-45 sekunder om at starte antivirus, firewall og netforbindelsen, med mindre netforbindelsen er disabled, så er der opstart på ganske normal og hurtig vis.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-04 19:26

Det er selvfølgelig mest nærliggende at tro, at fejlen ligger i forbindelse med netværksopsætningen, men det er langt fra sikkert.
Du kan selvfølgelig afinstallere drivere til (Kontrolpanel - Tilføj/Fjerne hardware) og derefter prøve uden, men jeg syntes du skal fortsætte med det systematiske og fjerne de mest oplagte muligheder for fejl.
En systemrep er også en god mulighed, men den fortæller ikke noget i sig selv.
En deaktivering af unødvendige drivere er også en god måde at søge på fejl og der er lydkort og grafikkort store syndere.
Har jeg ret omkring brændersoftware??

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 23-03-04 19:08

Hej Bjarne,

Jeg havde i dag kontakt med Microsoft, for at høre om de kunne isolere problemet i forhold til WinXP. Efter et par korte forsøg blev det isoleret til den orm (W32/SdBot.GA) som havde sneget sig i mit pakkeprogram (WinRAR). Den pågældende variant af W32/SdBot knytter sig til fildelingsprocesser og har lagt sig på en sådan måde i systemet, at den kun kan udbedres med en boot fra installationscd'en og så vælge den funktion der hedder "brug samme system" eller noget lignende - sådan som du foreslog i en af dine første svar.

Tusind tak for din hjælp og din velvillighed med at hjælpe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 19:19

Det er dejligt at blive bekræftet, tak for det.
Du skal bare boote og hvis cd'en ikke vil skal du ind i BIOS og sætte cd drev som første boot device.
Når du starter med cd'en skal du huske at trykke på en tast for at boote med cd, når du bliver bedt om det.

Jeg har mit mailprogram åbent hele aftenen så du skriver bare et indlæg så skal jeg nok hjælpe dig på vej, men du kunne jo starte med at læse om emnet i Windows hjælp.
Held og lykke med det.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Newsreader

Dato : 23-03-04 19:24

Tak for svaret Bjarne og din hjælpsomhed.
Søren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-03-04 19:29

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 20:35

Hej Bjarne,

Jeg håber lidt at du er online - jeg har nu til uendelighed forsøgt at foretage en rep. som tidligere beskrevet/anbefalet, men, men, men, problemet er blot, at mit administrator password ikke bliver godkendt/genkendt. Går jeg ind under fejlsikker tilstand kan jeg oprette konti der, som kun er synlige der, og ikke under almindelig opstart. Hvad hulen gør jeg, hvis jeg ikke skal formatere hardisken???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 20:42

Du skal ikke bruge administrator password for at lave en installation eller rep. Du er nok kommet ind der hvor man vælger rep. via Genoprettelseskonsol og der skal der bruges password. For øvrigt er det sådan, at hvis man ikke har oprettet et adm. pasword til denne funktion skal man bare trykke enter.
Genoprettelseskonsollen er en enhed som kan installeres seperat og som er rar at have hvis f. eks. boot sektor bliver beskadiget.
Du skal bare springe videre fra det første punkt og vælge installation og så får du et nyt valg hvor du kan vælge enten reparation eller ny installation.
Hvis du vælger ny installation skal du have lavet backup af email adresser og konti og s det er også en god idé at gemme dokumenter.
Jo jeg var her

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 20:50

Pyh, heldige mig ...

"For øvrigt er det sådan, at hvis man ikke har oprettet et adm. pasword til denne funktion skal man bare trykke enter."

Det har jeg forsøgt, men så gik den død, så jeg forsøgte med et password, både i fejlsikker opstart og 'almindelig' opstart, og lige meget hjalp det.

"Du skal bare springe videre fra det første punkt og vælge installation og så får du et nyt valg hvor du kan vælge enten reparation eller ny installation."

Okay, det er der jeg har misforstået det, så nu prøver jeg dette.

Kryds gerne fingre for mig ....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 20:52

Gør jeg!

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 22:23

Øv, øv og atter meget øv,

Jeg ved ved gud ikke hvad der sker, men det kan åbenbart ikke lade sig gøre det her.

Jeg er nu kommet så langt, at installationsprogrammet går i gang med at undersøge om der er en tidligere version, undersøger HD m.v., og efter at have kørt lidt, meddeler den så at PC'en nu genstartes for at fortsætte. ... ... og så er alt hvad der sker, at den vender tilbage til den nuværende situation, hvor tingende bare ikke fungerer.

