/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows-fejlmeddelelser efter "orm" - hv~
Fra : kjeldgaard
Vist : 763 gange
150 point
Dato : 04-05-02 18:39

Hej,

Havde for ca. 2 uger siden besøg af en "orm", som hverken "Kaspersky" eller "Norton" kunne fjerne (den var ikke nået ind på deres updates endnu). Heldigvis havde "Panda" løsningen og kunne fjerne ormen. Desværre tænkte jeg i kampens hede ikke på at notere hvilke filer, der var blevet angrebet, men det var en 4-6 stykker og der var ihvertfald exe.filer iblandt dem.

Efterfølgende dukker der nu 2 winduer op på skrivebordet, hver eneste gang pc´en startes op:

1 windue der handler om indstilling af 3D rør (????) (jeg har ikke pauseskærm på)

og

1 windue der rummer windows-fejlmeddelelser (kører win98). Der står:

/i:<master_og_inf>
angiver anvnet på master_inf [kræves]

/n tvinger den angivne master_inf til at blive behandler som ny

/s:<source path> angiver kildestien til installation [kræves]

/u:<unattend_spic> angiver utilsigtede handlingsparametre

Tilsyneladende kører windows som det skal, men opstartproceduren opleves som varende længere end ellers, så egentlig går det jo meget godt. Men for det første er det ret træls, at se på de 2 vinduer som dukker op ved hver eneste opstart, og for det andet er det nok lidt en "tikkende bombe", for der er formodentlig et eller andet galt et sted i systemet.

Hvordan kan jeg
1. slippe af med "indstilling af rør" og
2. finde ud af, hvad de omtalte ugyldige programargumenter består af og i givet fald gøres "gyldige" igen? Kan man forestille sig, at de omtalte parametre er efterladenskaber fra "ormen" som nu ligger og roder i de .exe filer, der anvendes af windows i opstarten og skaber forvirring?

Håber meget, at der blandt Kan-du´s kompetente brugere findes en/flere der har nogen forslag til afhjælpning af problemet?

m.v.h. Lise

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 160 point
Dato : 04-05-02 19:12

Som endegyldig konstatering af om du har virusbesmittede filer, henter du AV programmet F-PROT på 2 disketter (freeware) og følger den danske vejledning: http://www.avirus.dk/
Hvis du efter at have kørt F-PROT stadig har ovennævnte fejl, installerer du bare din windows 98 oven i din eksisterende. Det laver ingen ændringer i nogen ting, men reinstallerer (reparerer) ødelagte filer.
Held og lykke.
mvh
summer

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-05-02 19:37

Kære Lise

F-Prot fungerer IKKE ordentligt... AVP kan klare den... det er bare et spørgsmål om
rigtig opsætning af din antivirus....

Og det er heller ikke korrekt nmår summer skriver at windows ikke laver nogen ændringer. Så jeg ville nok tænke mig om en ekstra gang inden rådet blev fulgt.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-05-02 19:53

zonker>> Hvem tror du egentlig du er. For det første tror jeg ikke du kender F-PROT. For det andet har jeg en del erfaring med antivirusprogrammer. For det tredie har jeg endnu ikke fundet et AV program som F-PROT der så effektiv fjerner vira allerede fra bootfasen.
mvh
summer

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-05-02 20:11

Jeg vil også anbefale F-PROT som summer nævner. Hvis det ikke hjælper skal du bare installere win98 oveni den gamle og sig nej til at gemme "gamle" systemfiler.
Så for du både repareret + re-installeret og smidt ugyldige systemfiler væk.
mvh
Catbody

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 04-05-02 20:42

hej alle,

tusind tak for jeres respons

Jeg har tidligere haft fejl i systemfiler og forsøgte den metode med at geninstallere win98 (som jeg havde set beskrevet her på siten). Pc´en er (desværre) en IBM Aptiva som har en standardopsætning fra leverendørside og den lader sig kun rekonstruere med leverendørens standard-opsætning (det arbejder jeg på at ændre). Da jeg forsøgte at geninstallere, gik det helt i kage og jeg endte med at måtte formattere skidtet. Surt! Det vil jeg gerne undgå hvis muligt.

