/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
korspendanse til 3 dører...
Fra : Odense
Vist : 3251 gange
50 point
Dato : 18-03-04 21:09

Hej
Er der en som kan beskrive hvor mange leder der skal til en korspendanse afbryder når man har 3 dører til en loft lampe ? (jeg bruger fast kabel og igen stik kontakt)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 21:13
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-03-04 21:13

Hej odense, du spørger en hel del.
Det ville være rart hvis du kom med en tilbagemelding
vedrørende svarene og derefter afslutter dine spørgsmål.
mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 21:16

Men jeg ville da vælge at montere et kiprelæ og så kan du have lige så mange steder til at slukke og tænde som du har lyst.
Emesen.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 18-03-04 21:27

Hej Emesen (eller en anden)

Havd skal jeg bruge af leder til et kiprelæ !? jeg har en loft lampe, 3 dører og Elskab, hvad skal jeg trække af kabeler !? (på et sener tidspunkt vil el mand komme og monter, jeg vil bare selv murer de grønne dåser i og trække/lave gips loft færdig)

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 18-03-04 21:27

Hej Emesen (eller en anden)

Havd skal jeg bruge af leder til et kiprelæ !? jeg har en loft lampe, 3 dører og Elskab, hvad skal jeg trække af kabeler !? (på et sener tidspunkt vil el mand komme og monter, jeg vil bare selv murer de grønne dåser i og trække/lave gips loft færdig)

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-03-04 21:28

Nu kommer det jo an på hvordan du trækker kablerne. Men hvis du trækker hver sin kabel fra lampestedet til afbryderen, så skal det være en 5 leder til 2 afbryder og en 7 leder til den trede afbryder.
Fordi du skal anvende en 5 leder skyldes at du ikke må bruge farven blå og gul/grøn i en afbryder. Da der ikke findes en 6 leder er du nødt til at bruge en 7 leder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-03-04 21:29

Du behøver bare montere elrør, din elektriker trækker nødvendige ledninger.
Det må du ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 21:34

Jeg går ud fra at du har adgang til loftet.
Så er det bare at mure de grønne dåsermed flexrør som stritter op på loftet.
Men snak lige med elektrikeren først, så han kan fortælle hvor dåserne skal sidde.
Emesen.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-03-04 21:39

Fra : Odense Send til en ven Dato : 27-11-03 21:11
Spørgsmål : "MEGET kraftig stød ! hvordan ?"
Hej!
nogen der ved hvordan man laver et MEGET kraftig stød hvis nogen tager fat i en ståldør jeg ønsker at sikker 110%
jeg mener man skal kunne lave en masse volt!? (jeg her et hestehegn stød mondul, men det er ikke kraftig nok syndes jeg)

Hvorfor afslutter du ikke dette spørgsmål, ?????????????????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-03-04 21:45

Jeg tror ikke odense har afsluttet nogle spørgsmål.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:00

Odense.................jeg ved godt, at du gerne selv vil lave det hele - det vil jeg også.
Men der visse ting vi er nødt til, at købe os til, af hensyn til vores familie.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-03-04 22:31

Hørt Teil!!!
Det er rart og dejligt at hjælpe hvor man kan, men det er altså også lige så dejligt når spørgeren lukker så vi ved at det kunne bruges det man har bidraget med!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : hansemor

Dato : 18-03-04 22:34

Faktisk har jeg kendt en der omkom der fik 220v gennem sig. det sker kun for naboen ikke fo mig.

/hanse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-04 22:39

Hopper af her....................hils elektrikeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-03-04 23:02

Hvis odense kunne sige tak for hjælpen.
Det er mere værd en matadorpoints.
odense det er ikke en selvfølge at brugerne her
står til din rådighed.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 23:19

Ja, jeg håber ved det nye kandu, at man se stillede spørgsmål fra den enkelte bruger, også alm. brugere, og så simpelthen lade være med at besvare spørgsmål før de andre er lukkede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 00:03

Der er desværre mange af slagsen.......

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-04 15:21

du skal bare bruge 5*1,5mm pvikj
du kan trække et kabel fra tavlen ud til lampeudtaget og fra lampeudtaget og ned til hver sin afbryder 5*1,5 dvs 4 kabler i loftdåsen og et kabel 5*1,5 i hver afb. samt et ude ved tavlen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-03-04 15:25

at 2100 ? hvorfor 7*1,5??? ( 3 afb.= 2 korresp + 1 Krydsning)

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:12

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 19-03-04 23:48

Til rotw: Til en krydsning skal der bruges 4 ledninger og han må ikke bruge farverne blå og gul/grøn, derfor er han nødt til at bruge en 7 leder. Det du har foreslået ham er ulovligt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-04 00:15

blå bruges somregl som nul(neutral) men må godt benyttes til andet det er gul/grøn der KUN må benyttes som jord (SB)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-04 00:16

tak

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 20-03-04 00:46

rotw: håber ikke du er elektriker af uddannelse.

