/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Opstartsproblem med Fujitsu Scenic ?
Fra : bennymanden
Vist : 368 gange
125 point
Dato : 20-03-04 13:41

Hej. Er den nogen som kan hjælpe en nybegynder? Jeg har anskaffet en brugt Fujitsu Scenic, 750 Mhz med Windows ME - problemet er, at nu kan jeg slet ikke starte den op. Når den har kørt opstartsproceduren igennem, fundet drev osv, så når den til den grønne skærm hvor skrivebordet skulle dannes, men så kommer der en boks op hvor den skriver:"Scandskw har medført en fejl i KERNEL32.DLL Scandskw lukkes. Hvis der fortsat opstår problemer, skal du prøve at genstarte computeren." Jeg kan her ikke gøre noget som helst, end ikke trykke på den lille knap "LUK" - kun afbryde PC´en og genstarte for igen at møde det samme problem.
Hilsen Benny

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 20-03-04 15:11

Hej.

Tror desværre du er nød til at ominstallere din windows

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-03-04 16:41

prøv at trykke F8 (mener jeg) under opstart! Så går du i prompt og skriver scandsk

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-04 21:11

Tak for jeres forslag. Nu har jeg først fået problemer. Jeg startede PC´en med diskette som jeg havde lavet forleden, derefter skrev jeg FORMAT C: og bekræftede, så nu tror jeg ikke der er mere tilbage, men af en eller anden grund blev mit CDrom drev nu pludselig til Erevet, det har hele tiden været D: - nå men OK så begyndte jeg at installere Windows ME igen fra den medleverede CDrom, men nu kan jeg kun nå til 10% så meldes der en fejl som jeg kun kan komme ud af ved at vælge LUK, og så kan jeg begynde forfra ?????
Kan jeg evt. starte op med en opstartsdiskette til Win 98 og så efterfølgende installere dette fra CDrom? Jeg har begge dele.Kan der evt. være noget galt med den CDrom der fulgte med i købet (Win ME) Hvad kan jeg gøre ?????
mvh Benny

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 125 point
Dato : 20-03-04 21:18

Det var en skam jeg ikke nåede ind her før du formaterede! Men du kan godt bruge en opstartsdiskette fra win98 og installere via den! Du kan jo prøve at rense CD'en før du sætter den i. Grunden til at dit cdrom drev blev til E er at opstartsdisketten laver et virtuelt drev der får drevbogstavet D

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-04 21:26

Tak til tedd. Nu prøver jeg først at rense CD`en og ser hvad der sker, ellers må jeg prøve med win98 - med mit spørgsmål mente jeg: det er vel ikke i orden at installere en anden Win-udgave f.eks 2000 eller 98 når opstarten sker med ME disketten?
Men hvis jeg starter op med win98 disketten og derefter CD`en Win 98/2 så burde det vel kunne gå?
mvh Benny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-03-04 21:30

Ja men du kan dog osse sagtens bruge winME disketten til at installere 98, når du har startet med cdrom support skriver du bare E: og trykker enter, og så skriver du enten setup eller install og trykker enter

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-03-04 22:31

Ja tedd så er jeg tilbage, Fujitsu´en står ude på et lille værksted jeg har, jeg tørrede CD´en med WinME grundigt af og prøvede så igen, NU LYKKEDES DET, jeg har fået installeret WinME igen, alt det gamle er selvfølgelig væk, men det var ubetydelige spildemoer og feriebilleder + lidt tegninger, altsammen sager der bare kan lægges på igen. Nu har jeg vist kun et problem tilbage, der kom ikke noget højtalerikon og dermed er der heller ingen lyd ?
Hvis du også der har et godt råd vil jeg blive glad. Du skriver det var en skam du ikke kom ind inden jeg formaterede, havde du måske løsningen på det oprindelige problem?
mvh Benny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-03-04 00:11

Jeg havde en ide om hvordan man kunne løse det! Men den kom jeg desværre ikke til at efterprøve!
Prøv at gå ind under kontrolpanel >> system > og enhedshåndtering (tror jeg det hedder) Er der nogle gule trekanter med et ! inde i? Det lyder som om du skal installere driveren til lydkortet?

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 21-03-04 00:22

Tak for svaret tedd.
Det var din ide om at rense CD´en der fik sat rigtig skub i genoprettelsen af min PC,
det skal du have tak for, jeg har lært en masse i aften (takket være dig) - jeg vil dog ikke mere ud i vejret i aften (jeg skal ud for at komme over til værkstedet) så din ide med at installere nogle drivere må vente til i morgen, men det lyder rigtigt det også.
Tak og fortsat godweek-end, det kan jo være jeg får behov for at åbne et nyt spørgsmål igen i morgen, hvem ved...
mange hilsener
Benny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-03-04 00:26

Selv tak! Vi er her jo for at hjælpe hinanden