Summer og Catbody: Jeg kender ikke F-prot. Hvad kan det, som de andre systemer ikke kan? :-? Jeg har netop idag kørt en scanning med opdateret version og der er ingen advarsler.

Zonker: hvilken opsætning på APV henviser du til?

Findes der ikke en metode til at lokalisere de filer som skaber problemerne og så opdatere dem, uden at skulle geninstallere?

m.v.h. lise

Kommentar
Fra : als

Dato : 04-05-02 21:44

Jeg har benytte F-Prot rigtig mange gange. Det kan noget som mange andre scannere ikke kan. Det søger nemlig efter vira f ø r windows starter op altså i dos. Jeg er lige overrasket over det hver gang og kan varmt anbefale det. Har i denne uge fjernet en klez hos en af kammeraterne med F-Prot. Jeg går tit og ofte rundt med de to disketter i lommen så er jeg parat til at fjerne vira for venner og bekendte. Hent disketterne på den adresse summer har givet dig og spring op og fald ned på at det starter med at skrive noget om windows95. Det er 100% opdateret. Og så skal du lige have lidt tålmodighed for det det går ikke så hurtigt med F-Prot.

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 04-05-02 21:45

Hej

Bare et lille pip,--prøv at køre en tur med Reg.Clean:http://downloads-zdnet.com.com/3120-20-0.html?qt=regclean&tg=dl-2001

ellers prøv SuRest 1.0: http://downloads-zdnet.com.com/3000-2248-1538789.html?tag=lst-0-6

Kør endelig også en fulstændig overflade-scanning af din HD.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-05-02 21:56

Punkt 1.

En scanning med et antivira program fjerner IKKE de skader som den har forvoldt.

Punkt 2.

Eneste mulighed fro at komme en vira helt til livs er at reinstallere windows med en formattering, da du skal være helt sikker på, at den er væk

Punkt 3.

Bagefter når dit system er oppe og køre tager du en backup, og laver et par rescue disketter med Norton, som du kan boote på. Disse gemmer du langt væk, så du næste gang er sikker på at du har dem.

Alternativt kan du lave en backup på en CD-ROM, med bootsektor, som du kan boote
fra næste gang du løber in di ovenstående situation.

Når du har Norton Antivirus har du så også selve Norton ? Hvis ja ville jeg bruge Norton
Ghost til at tage en backup med....

Følger du ovenstående punkter burde du være godt på vej....

Det der med bare at installere oveni, er absolut IKKE en løsning når du har været angrebet af virus / worms (orme).....

Mht. til AVP sætter du den simpelthen til at scanne selve koden, det ville havde afværget det som du har oplevet, da den formår at stoppe kode, som har karatetistik
som en orm.

Kommentar
Fra : als

Dato : 04-05-02 22:12

klip>Heldigvis havde "Panda" løsningen og kunne fjerne ormen.

Du har altså brugt et værktøj fra Panda for at få fjernet din virus. Har du fulgt instruktionen nøjagtigt? Hvis ja så er det ikke sikkert at de nu registrerede mærkværdigheder stammer fra den vira. Jeg tror nok at jeg ligesom zonker nævner ville formatere, men jeg synes du skal prøve F-Prot alligevel. Mange gange har det lille program klaret noget jeg regnede for umuligt. Det er jeg sikker på at summer også mener. Summer har hjulpet mange på Eksperten med det lille program. I princippet er jeg da enig med zonker når han skriver at en scanning ikke fjerner de skader som en virus har forvoldt, men alligevel ville jeg prøve F-Prot. Det koster jo ikke noget bortset fra lidt tid en lørdag aften.

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 05-05-02 00:21

Hvis du vil geninstallere Windows uden at køre geninstalationscd'en fra IBM, skal du gå ind i biblioteket windows/options/install og køre setup.exe
Dydendak

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 05-05-02 12:14

hej alle,

tak for svarene/forslagene - jeg vil afprøve mulighederne og vender tilbage om et par dage, når jeg kan sige noget om resultatet. Høres ved Lise

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 06-05-02 14:55

Hej igen,

(Hallo for et nyt smart design!)

