/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
sure mokke
Fra : graph
Vist : 489 gange
20 point
Dato : 21-03-04 14:47

Hejsa

Vi har 3 katte i alt (hunner)... men den ældste (ca. 7år) er blevet gal.. hun hvæser og hakker ud efter både mennesker og de andre katte.. hun er sur og gal og ikke til at være i nærheden af. ingen af vores katte er steriliseret da de går inde.. (den ældste hopper ud engang imellem og det er der da kommet killinger ud af et par gange.. men så har vi altid fundet kærlige hjem til dem, og kan vi ikke finde et hjem jamn så må vi beholde dem)... hun har specielt set sig gal på den yngste kat... som vi fik den 20 Nov sidste år (8uger).... de 2 unge kan fint sammen de nusser hinanden og hjælper hinanden med at holde pelsen ren..

Hvad kan jeg gøre for at få hende til at køle ned, for bliver hun ikke bedre så må det ende med en tur til dyrelægen.. vi kan ikke ha hun angriber barnet..

hilsen graph

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 21-03-04 14:50

Kunne det tænkes hun måske var syg eller dårlig, og derfor reagerer sådan?

/dortedyg

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 21-03-04 14:55

hej
måske hvis du giver den ældste p-piller og lader den komme ud oftere. måske er den jaloux og føler at den ikke har "plads nok". der er jo en vis rangorden hos katte, der bor tæt sammen - én er overkat, én er underkat, og hvis den ældste her ligesom er blevet sat ned i rang, kan det være derfor. det er nogle gæt, jeg har selv 2 katte, men jeg håber du finder en løsning, for det vil da være synd at aflive en sund og rask kat.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-04 15:14

jeg har kendt mange katte . men kattesykolog er jeg altså ikke, jeg blander mig alligevel, jeg tror ikke, der altid er en forklaring på dyrs humør. Hvis det var min kat - så. Man behøver måske ikke være så drastisk, det kan være den hellere vil bo hos en landmand, og gå på musejagt! Den er nok lige gammel nok til at skifte "erhverv" Musejæger er ellers et godt job for en sund kat! mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-04 15:16

Kort sagt: find et nyt hjem til den.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-03-04 15:31

Det vil med 99,9 % sikkerhed hjælpe på kattens "humør" at få den steriliseret.
Andre muligheder tror jeg ikke der er - men tal med dyrlægen om det.

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 21-03-04 15:58

-De to yngste har tilsyneladende ikke respekteret det hieraki der nu engang er blandt katte. Har hende på 7 år mulighed for at ligge på et højt sted?? (klatrestativ) -? Hun er klart frustreret over deres adfærd og manglend respekt for hende. Jeg ville måske prøve Bachs blomsterdråber http://www.webwitch.dk/- På den angivne adresse, kan du læse om hvad det er. Men - personligt kender jeg manger, som har haft stor succes med disse dråber. Jeg kan give den en mailadresse, til hende som blander dråberne. Skulle dette ikke hjælpe, ville jeg sætte hende på p-piller og ulatimativt lade hende sterilisere. Allerførst ville jeg dog lade en dyrelæge undersøge hende for, om noget skulle være i vejen med tænder, poter o. lign. som evt. kunne gøre hende aggressiv. En ide var også i en kort periode at lade dem gå adskilt - og i denne periode give hende fred men også jeres fulde opmærksomhed.
MVH Deleur

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 18:09

hun har masser af muligheder for at få fred.. og den mellemste vil allerhjertens gerne nusse med hende men hun vil bare ikke.. derudover vil hun ikke røres på halen, ryggen(numsen) eller maven KUN når hun er i løbetid..

Vi har overvejet at finde et nyt hjem til hende.. om det bare er fordi hun ikke gider andre katte.. for man nænner jo ikke aflive en kat man har haft i 7 år.. det er da ihvert fald meget svært (havde bestemt os for at det sku ha været gjort i november før den nye kom.. men det er jo som i kan se ikke sket endnu)..

kattene har gået adskildt... fx hvor de på skift har været lukket inde så de 2 var på badeværelset og hende i resten af huset.. og omvendt.. men det hjalp overhovedet ikke..

Hun vil ikke acceptere den nye.. og er blevet endnu galere på den mellemste

(sikke dog som man kan snakke om sine katte *G*)..

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 20 point
Dato : 21-03-04 18:21

Hej Graph.
Hvis det er opstået lige pludselig, kan katten have ondt. Det er det mest sandsynlige, når det er både katte og mennesker, hun angriber. Har du fået hende undersøgt hos dyrlægen??
Det kan også være hun er sur fordi hun ikke har "albuerum" nok. Nr. et vil være, at du får den steriliseret og så lade den komme ud. Når den render ud med jævne mellemrum, er det jo nok fordi den gerne vil ud. Det er synd for kattene, hvis de kommer i den ene løbetid efter den anden, uden der sker noget. Det mest dyrevenlige vil være at få dem alle steriliseret.

