/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
nedrivning af social boligbyggeri
Fra : dims
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 21-03-04 09:50

Hej

Jeg sidder i den sitration at det boligbyggeri jeg bor i måske skal rives ned
grunden er at borgmestern i kommunen mener at boligerne er for dårlige til at blive renoveret og han mener at kvarteret har et meget dårlig ry (hvilket vi nu ikke kan nikke genkende til)
Desuden vil han gerne bruge området til paracelhus grunde da vi bor på et utrolig godt område.

Mit spørsmål er så er det virkelig lovlig at nedrive 37 huse bygge 14 og sende resten af beboerne til andre byer så børnene skal skifte skole og mange få problemer med at komme på arbejde.

er der et sted man kan læse om lovgivningen vedrørende nedrivningen af social boligbyggeri

Hilsen Dims

Kommentar
Fra : jensoline

Dato : 21-03-04 09:59

Sunowich fortsætter hvor han slap!!
Jink2K
Nelly 87
Mikesav
30scooter
dims
qpool
Bananjoe
Gfha
Karina42
Tiemaster
Better_performancee

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 10:03

Den må vi lige have en forklaring på ????????

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-03-04 10:03

jensoline

Hvordan bliver jeg blandet ind i den liste??????

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 10:06

Jeg er lidt ked af at du har sat mig på den liste
Jeg kender ikke denne Sunowich og hvis han snyder med noget kan jeg da godt se at i er sure på ham men vær lige sikke på at i har ret før i bedømmer nogen
jeg står godtnok som superbruger men det var for at få de 200 point som jeg kunne bruge til at stille spørgsmål for hvilket jeg har været rigtig glad for indtil jeg openbart gav den forkerte point

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 10:07

Spændingen stiger..........???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 10:08

Dims prøv at fortælle hvor i landet det der foregår.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 10:10

Det er i Hovedgård en by tæt ved Horsens

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-03-04 10:18

jensoline

Du må lige melde dig på banen igen, jeg ved ikke helt hvad du insinuerer med den liste, men jeg vil under ingen omstændigheder acceptere, at jeg skal blandes ind i et eller andet som jeg ikke har noget med at gøre, jeg bertagter mig selv som en seriøs bruger af dette medie, og det vil jeg egentlig gerne have at andre også gør

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 10:19

Det lyder da væmmeligt, men der er jo noget der hedder genhusning.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-03-04 10:24

Tja der er ikke så meget nyt i dette det e sket før.

I Rødbyhavn blev en forholdsvis ny ejendom med 4 opgange saneret - grundet i at det den socialebelastning for kommunene var for stor og arbejdsløsheden i området også var for stor.

Så jeg tror uden at have Jura viden at der der i den kommunaleforvaltningsret er muligheder for at foretage sådanne disponeringer.

Men som sagt Jura i dette har jeg ikek viden om.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 10:35

Hvad er det for en væmmelig kommune der vil gøre sådan noget mod sine borgere?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 11:39

Dims der er mange ting der virker uforståeligt i dit spørgsmål.
Hvis du skal have lidt jura omkring hvad man kan og ikke kan så er det jo vigtigt at kende baggrunden for nedrivningen. Hovedgård er mig bekendt den største by i området og borgmesteren vil vel ikke sende sine skatteborgere til en anden kommune.
Hvis byrådet har besluttet, at sanering af området er i almenvellets interesse så må det være det da byrådet jo er valgt af et flertal af borgere. Et enigt byråd kan næsten gøre hvad de vil når bare de ikke overtræder overordnet lovgivning og i øvrigt følger de demokratiske spilleregler.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-03-04 11:54

BjarneD

Socialt boligbyggeri genererer sjældent de store skatteindtægter, snarere tværtimod

