/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk mellem Win 98 og XP pro.
Fra : cumano
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 05-05-02 13:31

Vi har en Win 98 og en XP pro. computer, og dem vil vi gerne have i netværk.
Vi forbinder dem direkte, med et krydset kabel. Vi har prøvet at angive IP-adresser og
at de selv skulle angive IP'er, men det virker bare ikke!
Computerne kan overhovedet ikke få forbindelse til hinanden, hverken nå man pinger
fra DOS, eller fra "Andre Computere".

Er der nogen der har nogle gode råd?

pft. Andreas Schmidt Jensen

Kommentar
Fra : cumano

Dato : 05-05-02 14:53

Vi har prøvet at geninstallere kortene, og netkablet er blevet testet.
men ellers tak for din hjælp :D
mvh andreas schmidt jensen

Kommentar
Fra : finsen

Dato : 05-05-02 15:40

Har haft samme problem med en Win98 og en WinXP. Deaktivering af begges firewalls bevirkede at begge kunne pinge sig selv og pinge den anden pc.

Kommentar
Fra : Sansan

Dato : 05-05-02 18:45

Nej, du skal absolut ikke glemme alt om IP-adresser!!!

Under instillinger for netværk, skal du indsætte IP-adresse 192.168.1.x, hvor x er en tilfældig værdi mellem 1 og 99. Det samme skal gøres på den anden maskine, bare husk at de to tal/x´er IKKE må være ens!!!

Derefter skal du angive en UNDERNETMASKE og her skal der på BEGGE maskiner stå: 255.255.255.0

Du gør det nemmere for windows, hvis der er angivet et Workgroup-navn! Det kan f.eks være LAN.

Sansan

Kommentar
Fra : cumano

Dato : 05-05-02 21:22

Jeg forstår overhovedet ikke dit svar Peterpo...
og som de andre skriver skal man ikke glemme IP-adresserne.

Kommentar
Fra : fjorbak

Dato : 05-05-02 21:39

Uden nogen som helst tvivl installerer alle netprotekollerne også netbios, glem alt om TCP/IP adresser , men husk at give maskinerne et arbejdsgruppe navn. Hvis du gør dette arbejder maskinerne på netbios navnet, maskinen skal have hver der kaldenavn eks. ole1 og ole 2, men selve arbejdsgruppenavnet skal være ens. Hvorfor så glemme TCP/IP adresserne, jo fordi det er væsentlig nemmere uden, og har netværk kørende i LAN netværk som dækker 12 maskiner og der er ingen TCP/IP adresser, iøvrigt har du husket at installere dine netkort korrekt??, hvilke kort anvender du?? der findes nogle billige og de kan volde en del problemer.
Jan Fjorbak

Kommentar
Fra : fjorbak

Dato : 05-05-02 21:42

Sansan hvorfor er du så begejstret for TCP/IP protekollen?? han skal kun mellem to maskiner som bare skal køre samme arbejdsgruppe, det da ikke et mega stort netværk
Jan Fjorbak

Kommentar
Fra : Peterpo

Dato : 05-05-02 22:28

Hvis du vil være netværksadministrator over 2 maskiner - ja så leg med TCP/IP, skal du blot have diskadgang på begge maskiner, så nøjes med Microsoft Network (sættes op i kontrolpanel/Netværk).

Accepteret svar
Fra : yff

Modtaget 50 point
Dato : 05-05-02 23:00

Det er ikke korrekt når flere skriver at man skal glemme alt om IP-adressen.
Og man SKAL anvende TCP/IP sammen med et microsoft netværk for at få det til at
fungere.

Konfigurationen kunne se ud som nedenstående :

maskine 1 (win xp)

IP : 192.168.0.1
Undernetmaske : 255.255.255.0
gateway : (tom)

maskine 2 (windows 98)

IP 192.168.0.2
undernetmaske : 255.255.255.0
gateway : 192.168.0.1

De skal samtidig være medlem af samme arbejdsgruppe for at kunne se hinanden og
dele ressourcer som f.eks printer, scanner, modem m.m.

Når dette er sat op burde de kunne se hinanden, skriv hvis det ikke virker.

Kommentar
Fra : Sansan

Dato : 05-05-02 23:03

Ok, jeg ser ingen forskel på YFF´s svar og mit!

Kommentar
Fra : yff

Dato : 05-05-02 23:40

Kære sansan du glemte at det er vigtigt med gateway, hvis de skal bruge dette til kom-
munikation, som f.eks. skal på nettet....

Dertil en yderligere kommentar.

DNS på den første maskine (192.168.0.1) får du fra din internet-udbyder.

På den/de andre maskiner (192.168.0.x) hvor x er større end 1 er DNS = 192.168.0.1

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 07:19

"cumano" <cumano.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:fiCC8.2679$ek6.85018@news010.worldonline.dk...
> Vi forbinder dem direkte, med et krydset kabel. Vi har prøvet at angive
> IP-adresser

Hvilke IP-adresser og subnet-maske har du angivet ?
--
Peter J

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 08:29

har du tjekket om de grønne lamper på netkortene er tændt, er du sikker på
at kablet er intakt.

prøv at bruge følgende ip adresser for pc1:
100.100.100.101 og subnet 255.255.255.0 og for pc 2 ip: 100.100.100.102 og
subnet 255.255.255.0
"Peter Jensen" <spateldask@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3cdb66bc$0$97308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "cumano" <cumano.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:fiCC8.2679$ek6.85018@news010.worldonline.dk...
> > Vi forbinder dem direkte, med et krydset kabel. Vi har prøvet at angive
> > IP-adresser
>
> Hvilke IP-adresser og subnet-maske har du angivet ?
> --
> Peter J
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-05-02 08:26

Hej "Stine" <stine.nordlund@get2net.dk>

>prøv at bruge følgende ip adresser for pc1:
>100.100.100.101 og subnet 255.255.255.0 og for pc 2 ip: 100.100.100.102 og
>subnet 255.255.255.0

Hvorfor mener du det er gode ip-adresser at bruge?

Hvis du tænker på private ip-adresser (RFC1918), så har du et nul for
meget med i hver oktet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/