Jeg har - forgæves - forsøgt mig med F-prot. Der skete nul-og-en-pot!
Det eneste der kom ud af det, var en besked på skærmen om, at disken var forkert. Så den metode kan ikke bruges her og nu - et det IBM-aptiva opsætningen der spøger?

Min plan er nu følgende:
har bestilt en ny/større harddisk og når den kommer kopierer jeg data fra min nuværende harddisk til dene nye - får fjernet leverendørens IBM-binding fra den gamle og formatterer den. Planen er herefter, at den gamle skal fungere udelukkende til systemfiler.

Jeg er iøvrigt kommet i tvivl om, hvorvidt Kaspersky og Norton kan tænkes at modarbejde hinanden i jagten på uænskede elementer. Nogen med erfaring hermed?

Jeg venter lige med pointafgivelse, Summer. Der kan jo tænkes dit forslag virker når IBM-aptiva er væk.

Lise

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 06-05-02 14:58

Nu flipper den da fuldstændig, det gamle møg! - det "nye smarte design" var i flotte farver og varede kun til siden blev opdateret. ;-[

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-05-02 00:07

On Thu, 09 May 2002 22:03:09 GMT skrev "kjeldgaard"
<kjeldgaard.news@kandu.dk> ...:

>Hej,
>
>Havde for ca. 2 uger siden besøg af en "orm", som hverken "Kaspersky"
>eller "Norton" kunne fjerne (den var ikke nået ind på deres updates
>endnu). Heldigvis havde "Panda" løsningen og kunne fjerne ormen.
>Desværre tænkte jeg i kampens hede ikke på at notere hvilke filer, der
>var blevet angrebet, men det var en 4-6 stykker og der var ihvertfald
>exe.filer iblandt dem.

Fint...du lader dig inficere, men er ikke rigtigt interesseret i hvad
der rammer dig....rigtigt seriøst.....

>Efterfølgende dukker der nu 2 winduer op på skrivebordet, hver eneste
>gang pc´en startes op:
>
>1 windue der handler om indstilling af 3D rør (????) (jeg har ikke
>pauseskærm på)
>
>og
>
>1 windue der rummer windows-fejlmeddelelser (kører win98). Der står:
>
> /i:<master_og_inf>
> angiver anvnet på master_inf [kræves]
>
> /n tvinger den angivne master_inf til at blive behandler som ny
>
> /s:<source path> angiver kildestien til installation [kræves]
>
> /u:<unattend_spic> angiver utilsigtede handlingsparametre

Heldigvis kunne Panda hjælpe dig med et par ekstra vinduer...hvad er
dit problem ?

>Tilsyneladende kører windows som det skal, men opstartproceduren opleves
>som varende længere end ellers, så egentlig går det jo meget godt. Men
>for det første er det ret træls, at se på de 2 vinduer som dukker op ved
>hver eneste opstart, og for det andet er det nok lidt en "tikkende
>bombe", for der er formodentlig et eller andet galt et sted i systemet.

Det har du ret i.

>Hvordan kan jeg
>1. slippe af med "indstilling af rør" og
>2. finde ud af, hvad de omtalte ugyldige programargumenter består af og
>i givet fald gøres "gyldige" igen? Kan man forestille sig, at de omtalte
>parametre er efterladenskaber fra "ormen" som nu ligger og roder i de
>exe filer, der anvendes af windows i opstarten og skaber forvirring?
>
>Håber meget, at der blandt Kan-du´s kompetente brugere findes en/flere
>der har nogen forslag til afhjælpning af problemet?

Mit forslag til dig er, at slippe af med det program (Panda) der gav
dig problemet i 1. række. Derefter bør du installere et
antivirusprogram, subsididært opsøge en online scanner (f. eks.
www.antivirus.com . Husk at omgang med internet i bund og grund er som
omgang med din personlige krop...ingen 'gummi'...ingen sikkerhed

Martin

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-05-02 09:03

kjeldgaard, takker. Håber det kører nu.
mvh
summer

Kommentar
Fra : secret

Dato : 27-11-03 18:26

Er det nogen, der kender ormen WORM/AGOBOT som ikke kan fjernes af
AGV, heller ikke Panda. Der er kun en fil i Win. system32 er inficeret. Filen hedder service.exe.

På forhånd tak