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 12:08

Better_P..>> Nej, men jeg har alligevel ikke hørt om at en borgmester vil sende hele grupper ud af kommunen. Man gør det rask væk med problematiske familier, men en af de største lejebebyggelser i byen, nej der må være noget galt. Jeg har godt nok hørt om at der har været problemer i Hovedgård, men...37 boliger er mange i en by af Hovedgårds størrelse. Jeg har hørt om en nordsjællandsk borgmester der fik flyttet et autoværksted for at få plads til udvidelse af den lokale isenkræmmer, men der skal vist en god samling logebrødre til for at gennemføre den slags.
Jeg kender ikke den pågældende bebyggelse, men socialt boligbyggeri er jo ikke det samme som at beboerne er på kontanthjælp det er jo bare en støttet form for byggeri så det offentlige samtidig får råderet over et antal lejemål.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 12:30

det er nok rigtig at beboerne i vores kvarter ikke er dem der giver den største skatteintægt til kommunen der bor en del pensonister,enlige mødre og på det sidste er der begyndt at flytte en del udlændinge ind.

men vi er overbevist om at grunden til at vores huse skal rives ned er at der jo bliver bygget et stort slagteri tæt herved så byggegrunde vil blive blive meget efterspurt især når de ligger i et godt område tæt på en god skole mm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 12:34

Hvilken kommune Dims?

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 12:35

Gedved kommune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 12:38

OK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 12:44

Der er ikke umiddelbart noget i byplanlægningen så det er måske slet ikke realiteter, men bare lidt politik.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 12:54

Kommunens forslag lyder sådan

Med støtte fra landsbyggefonden nedrives de 6-9 dårligste boliger, og der opføres på samme sted et nyt alment boligbyggeri med 12 - 14 boliger.

Kommunen får statens tilladelse til at købe de rasterende 28-31 boliger, og boligselskabet hjælper med genhusning af beboerne i selskabets forskællige ejendomme i og uden for kommunen. De resterende boliger kan helt eller delvist indgå i en samlet bebyggelsesplan for området.

Afhængig af tidspunktet for handel og nedrivning vil kommunens udgift være 6,5-8 mio. kr
Hertil kommer indskud i landsbyggefonden for så vidt andgår de nye boliger. Efter de gældene rægler om indskud i landsbyggefonden vil udgiften hertil udgøre ca 1,5 mio kr
Indtægter for kommunen vil være salg af huse/grunde i området. Indtægter ved salg af f.eks 15 huse/grunde a 250000 kr vil udgøre 3,8 mio kr

Ved denne model vil området skifte karakter. De bebor, som ønsker at blive i området kan få mulighed for at være aktive ved etablering og indretning af de nye almene boliger. Det er en økonomisk stor opgave for kommunen, og kræver særskilt landspolitisk godkendelse, idet almene boliger som udgangspunkt ikke kan sælges.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-04 13:02

Det lyder da mere normalt. Et oplæg til en plan om byfornyelse.
Når sådan noget kommer frem må de utilfredse jo samle underskrifter, bruge lejernes LO til at lægge pres på politikerne for at få acceptable forhold hvor den enkelte også har råd til at betale sin bolig. Man skal simpelthen bruge demokratiet for at få sin ret og man har jo også ret selv om man ikke har så mange penge.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 13:18

jeg tror nu ikke vi får ret meget ud af at samle underskrifter hvis det er lovlig det de gør

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 13:24

Det er lovligt, men hvis de ikke får modstand vil de højt og flot gennemføre det på den mest økonomiske måde for kommunen og den værst tænkelige for de berørte beboere. Folkeprotester hjælper langt fra altid, men politikere er afhængige af popularitet for at blive genvalgt så hvis I kan hente sympati for jeres sag så vil det sandsynligvis gøre en forskel. I sakl have dannet beboerforening for at få gennemslagskraft, men der kan en organiseret lejerforening hjælpe.
På med vanten og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 13:31

Gå til TV2 (eller medierne i det hele taget) - De skal nok tage det op hvis der er kød og menneskeskæbner indblandet.

Kommentar
Fra : dims

Dato : 21-03-04 13:50

vi har en beborforening og vi har været i tv syd
men vi vil da prøve at samle underskrifter de fleste vi snakker med fra byen kan ikke forstå kommunens forslag de mener ikke vi er så "slemme" og at husene er så dårlige at de burde rives ned

Godkendelse af svar
Fra : dims

Dato : 16-12-04 09:34

Tak for svaret BjarneD.
Bedre sent end aldrig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 12:22

Nemli'