Er der virkelig kun en formatering tilbage? Der må s.. da være noget der kan gøres ....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 22:33

Prøv at køre reparation, det er den hvor du har valget mellem at installere eller køre en reparation R.
Der er nok noget beskadiget af den virus som spærrer for geninstallation.
Jeg har oplevet det problem før og den eneste chance for at undgå at skulle reformatere.

Hvis du kommer så vidt at du skal reformatere skal du starte med at slette partition og derefter oprette ny. Vælg endelig NTFS filsystem.
held og lykke igen!

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 22:43

Øv, det lader til at der kun er formateringen tilbage. Jeg har - tror jeg - forsøgt det, og det er det der bliver afvist eller går koks i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 22:49

Det første punkt du kommer til skal du springe over og vælge installation og derefter kommer der endnu et valg hvor du kan vælge reparation. Hvis du heller ikke kan få lov til det, ja så kender du vejen, men prøv nu lige igen. Der er også en lille finurlighed hvor du skal vælge hvilket styresystem med et tal og så står der, at du skal trykke enter for at afbryde, men du skal vælge 1 og derefter trykke enter.
Bekræft lige om du forstod det her.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 22:59

Den med 1-tallet har jeg prøvet, og det er den der går i koks. Det første du nævner, at det den, hvor der skal anvendes sytemgendannelse, eller er det den, hvor man lægger en ny windows oven i den bestående?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 23:05

Du kan kun anvende genoprettelseskonsollen hvis den er installeret og det er den sikkert ikke. Det er kun sådan nogen livrem og sele folk som mig der gør det. Hvis du under alle opstarter har haft mulighed for at vælge konsollen er den der hvis ikke ja så er den der ikke.
Jeg har en XP maskine som jeg lige prøver at lave opstart til installations rep. så jeg er sikker på hvad jeg skriver. Det tager lige nogle minutter.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 23:10

Når den er færdig med at indlæse inst. filer og den blå skærm kommer trykker du Enter
F8 for accepter
Næste blå skærm tryk R

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 23:12

Den sidste du nævner med F8 og R er forsøgt uden held - maskinen går død.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 23:17

Kan du liste den i gang så du kan kopiere det der er nødvendigt evt. brænde.
Skal du have hjælp til at lave backup af noget så må du sige til hurtigt for det har været en lang dag for mig.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 24-03-04 23:19

Nå, Bjarne, jeg vil stoppe her - skal tideligt op på arbejde. Tak for din udholdenhed. Vender tilbage for en sidste runde i morgen eller fredag.

De bedste hilsner til dig,

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-03-04 23:22

Jeg sætter flueben i nederst på siden så du kan fange mig i tråden.

Hej med dig!

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 26-03-04 18:12

Hej Bjarne,

Som dagene går ændrer situationen sig, men probler er der stadig nok af.

Jeg har gennem meget møje og besvær og først i fjerde forsøg haft held med at få foretaget en rep af WinXP uden tab af data. - men så er der heller ikke meget mere godt nyt at fortælle.

Lige nu sidder jeg med flere problere, bl.a.:

En "svchost.exe"-fil bruger konstant op til 98% af systemresourcerne, og kan ikke finde ud af hvad der sker - men ikke ved hver eneste opstart.

Hver anden gang jeg starter PC'en får jeg nu en blå skærm med besked om "unmountable_boot_volume" med yderligere besked:

"STOP 0x000000ED (0x817E3960, 0xC0000185, 0,00000000, 0,00000000)"

Nu får jeg gudhjælpemig også et vindue op der siger at PC'en lukker ned om 60 sekunder - gem alt. - Den har jeg dog kunnet bremse med kommandoen "shutdown /a", men hvor længe virker det.

HJÆLP - hvad sker der????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 18:17

Du er sandsynligvis løbet ind i en STOPFEJL forårsaget af en driverfejl. Jeg kender alt for godt den fejlmelding, som jeg næsten er sikker på skyldes at du har Adaptec software installeret.

Jeg læser lige lidt nærmere på fejlmeldingen og vender tilbage.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 18:50

Stop 0x000000ED or UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME
The kernel mode I/O subsystem attempted to mount the boot volume and it failed. This error might also occur during an upgrade to Windows XP Professional on systems that use higher throughput ATA disks or controllers with incorrect cabling. In some cases, your system might appear to work normally after you restart.

Interpreting the Message
This Stop message has two parameters:

Device object of the boot volume
Status code from the filesystem on why it failed to mount the volume
Resolving the Problem
The following suggestions are specific to Stop 0xED errors. For additional troubleshooting suggestions that apply to all Stop errors, see "Stop Message Checklist" later in this appendix.