Hvis du bor, så kattene mest sandsynligt bliver kørt ned, kan du bygge en løbegård til dem - med mindre du bor i lejlighed. Så er der nok kun tilbage at finde et nyt hjem til hende, hvis det ikke går når de er steriliserede.

Iflg. min erfaring (jeg har 4 indekatte -alle ster./kast.), så kan hunkatte ikke enes ligeså godt som fx. en hun og et par (kast.) hanner. Men hvis du får dem alle steriliseret, kan du være heldig at det forsvinder. Og så køb en bunke legetøj til dem, men lad dem kun have en ting hver ca. en uges tid. Så fjern det igen og giv dem noget andet. Ellers bliver de hurtigt trætte af at lege med det. Vi har fx. købt nogle kaninhaler hos Chalina's British Shorthair: email@chalina.dk. Dem er de helt vilde med. Du kan også sætte en lille massiv bold på en ( evt. elastik)snor og lade dem fange den, mens du holder i den anden ende. De må ikke have den selv, da de kan kvæle sig i den. Og du er nødt til at sætte en lille knap yderst på snoren, da snoren ellers æder sig gennem bolden. Hvis du køber ost, hvor omslaget er staniolagtigt og inddelt i strimler, kan du også binde to tre stykker sammen på midten og sætte dem på snor. Det er katte også vilde med.
Jeg håber for jer, at i finder ud af, hvad der er galt. Det er hårdt at miste en kat, uanset hvordan.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 18:29

hejsa jette

Hun har boet i lidt af hvert og været både udekat og indekat.. men der er ikke mulighed for at bygge en kattegård til dem(bor i lejlighed uden have eller altan) eller lukke hende ud (vi har en traffikeret vej ca 100 meter ja alle retninge fra lejligheden.. plus mennesker der rent faktisk stjæler katte..)

Men vi har før snakket om at det må bli et nyt hjem da vi ikke nænner det andet.. men det er jo bare lige med at finde nogen der vil ha hende.. hun er såmend kælen nok... men hun vil ha den der kæler for sig selv..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-03-04 18:47

hej graph.
Ak, jeres problem og vores er ret ens, bortset fra, at vi bor i et hus og har løbegård. Men det er ikke nok for den ene af vores. Han bliver meget sær ind imellem og så gemmer han sig i skunken en uge eller to. Så kommer han frem igen og kommer så langsomt ind i flokken igen. Men inden han gemmer sig i skunken, banker han den ene af "de små" (som altså er blevet et år siden de var "de små"). Heldigvis tage Laban sig ikke af det. Det virker som om han tror, de leger. (han har ikke så meget hjerne, men han er forfærdelig kær, måske af samme grund) Men vi har flere gange været på vej til at give den store til en kærlig familie, men vi kan ikke finde nogen. Det er ikke mange, der vil have en kat på 8 år. Og da den sidste udvej er aflivning, så er jeg ikke meget for den. I stedet får han særbehandling. Han bliver kælet 3-4 gange så meget som de andre og når han kommer og vil "snakke", så bliver han ALDRIG skubbet væk. Uanset hvad jeg laver, lægger jeg det fra mig og nusser ham. Det hjælper faktisk meget. Så får han det meget sjældent dårligt. Men jeg går jo altså hjemme hele dagen, så jeg har tid nok. Det jeg ikke når i dag, når jeg i morgen - håber jeg.
En gang har vi haft bestilt tid hos dyrlægen til at aflive ham, men da dagen kom, ringede jeg til dyrlægen om morgen og sagde, at vi var nødt til at lade være med at aflive ham. Vi kan simpelthen ikke få os selv til det. Men hvis han får det skidt et par gange om måneden eller hele tiden, så gør vi det. For det er synd for katten.
Pøj - pøj med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:10

ja det er meget svært at finde et hjem til en i den alder.. men vi sys jo oz det er synd hvis hun så har ondt.. men jeg sys jo bare ikke det kan være smerte når hun ikke lader sig genere af det når hun er i løbetid...

Men mange tak for hjælpen..

Godkendelse af svar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:11

Tak for svaret Jernladyen.

Håber i får held med jeres... (kunne de ikke flytte sammen de 2 *GG*.. så fodrer vi dem hver dag *GG* hehe)

Hilsen Graph

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-03-04 19:28

Selv tak, graph.
Håber også, det lykkes med jeres. Ja, det lyder, som om de to kun "hygge" sig godt sammen. Men Pjuske gør aldrig mennesker noget. Men det sker, de alle 3 får sig en omgang af ham. Især hans far. De to de TÆVER virkelig hinanden, når de går til den. Så er der store pelstotter over det hele, og flænger i lange baner.Men det er heldigvis MEGET sjældent.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:33

oie da... hehe min den mellemste hedder også pjuske.. det er så bare en dame.. *G*