/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
MS Messenger og filoverførsler
Fra : urban
Vist : 577 gange
250 point
Dato : 05-05-02 14:21

Hej

Der har her og på Eksperten været mange indlæg og spørgsmål om MS Messenger, fil-overførsler og voice chat, men jeg savner et simpelt svar på, om JEG med MIN opsætning kan få Messenger til at fungere med fil-overførsler og voice chat. Og naturligvis også en forklaring på, hvordan eller hvorfor ikke?

Jeg har Pro@ccess ADSL 256/256 fra TDC med en Speedstream Router og Windows 2000 Pro, hvor jeg kører den seneste version af MS Messenger.

Jeg kan modtage filer via MS Messenger fra min kollega i Sverige, der også har en ADSL forbindelse, men hvis jeg sender til ham eller andre, går det i kage!

250 points er på højkant til den, der kan give et afgørende svar, og svar der bare består af en masse links til andre svar, kommer ikke i betraktning.

Urban

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 05-05-02 16:34

OK, det tyder på at du muligvis har et konfigurationsproblem med din router. Jeg har absolut ingen erfaring mht. routere så jeg kan ikke rigtig hjælpe. Det eneste jeg kan sige er at routeren muligvis blokerer for filmodtagelse på port 1708 (MSNP - MSN Messenger Service Protocol). Jeg kunne forestille mig at denne blokering er del i noget hacker/virus/trojan beskyttelse... Tag et kig i manualen om hvorledes du for åbnet for filmodtagelsen på bestemte porte og/eller ring til TDC Bredbånd support, det er flinke mennesker

Håber du kan bruge "kommentaren"

Jeg ved godt at du ikke vil have links, men det er sgu' svært at hjælpe dig når man ikke ved mere...
Siemens SpeedStream Support: http://www.speedstream.com/support/

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 05-05-02 16:43

Nej, det kan du egentlig ikke rigtig bruge til noget... jeg har fejltolket dit spørgsmål... Undskyld...

Det er en indstilling der hedder "Port used for outbound file transfers", altså den port du bruger til at sende filer igennem (det er ikke den samme som den du skriver via).
Standard indstillingen er vist nok port 6891 (hvilken muligvis kan være blokeret af routeren). Hvis du får åbnet for denne port på din router så "skulle" dit problem mht. routeren være ellimineret... Hvis det ikke hjælper må du skrive igen...

Held og lykke

/Dysmorf

Accepteret svar
Fra : Peterpo

Modtaget 250 point
Dato : 05-05-02 17:40

Da du har Proaccess, har du ikke adgang til at konfigurere din router - det har TDC forbeholdt sig eneret til - mod betaling.
Men du kan få adgang til routeren med følgende vejledning og et konsol-kable (RS232->netkabelstik).

Bag på routeren er der et stik der hedder Console, her sætter du straight kablet i
så tager du det lille grå omformerstik og sætter i den anden ende af kablet og sætter det på
din seriel port i pc'en
Så starter du Hyperterminal-programmet, det ligger under Start-Programmer-Tilbehør-Kommunikation
Her vælger du Opret ny forbindelse og vælger Direkte til Com1 , 9600 bit/s og ingen flow-styring
Du skal give forbindelsen et navn, fx Konsol Ok, nu kommer tricket - bag på routeren er der et lillebitte hul, hvor man kan stikke en nål eller anden lang tynd ting ind
Det vil resette routeren
Når man resetter routeren kan man de første 6 sek. anvende routerens serienr, der står nedenunder routeren, som
administrator-password Der står flere numre, det afhænger lidt af hvor gammel routeren er, de starter som regel med S eller P
Du fjerner de første 2 bogstaver og resten er passwordet
Så resetter du routeren, går hurtigt over i Hyperterminal og vælger opret forbindelse og indtaster passwordet
Du kan bare prøve ind til du kommer ind med det rigtige password. Det kan stå under et label de somme tider sætter på routeren
Når du er inde i konfigurationsprogrammet til routeren skriver du:
addserver 192.168.1.? 6699 tcp (eller 6891....)- tryk enter - save - tryk enter
det var det
Adressen skal være den som du har på din pc
rettelse
kommandoen hedder:
system addserver 192.168.1.? 6699 tcp

Kommentar
Fra : urban

Dato : 05-05-02 18:21

Peterpo skriver:
"system addserver 192.168.1.? 6699 tcp" og "Adressen skal være den som du har på din pc" så jeg går ud fra, at spørgsmålstegnet skal fjernes? Hvordan finder jeg adressen på min pc? Hvor kan man købe et konsol-kabel i Københavnsområdet? Brinck Elektronik?