If using higher throughput ATA disks and controllers, those capable of data transfer rates above 33.3 megabytes per second, replace the standard 40-pin cable with an 80-pin cable. Using an 80-pin cable is optional for transfer rates up to and including 33.3 megabytes per second, but is mandatory for higher transfer rates. The additional grounded pins are required to avoid data loss.
Some firmware enables you to force higher transfer rates even when you are using the incorrect cable type. Your firmware might issue a warning but allow the startup process to proceed. Restore the default firmware setting for ATA cable detection.
Problems that cause 0xED errors might also cause Stop 0x7B errors. For more information about 0x7B Stop messages, see "Stop 0x0000007B or INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE" earlier in this appendix.
For more information about Stop 0xED messages, see the Microsoft Knowledge Base link on the Web Resources page at http://www.microsoft.com/windows/reskits/webresources. Search using keywords winnt, 0x000000ED, and 0xED.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 18:58
Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 26-03-04 19:14

Hej Bjarne,

Nu har jeg endelig haft held med at komme igennem en online-scanner (housecall), og den havde held med at finde
følgende:

malware.worm_agobot.cv - som blev fjernet i opstarten

og så en worm_agobot.gen i følgende to filer (som begge er blevet slettet, fordi de ikke kunne renses:

C:\windows\system32\winhlpp32.exe
C:\windows\system32\winupdate.exe

Nu skal jeg så videre herfra, og samtidig igennem dine henvisninger - og tak ....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 19:25

Ja det går da trods alt fremad.
Det havde uden tvivl været lettere bare at slette alt og genformatere, men jeg har også prøvet noget lignende nogle gange og har så endda bagefter startet forfra, men det er jo det her man bliver klogere af.
Beskrivelserne fra Microsoft Technet er ikke nødvendigvis noget man kan bruge direkte fordi de mere omtaler selve fejlen end årsagen til den. Den der med at du skulle have forkert kabling til harddisken tvivler jeg på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 19:29

De her to var virus så ingen problemer der.
C:\windows\system32\winhlpp32.exe
C:\windows\system32\winupdate.exe

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 26-03-04 21:52

Hej Bjarne,

Jeg giver op!

Hver gang jeg for kørt en online scanning, renset, så begynder det hele gudhjælpemig forfra igen. - Lige nu kæmper jeg med at have resourcer længe nok til at få skrevet færdigt.

Nu gælder det bare om at få reddet alle mine data uden at der kommer 'lus', virus, orme eller andet skidt med. - og så bliver der startet fra bunden, formatering af C: og så er der forhåbenligt ikke noget der har gemt sig andre steder på HD'en, dvs de øvrige parcipitioner (eller hvad de nu hedder), så jeg kan komme igen igen.

Har du er par gode råd her til sidst på du meget gerne give lade mig blive lidt klogere.

Jeg kikker lige ind og se om du skulle have et par visdomsord til mig inden jeg formaterer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:01

Har du husket at deaktivere gendannelse?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:03

Jeg tror også at du har så mange problemer med maskinen at en formatering er klogest.
Det er ofte nemmest at arbejde med maskinen i fejlsikret, undtagen hvis man vil bruge netværk, fordi evt. virus og andet skidt ikke er aktiveret når du kører fejlsikret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:11

Når du kommer så langt så skal du slette partitionen C: (under installation) og derefter oprette den igen med ny formatering og selvfølgelig i NTFS format. Hvis du har onboard enheder bør disse deaktiveres i BIOS inden installation så du ikke får problemer med drivere der installeres under installationen af windows. Det er bedst at få så rå en installation som muligt og når det så kører starter man først med installation af alle drivere en efter en og med genstart mellem alle. Pas på med Blaster ormen når du går på nettet uden sp1 opdateringen.

Held og lykke

Bjarne

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 26-03-04 22:17

Gendannelse er deaktiveret.

Jeg har prøvet fejlsikret tilstand, men af en eller anden grund kan jeg ikke komme på nettet i denne tilstand - dvs. der er hul igennem, men ingen af programmerne kan komme gennem et eller andet blokerende ....

