/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
klassisk musik
Fra : Runeldo
Vist : 2523 gange
50 point
Dato : 19-03-04 20:32

jeg søger en liste med alle den mest kendte klassiske numre. Kort og godt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 20:37
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 20:38

Tror du der findes en liste ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 20:47

Her er noget til listen.
http://www.dr.dk/musik/klassisk/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 20:48
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 20:50
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 21:05
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 02:00

Der findes et utal af links til klassisk musik, Men lister over hvad der er mest kendt finder du ganske enkelt ikke.

Alt er jo helt op den den enkeltes smag og interesser så for sådan en person vil de numre han/hun spiller være LISTEN.

Dit spørgsmål burde nok hellere være, hvilke klassiske musiknumre der spilles mest, det ville være konkret.

Jeg kan da bidrage med nogle eksempler på musik der både er kendt og spillet meget:

Vivaldi : De fire årstider
Mozart : Elviramadigan
Eller vores egen:
Carl Nielsen : Tågen letter
eller
Mendelson : Bryllupmarchen

ellebye

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 20-03-04 07:42

Hej Runeldo

Denne site har de fleste kendte komponister og en fortegnelse over deres værker. Jeg bruger selv denne side, når jeg skal finde et bestemt stykke musik.

http://www.allclassical.com/

De venligste hilsener
Franksp

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 09:03

Hej Franksp
Det var alle tiders side du har fundet, har øjeblikkeligt lagt den på mit "skrivebord".

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-03-04 10:19

enig med ellebye
det er nok det nærmeste vi kommer en liste.

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 50 point
Dato : 21-03-04 14:26

hmmm....det bliver som nævnt ovenfor svært at lave en liste med de mest kendte numre.....det er derimod nemmere at lave en liste med komponister.....desuden er begrebet klassisk lidt af en gråzone , da der er mange underdelinger, eks. neo-klassisk, avantgarde-klassik, 12 tone musik, fraktal musik, klassisk-romantisk osv. ......de fleste komponister bruger den samme kompositions teknik igennem deres karriere og derfor er det nok et spørgsmål om man kan lide den eller den komponist.....men prøv : Mozart, Bach, beethoven,Vivaldi, Berlioz,Chopin, Händel, Haydn, Mendelssohn, Schubert, Shostakovich, Debussy, Stravinsky, Tchaikovsky. Det er komponister som jeg selv holder af. Men prøv at checke dette link: http://www.classiccat.net/ det giver adgang til en meget større liste og over 700 downloads så du selv kan bedømme God jagt vh Claus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-03-04 15:04

Jeg må tilstå at jeg ikke rigtig kan sige andet end "enstående".

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 27-03-04 19:18

Puuha mange gode besvarelser, men man kan jo kun vælge én. Tak for svaret fluffyclaus.