/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
CB 900 f - ventiljustering
Fra : Freddie
Vist : 2217 gange
100 point
Dato : 19-03-04 16:11

Jeg er lige ved at overtale banken til at give mig et lån til køb af en Honda cb 900 bold'or fra 83. Den skal fungere som daglig maskine for en fattigrøv på su. Jeg har et par spørgsmål til jer eksperter her på siden.
Har hørt at en boldor kræver ventil justering for hver 6000 km - hvad koster sådan en justering på et værksted?
Jeg ved at boldor har problemer med kæder - den jeg har i kikkerten har lige fået skiftet ventil kæder så´vel som primærkæde. Den lyder og kører godt. Jeg ved deter engammel maskine og man ikke kan sige noget generelt - men jeg spørger alligevel - hvad er forventeligt/typiske problemer for sådan en gammel kværn - den skal bruges til daglig tarnsport (70 km om dagen - og ja jeg ved godt at den er tørstig). Altså jeg vil gerne have nogle af jeres oplevelser med hvad det koster at holde en boldor kørende, hvis man ikke har mulighed for at foretage de helt store ting selv?
Ris og ros om boldor 900 modtages gerne - jeg synes det er en fed maskine.
Hvad er i øvrigt rimeligt for en nyrenoveret og flot 900 i privat handel.
Er bdet i øvrigt et problem at få reserve dele til denne model (jeg ved at silverspares stadig er leveringsdygtige i meget).
Håber nogen gider at kommentere.
Venlig hilsen med ønske om en god og sikker sæson
Ses på vejene
Freddie

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 19-03-04 18:35

2 ting.
Haynes manual og www.ebay.co.uk.
Haynes delen kan du glemme hvis du ikke ved hvordan man skruer. Men har du bare lidt forstand er den genial.
Ebay er fed, fordi du kan finde en temmelig stor mængde res. dele i Tyskland og andre steder.
Du vil enda kunne finde en cykel magen til den du har for 5-10 k dkk.

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 19-03-04 18:37

Der skulle have stået www.ebay.co.uk

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-03-04 11:45

Det er ikke fordi at Bol'dor ikke er EN RIGTIG FED mc. men køb dig en nyere mindre maskine der kan køre hele året. Det kan Bol'doren også men DER ER ALT FOR MEGET der skal pudsts og vedligeholdes...især om vinteren. Du får heller ikke problemer med at få res.dele med en nyere "japser". Køber du derimod en englænder kan du få res.del og stumper til modeller helt tilbage fra 40'rne. Men det er jo noget helt andet.

Det er bare et velment råd...når du er på su...den kan hurtigt blive "spist op" af en bedaget Bol'dor.
Ellers HELD oG LYKKE!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Freddie

Dato : 20-03-04 13:07

Tak for rådene, jeg regner nu ikke med at køre om vinteren - vil udfordre skæbnen hos HT!Er der nogen der kan oplyse mig sådan cirka hvad et 6000 km service koster for en boldor (ventiljustering! olieskift etc.).
Jeg modtager stadig meget gerne kommentarer / erfaringer med en gammel boldor.
Pallenoc - duskriver at su'en hurtigt bliver ædt op - den maskine jeg er ved at ligge min klamme hånd på er som sagt hovedrenoveret - nye kæder etc - men hvad gør en gammel boldor specielt dyr i forhold til hvad man ellers kan få for knap 40000? (og det skal være en mc med plads til en fyr på 190cm og 90 kg)
MVH
Freddie

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 20-03-04 13:10

Jeg er enig med Palles udtalelse.
Så vidt jeg husker har CB900'eren brikker til ventiljusteringen og det koster kassen at få fat på dem selv.
Cyklen er dog temmeligt gammel og selv i god stand kræver den meget vedligehold.
Find en der er "mindre" både på CC og i vægt.
Der kan fås mange gode 600 eller 7½'ere som har bedre egenskaber end 900'eren, både kørsel og HK mæssigt.

Kommentar
Fra : hondafinn

Dato : 21-03-04 22:25

Jeg vil holde med de to øvrige at en Bol`dor ikke er den bedst egnede til daglig brug, meget vedligeholdelse dyr idrift, tung i bytrafik, du skriver at den er renoveret, med ny knastkæde osv, men hvad er der ellers udført, og hvor meget har den kørt? den er også temmelig dyr i kasko, ville nok se mig om efter noget mindre og nyere, f.eks Yamaha xj 600, kawa 500 Gpz eller Honda cb 500 en sådan har jeg selv haft og kørt rundt i Europa på uden problemer er selv 1,86 og 95 Kg
Men hvis det Bol`dor der er sagen så spørg på et værksted hvad et service koster, kan forstå du alligevel ikke vil udføre det selv
MVH
Hondafinn