Kommentar
Fra : Brander

Dato : 20-03-04 18:00

Det er kun den gul/grønne der er krav til....den må kun bruges til Jord (beskyttelsesleder) Alle andre må man bruge til hvad man har lyst til!
Mvh
Lærlingen som har læst lidt i stærkstømsbekendtgørelsen her på det sidste!!!!

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-03-04 19:32

hvaså! skal man så have 7 eller 5 til loft lampen og ud til skab !?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-04 20:05

fem (5) er nok

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-03-04 20:20

Hej Rotw
Håber du har ret, ellers skal jeg lave rille i væg og have gips plader ned igen :-/

eller takkkkk

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-03-04 20:21

det er en 5 leder! hvor en er jord ikke !?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-04 21:03

jep 5*1,5 (4+gul/grøn)
og til 2100 spørg en elektriker i steden for silvan
vi laver det til hverdag

husk at bruge de rigtige matrialer til indmuring og til loft
gips vægge = forfradåser
MUR = grøn indmurings dåse
loft = orange pl dåse med beslag(ø80)
5*1,5mm pvikj

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-03-04 21:26

så dette gør jeg:

Dør1 "grøn indmurings dåse 1'er", trækker en 5 incl. jord*1,5 til pl Loftdåse
Dør2 "grøn indmurings dåse 1'er", trækker en 5 incl. jord*1,5 til pl Loftdåse
Dør3 "grøn indmurings dåse 1'er", trækker en 5 incl. jord*1,5 til pl Loftdåse

Derefter fra loftdåse en 5*1,5 kabel til tavel hvor kiprelæ skal sidde. Og så kan elektrikeren lave resten! når jeg har fået lukket gips/væg/malet færdig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-04 23:00

ja det er helt korrekt

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 21-03-04 19:24

til rotw: Det som du påstår her vedr. farve til 240 V lysinstall. Så siger du at det er lovligt at bruge farven blå til alt. Men andre ord, i et nyt hus hvor der er lagt rør og ikke har andet end blå ledning, som bliver brugt både til fase/mellemledning/tændledning/nul er lovligt.

PS. er selv el installatør

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-03-04 22:15

1 herhjemme har vi et gennemsnit på 230v før (220V) 400(380) (almindig tale)
SB: 514,3,1D Farven lyseblå bør anvendes til isoleret nulleder (læg mærke til BØR ikke SKAL)
514,3
514.3.1 Identifikationen af separate nulledere og beskyttelsesledere skal opfylde IEC 60446.

Det indebærer bl.a. følgende:

Beskyttelsesledere skal være let genkendelige ved deres form, ved deres placering, ved deres farve eller ved mærkning.
Ved farvemærkning skal farvekombinationen grøn/gul anvendes.
Farvekombinationen grøn/gul må kun anvendes til beskyttelsesledere.
Hvis der anvendes farvemærkning af uisolerede beskyttelsesledere og isolerede eller uisolerede skinner, der anvendes som beskyttelsesledere, skal de mærkes med lige brede grønne og gule striber anbragt tæt sammen.
Anvendes selvklæbende tape o.l. skal det være tofarvet grøn/gul
Mærkningen skal udføres
enten over hele lederens længde,
eller i hver sektion eller felt (f.eks. i en tavle),
eller med passende mellemrum, hvis lederen er synlig eller let tilgængelig,
eller ved enderne.
Isolerede beskyttelsesledere skal over hele længden have grøn/gul isolation.
I Danmark kræves dog ikke grøn/gul isolation på en beskyttelsesleder
i kabel eller kappeledning med mere end 5 ledere, hvor isolationen på alle ledere har samme farve,
i kabel med koncentrisk leder som beskyttelsesleder,
i mineralisoleret ledning,
af varmebestandig monteringsledning type HO5 SJ-K,
hvor der ved omlægning eller ændring af faste installationer udført før 1974 anvendes en eksisterende ledning som beskyttelsesleder,
forudsat at lederen mærkes ved enderne med grøn/gul strømpe, selvklæbende tape e.l.
Til isolerede nulledere bør farven lyseblå anvendes.

husk at passe på Nullederen kan være sort i ældre ins. samt nye komfure og styringer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-03-04 22:19

http://www.kandu.dk/dk/spg/36108

dette kan bruges ved at hfi/pfi/hpfi ikke vil indkoble

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-03-04 22:24

2100 SB kan anbefales eller er det mugligt for dig at bede sikkerhedstyrelsen "som installatør" om vejledning

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 22-03-04 01:26

Til rotw: Dine råd til spørgeren er du selv ansvarlig for, mere vil jeg ikke sige om dette.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-04 15:42

ja men nu ved jeg at jeg har ret hvad angår brug af den lyseblå