/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sløv Audi 80 1,6 td m. intercool
Fra : martinussen
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 21-03-04 09:48

Hej

Vi har kig på en audi 80 1,6 td m. intercool.

Men den er ikke særlig hurtig, hvordan kan man gøre den lidt hurtigere, skrue i turbo'en, smide en anden motor?

Er det den samme motor VW og audi har i 1,6 td?
Og ligeledes er det den samme i 1,9 td?

Må man ikke efter lovgivingen smide en 1,9 i sådan en audi 80(årg. 91)??

Er der noget måde den kan blive hurtigere på??

Kommentar
Fra : geu

Dato : 21-03-04 10:05

Du kan jo skru den op i pumpen, men alt tunnig har en pris. Støre slid på bremser kobling osv. og den kan måske ikke synses.

Om du må smide en 1,9 i... Det må du da hvis du vil betale afgifte af den.

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 21-03-04 11:17

hej..ved ik lige hvor mange hk den har iforhold til 1.9ern men du må øge motorens hk med 20% og du må tune den org alt det du vil men husk tuv til syn.. der skal kun betales afgift hvis den motor du ligger i har mere en 20%..

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 21-03-04 11:46

xtrain.. Den har nu 80 heste standard.. og en 1,9 tdi har vel 110 heste.. Så får vi jo et problem.. MEn jeg tror godt vi vil give lidt i afgift, for at få en større motor i.. En 1,6 er altså lidt sløv..

Det ser ud til den vi har kig på et i MEGET pæn stand, og prisen er vist rimelig, så derfor kunne vi godt finde på at bygge videre på den.. Men jeg ville lige tjekke om det er muligt om bruge reservedele og motorere fra VW'ere.. For det gør jo det hele billigere..

Accepteret svar
Fra : maly01

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-04 17:28

Dieselmotorene i Audi og VW i de årgange er næsten ens. Du kan altså sagtens lægge en VW motor i din Audi. Jeg har selv været ejer af en golf 1,6 GTD fra ´86 der var ilagt en 1,9 TD motor fra en passat. Motoren kan sagtens ligge i, og for det meste kan gearkassen også. Og der skal ikke betales afgift. Motorvolumen øges "kun" med 18,75% og da 20% er maks skal der altså ikke betales afgift. På min 1,9 TD motor var der desuden bygget en temmelig stor intercooler og så var den skruet op i turboen. Det var den vildeste dieselbil jeg nogensinde har kørt. Til syn afmonterede jeg intercooleren og skruede den ned i pumpen. Den blev synet uden bemærkninger.
Da jeg solgte min golf havde den kørt 70.000 km. siden den nye motor blev lagt i. Og aldrig beklaget sig.
Det skal dog lige siges at denne forøgelse af effekten med intercoocler og opskruning af dieslepumpe uundgåeligt vil betyde en kortere levetid på motoren. Men det er i mine øjne det værd.

Kommentar
Fra : xtrain

Dato : 22-03-04 17:30

hej. hvis den har 110hk må du ik.. du må max smide en motor med 96hk i det er 20% a 80.. jeg er ik sikker men jeg trår det med afgiften er rimlig dyrt,det ville være bedre at finde en bil med x antal hk det kan næsten aldrig betale sig at begynde med afgift og tun..

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 22-03-04 22:42

vw har mig bekendt aldrig lavet en 110 HK 1,9 TD motor. De har i løbet af halvfemserne og ind i det nye årtusinde lavet en 1,9 TDI motor med 110. Men det er en anden snak. TDI-motoren kan man ikke bare lægge i en golf fra 86. den passer ganske enkelt ikke i. Det skal være en 1,9 TD (UDEN I).

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 23-03-04 12:12

mayly.. Okay, nu forstår jeg det.. Men det er jo ikke en golf men en Audi 80.. Men okay, så må vi jo finde en gammel 1,9 td motor.. tak for hjælpen

Kommentar
Fra : tsissa

Dato : 23-03-04 19:48

Hej der
Jeg ved godt det ikke er relateret til spørgsmålet men læs lige her.

Pas på med at købe den.Jeg har haft en 88 audi 80 1,6 TD og det er den værste bil jeg nogensinde har haft.20000 kr. i værkstedsregninger på 2 år og utallige timer med diverse værktøj i hånden.Bilen var importeret fra tyskland og så særdeles pæn ud.men men men.
Sørg for at se papirer eks servicebog el. eventuel toldpapirer.
Jeg har en fornemmelse af at der var snydt med KM-tælleren(det er nemt)
Det er en populær bil at importere .

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 24-03-04 10:21

golf eller audi spiller ingen rolle.
Passat-motoren 1,9TD fra 88 og frem
samme motor i audi fra 89 og frem.
Der er et par stykker under motorer og gearkasser på www.dba.dk

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 24-03-04 18:12

Tak for svaret maly01.