/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Pissoirets historie - og das´ets
Fra : lisberg.johansen
Vist : 1029 gange
500 point
Dato : 19-03-04 21:57

Selv om dette er for sjov, så er det samtidig helt seriøst: Jeg prøver at finde pissoirets historie og i historie i forbindelse med det gammeldags das - altså det fritstående træskur med et hjerte i døren. Men det er stort set umuligt. Kan nogen hjælpe?
Det klassiske hjerte i døren er udgangspunkt for talemåden om "hjerterum". Men hvorfra og hvornår er hjertet kommet. I gamle amerikanske das'er er der en halvmåne. Hvorfor nu det?
Pissoiret har pga. af en gammel fransk film givet anledning til talemåden om "forargelsens hus". Men det er også det eneste, jeg kan finde om forhistorien. Og så synes folk endda at have glemt, hvorfra talemåden stammer.
Det er faktisk et par svære opgaver, men jeg håber, nogen kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-04 22:14

Her er lidt på tysk http://www.nordstadt-online.de/info/sights/pissoire.htm Men du kan da få denne her også http://www.tranexp.com/InterTran/FreeTranslation.html så sku det ikke være nogen sag at oversætte
mvh Sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-04 22:17

Jeg starter med "forargelsens hus", det er da almindeligvis et bordel, ikke sandt. Den omtalte franske film kender jeg ikke, men mon ikke der også forekommer et bordel i den film? Talemåden hvor der er hjerterum, er der også husrum, har helt sikkert ikke noget, med das at gøre. Men noget med, at blot hjertet er stort nok, så finder vi også plads til en mere. næsten i stil med det moderne: "Der er altid plads til en mere der bruger Rexona"
Et interessant emne ,det vil blive interessant at få det nærmere belyst! Valde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-03-04 22:21

Kan godt forstå du har problemer det sku næsten helt umuligt at finde noget brugbart
Mvh Sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-04 22:24

det er da ikke godt når man står og skal bruge det, vel

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-04 11:11

Dun kan nok ikke undgå turen til Paris i den forbindelse.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 08-04-04 17:39

Hej.
Det er svært at finde noget om emnet, men prøv:
http://www.bobedre.dk/Crosslink.jsp?d=180&a=692

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 21:56

Mon ikke du burde lukke spørgsmålet ????
Mvh Sune