Og måske vigtigst: Hvad gør jeg ved min router, når jeg følger denne vejledning? Og hvorfor vil det få min MS Messengers filudveksling til at virke?

Er der et catch, jeg mener, hvorfor har TDC lukket for denne mulighed?

Skal jeg også ændre noget på min Norton Personal Firewall?

PS: Tak for den detaljerede vejledning.

Kommentar
Fra : Sansan

Dato : 05-05-02 18:36

Hej du...

Jeg havde/har nøjagtig samme problem som dig og jeg fandt ud af at det var min Firewall der blokkerede!!!
Jeg kan ikke få voice-chat igang mens den er igang, men slår jeg den fra er der hul igennem! Det samme gælder for filoverførsel!! Når jeg så er færdig, slår jeg den til igen.

Sansan

Kommentar
Fra : Sansan

Dato : 05-05-02 18:38

PS: TDC har IKKE indflydelse på din MSN!!!

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 05-05-02 18:48

Jeg står selv med samme problem, at jeg skal have åbnet for port 6699 for at kommunikere med PC'er med visse firewalls.
Jeg har ikke selv fået det gjort endnu - da jeg også mangler konsol-kablet (adaptoren fulgte med routeren, men TDC-teknikeren tager det normalt med).
Jeg mener normalt at ? vil være 0 eller 1 - 2 til 4 er vist anvendt til mailservere o.l.
Det du gør, er at omkonfigurere din router (du åbner en ekstra port), og hvis messenger bruger en port f.eks. 6891 til filkommunikation, vil det løse problemet, såfremt port 6891 ikke er åbnet nu.
De routere TDC leverer til Proaccess er spærret - de tjener sikkert gode penge på at konfigurere routere for deres erhvervskunder, og jo flere porte, der er lukket, des sværere er det for hackere at bryde ind i din PC.
Kunder med NetExpress kan frit omkonfigurere deres routere ved at skrive 192.168.1.0 i deres IE.
Jeg tror ikke at du skal ændre noget i Norton udover at give Messenger adgang til internet.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-05-02 19:36

Der har lige været et lignende spørgsmål ang. MS-messenger og filoverførsler
Tag lige og kig på følgende:

http://www.kandu.dk/dk/spg/3609

Det kan ske at dette løser dit problem, selv om det er et link.

mvhCatbody

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 01:01

"urban" <urban.news@kandu.dk> skrev
> Der har her og på Eksperten været mange indlæg og spørgsmål om MS
> Messenger, fil-overførsler og voice chat, men jeg savner et simpelt svar
> på, om JEG med MIN opsætning kan få Messenger til at fungere med
> fil-overførsler og voice chat. Og naturligvis også en forklaring på,
> hvordan eller hvorfor ikke?
>
> Jeg har Pro@ccess ADSL 256/256 fra TDC med en Speedstream Router og
> Windows 2000 Pro, hvor jeg kører den seneste version af MS Messenger.
>
> 250 points er på højkant til den, der kan give et afgørende svar, og
> svar der bare består af en masse links til andre svar, kommer ikke i
> betraktning.

Det kan godt være at du giver point for et godt svar som ikke bare er et
link. Men hvad kan man bruge det til?
Om alt er, så prøv at gå ind på www.itsvar.dk og læs den artikel der hedder
"Mystiske Messenger" som giver dig de svar du ønsker. Om ikke andet kan du
dykke ned i de gamle tråde om emnet og se de svar der er afsted kommet i
dem.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 07:59

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være at du giver point for et godt svar som ikke bare er et
> link. Men hvad kan man bruge det til?

Enig Søren Blom!
Men Urban, har du afsluttet evt. firewalls?
Larsen