Hvad er onboard enheder?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:26

Når du kører fejlsikret er driverne deaktiveret og derfor kan du ikke bruge nettet, men det er det rigtige hvis man f. eks. vil bruge et program som Stinger til at skanne http://vil.nai.com/vil/stinger/
Stinger skanner på en lidt anden måde, men er ret effektiv til manuel skanning.
De vira og malware der er aktiveret under normal opstart vil være passive og kan derfor slettes.
Jeg kigger lige om der findes noget specielt til agobot

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:35

Der er kun anvisninger på nogle andre varianter, men måske skulle du deaktivere alle i start via msconfig for at få ro til en effektiv skanning. du skal genstarte efter deaktivering.
Nu har du et par muligheder.
Umiddelbart ville jeg mene at systemet kan reddes, men det kræver meget grundighed hvor du skal afinstallere alle unødvendige programmer, men erfaringsmæssigt er det så tidskrævende, at det faktisk er hurtigere, at reformatere, men jeg syntes du skal prøve at få renset så godt som muligt for ikke at slæbe virus med over. Især i mappen Documents and settings vil virus gemme sig og i Windows\System32.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 26-03-04 22:37

Jeg tager lige en runde mere ud fra dine forslag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:41

Jeg rensede for nylig en maskine med 25 virus og selv efter formatering var der enkelte problemer fordi vi ikke havde fået alt ud. Det var som om maskinen kaldte på skidtet så vi satte en router med firewall på og så fik vi ro.
Der findes noget der hedder Dcom, som muligvis er udnyttet til at skaffe adgang s jeg finder lige noget værktøj til at gøre noget ved det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-03-04 22:44

http://grc.com/dcom/
Du kan læse lidt på siden om værktøjet.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 27-03-04 14:19

Hej Bjarne,

Lige en hilsen herfra - jeg ved ikke hvornår der igen er held med at komme igennem - flere og flere funktioner forsvinder, således kan jeg fx ikke længere hverken copy/cut/paste i windows, kun i enkelte programmer i begrænset omfang, så det har været en lang sej kamp siden i går aftes at få reddet så mange data som det over hoved har været muligt. Så må jeg senere finde ud af, hvordan jeg sikrer mig mod eventuelle 'lus' der må være smuttet med i processen.

Lige nu er min største bekymring, hvordan jeg undgår problemer i tiden mellem installering og PC'er igen er fuldt ud opdateret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 14:22

Du kan jo hente opdateringer på din brugbare maskine og brænde (hvis du har) cd-rom.
Det skulle være muligt at hente opdateringer her hvis dit OS er legalt.
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/#Microsoft

Jeg kigger lige om jeg kan finde et link til MS blaster opdatering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 14:36
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 14:38

Bare spørg hvis der er andet du vil vide lidt om før det går løs.
Sørg endelig for god sikkerhed når du skal starte op igen.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 27-03-04 14:50

Du er bare en guttermand !

Jeg er gået i gang (hvis jeg kan holde forbindelsen længe nok) med at downloade Windows XP SP1, - men gælder den uanset hvilken version man har? Den PC jeg her sidder og slås med er Windows XP Home (UK).

Er der flere af disse links jeg med fordel kan hente, hvis eller forbindelsen holder?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 14:58

Jeg tror ikke at det har nogen betydning om det er home eller pro til den opdatering, men du kan nøjes med blaster sikkerhedsopdateringen og så hente normalt.
Har du et ordentligt antivirusprogram?
Jeg vil anbefale at bruge personal firewall sammen med et godt AV program.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 15:00

Glemte lige at du har Norman, som er et af de bedste hvis man holder det opdateret. Det lille kiks med XP fejlen er bagateller i forhold til de fejl der har været på Norton.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 27-03-04 15:23

Af sikkerhed har jeg som du nævner Norman (kører med alle indstillinger i optimal sikkerhed), som kører med automatisk daglig opdatering, ligesom jeg altid dagligt kører en manuel opdatering. Foruden dette kører jeg ca. 2 gange ugentlig Ad-Aware, og har har ellers automatisk opdatering på Windows. Og så følger jeg eller de klassiske regler om ikke at åbne attachments eller mails fra ukendte personer, spam, etc. - .... og så har det så alligevel ikke været tilstrækkeligt.

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 27-03-04 15:34

Den fil du har givet mig linket til er på dansk - har det nogen betydning når XP'en er dansk?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 15:36

Nej virus bombardementet og mutering har gået for stærkt. Jeg er selv gået fri måske fordi jeg er meget konsekvent med at slette uventede mails.
Jeg syntes at når du kommer så langt så skal du installere Spybot search & destroy (kører fint selv om du også har AdAware) der kan immunisere (man skal selv aktivere) så man ikke får så meget spyware. Den kan opdateres og koster kun noget hvis du selv vil (donation) Den er ikke så effektiv som AdAware, men holder det værste væk.
http://www.tucows.com/preview/310138.html
Jeg overvejer selv at købe en router med firewall da den yder bedre beskyttelse, da det var løsningen for et firma jeg servicerer. Da vi fik routeren på stoppede angrebene sikkert fordi IP adressen var blevet kendt og derfor blev bombarderet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-03-04 15:40

Jeg er ikke helt med vedrørende det link, men hvis det er blasteren så skal filen være af samme sprog som Windows XP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 20:51

Fik du styr på det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 20:51

Fik du styr på det?

Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 30-03-04 21:04

Hej Bjarne,

Så er jeg tilbage for en kort bemærkning med lidt opdatering omkring hvad der er sket de seneste dage, da jeg tænkte at det måske kunne have din interesse.

Jeg har lige været igennem en formatering af harddisken og installation af XP'eren helt fra bunden, inkl. alle opdateringer, med genstart mellem hver installering, og adskillige samtaler med Microsoft Support, kørte PC'en fint indtil jeg skulle installere et kort med ekstra USB 2.0 porte. Så var helvede løs igen, og nu kan jeg ikke få ellimineret problemet. Der er tilsyneladende tale om en bios-fejl - hvad ved jeg - og har fået at vide at jeg skal flashe min bios, hvad jeg absolut INTET kender til, men det må komme.

Hvad angår det 2. problem, så er det løst efter en opdatering af driveren til Lan-porten og et kick med et bios- eller bioslignende program.

Hvorfor disse problemer begynder at vise sig nu og ikke tidligere, det forstår jeg bare ikke noget af.

Og så lige en tur rundt omkring orme, virus og diverse T-heste: lukningen med "dcom" og en søgning med SpyBot som du anbefalede gav pote, den fange fem eller seks, vistnok orme, og online scanninger med Housecall og Virus112 gav samlet 15-16 stykker. Efter flere scanninger uden resultat og PC'en blev erklæret for at være 'ren', fik den en tur gennem Panda's onlinescanner - som efter godt 1½ times arbejde fandt yderligere 4 orme. Nu håber jeg så blot at alt er funder.

Nu skal jeg blot have tid til at få installeret programmer og backups, så skulle jeg være tilbage på banen igen.

Endnu engang tusind tak for din hjælp og vedholdenhed.

De bedste hilsner
Søren

PS: PC'en har et K7S5A pro bundkort, og en bios date der hedder 01/21/03 fra American Megatrends. Chipset'et hedder SiS 735 rev. 1. - Kan du anbefale / gennemskue et godt sted hvor jeg kan finde den nødvendige software til at 'flashe' min bios - ikke at jeg fatter en meter af hvad det handler om - og som indeholder en tilgang der er til at begribe, for en novice som mig?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 21:08

Jeg kigger lige på hvad der findes og kommer med en tilbagemelding snart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 21:27

BIOS og flash utility download:
http://www.ecs.com.tw/download/dw_spec.asp?product_id=269
Siden kører ikke godt så vær tålmodig. Den kan godt finde på at starte op på kinesisk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 21:32

A: The following instructions are based on AMI flash utility. For instruction to flash BIOS from other BIOS vendors, please ask for it.

(1) Have the flash utility and the BIOS file in the same directory (could be over floppy disk or hard drive)

(2) Assume the flash utility file is "flash.exe" and the BIOS file is "bios.rom", then you may give a command as

flash bios.rom /a

(3) Flash will start the job and show you the job percentage ratio as it proceeds.

(4) When finished, system restarts automatically and you should feel the flashed bios.

(5) Please load in the Optimal BIOS Setting at the first time you reboot after flash.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 21:34
Kommentar
Fra : Newsreader

Dato : 30-03-04 22:32

Jeg har været inde på http://www.ecs.com.tw/download/dw_spec.asp?product_id=269 men er det den der står i første linie (030811), der skal bruges?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-03-04 22:40

Det vil jeg mene. Jeg er ikke god til at læse datoer på den måde, men jeg kan se, at de nederste er de ældste så det må være den øverste.
Du må endelig læse så meget som muligt om at flashe da det kan gå galt hvis man går i stå midt i det hele, men er man sikker på hvad der skal ske er det nemt nok.
Du skulle have et bundkort som, mit hvor jeg har indbygget flash så jeg kan gøre det uden videre (ASUS).
Jeg har prøvet at flashe nogle gange med held, men første gang ødelagde jeg en eprom (BIOS) fordi jeg havde valgt en opdatering til en anden version bundkort. Denne her skulle være god nok.
Du kan jo læse hvad der er ændret i BIOS opdateringen og du skal jo også downloade flash utility.