/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
foto via email
Fra : jabco9240
Vist : 339 gange
100 point
Dato : 19-03-04 15:24

Jeg støder igen og igen ind i dette problem. Og nu vil jeg gerne ha' fundet ud af, hvad der er hoved og hale på det:

Når jeg e-mailer foto til venner og bekendte, får jeg tilbagemeldinger fra nogle af dem, om at billedet, jeg har sendt, fylder mere end hele skærmen, når de åbner det.

Senest var det en GIF-fil, hvor det gik galt. For at tjekke problemet, havde jeg sendt filen til mig selv - men jeg fik den rette størrele frem med det samme.

Er det en opsætning hos modtageren, det er galt med, eller er det mig, der sender billedet forkert afsted? Hvad kan jeg gøre for at sikre mig, at det altid kommer frem i rette størrelse? Har det noget at gøre med, om det er en GIF, JPEG eller andre filformater?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 19-03-04 15:27

Hvis du sender et billede som er eksempelvis 1024 x 768 og modtagerens skærm er indtsillet til 800 x 600 så vil billedet jo fylde mere end hele skærmen

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-03-04 15:31

Jeg er også stødt ind i problemet flerer gange.. det er altid når modtageren kører win 98 eller ældre..
til det kamera du har købt følger der højst sandsynligt et redigerings program med. hvis modtageren har det eller et lign. program installeret er problemet løst..
der er muligvis en smarterer måde eller et sted hvor man kan hente et program som gør det samme..
men under alle omstændigheder skal der et program til.. ( tror jeg )

Junior

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 110 point
Dato : 19-03-04 15:41

Hej jabco9240,

udover at modtagen måske har problemer med at se hele billedet, skal du også tænke på jo større billedet er jo længere tid, vil tid skal modtageren også bruge til at hente det. Og hvis vedkommende kun har 56 k forbindelse, så vil et en stor fil tage rimelig lang tid.

Men det er spørgsmålet, hvad billedet skal bruges til. Hvis det kun skal vises på skærmen, bør du ændre på størrelsen af billedet - inden du sender det.

I Microsoft Photo Editor. Vælg Image og Resize for at ændre størrelse. Og når du så skal gemme det, vælg JPG format og sæt eks. quality til 70.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-03-04 16:38

send billedet dom en .pdf file, så åbnes det, som du har sendt det og fylder meget lidt.
Kræver selvfølgelig at modtageren har Adobe

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-03-04 16:38

Acrobat, mener jeg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 18:09

Når du gemmer billedet i din pc, vælg filtype og størrelse.
Mange glemmer billedstørrelse.
En god ide er at vælge ca 900 pixels i bredde, (ca en skærmbredde)
højden bliver i det samme forhold.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-04 18:44

I kan også løse problemet ved at anvende en billed viewer som IrfanView, som endda kan bruges til at rette både størrelse og farve/lys.
Et lille utroligt godt program, hvor der endda kan hentes en fil med dansk.
http://www.irfanview.com

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 19-03-04 19:30

Tak for svaret IBM760.