/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
angående min svigerfars død
Fra : vestergaard
Vist : 1097 gange
100 point
Dato : 04-05-02 11:25

min svigerfar er lige død,min mand mødte ham første gang for 10 år siden og har set ham sammen lagt 5 gange de sidste 5 år har vi ikke set ham,da han ikke var intreseret,men hellere ville drikke øl,end se sin søn og børnebørn.
nu har politiet lige været her med meddelsen om hans død.
Vi sagde nej til at betale for begravelsen,og har nu fundet ud af at hans søskende heller ikke ville,så de komunale er blevet nød til at gører det.
Mit spørgsmål er,at når vi hører fra skifteretten kan vi så sige nej til det hele så vi ikke skal tømme hans lejelighed og ordne hans private ting.
Min mand vil ikke have noget at gører med ham over hovede efter den behandling han har fået.
hilsen Vestergaard.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-05-02 12:43

Det er ikke helt korrekt...

Man kan godt sige nej til arve, men så følger gæld også med... så langt så godt.

Men samtidig er det praksis, at man har lov til at tage småting som betyder noget for en personligt uden, at det får betydning får gæld og arv. Det du nævner Peter Po er når der står en større formue på højkant.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 04-05-02 12:53

Udfra ovenstående og det jeg efterfølgende skriver vil du se at Peter Po KUN har leveret et halvfærdigt svar, det fortjener IKKE 100 point når det kun er halvfærdigt og der intet står om det du beder om et svar på.

Lad mig lige komme med nogle kommentarer til ovenstående :

Arvelovgivningens :

§ 7 b. Er boet af ringe værdi, kan den efterlevende ægtefælle udtage bohave, arbejdsredskaber og andet løsøre, i det omfang det skønnes nødvendigt, for at den efterlevende kan opretholde hjemmet eller sit erhverv, selv om der derved vil tilfalde den efterlevende mere end dennes bos- og arvelod.

Stk. 2. Den efterlevende ægtefælle har altid ret til af boet at udtage så meget, at værdien heraf sammenlagt med den efterlevendes bos- og arvelod samt fuldstændige særeje udgør indtil 150.000 kr. (2001: 170.000 kr.).

Jeg vil desuden anbefale dig at kigge nærmere på :

http://www.familieadvokaten.dk/

Hvor du kan finde mere information

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-02 13:49

Hej Vestergaard

Når i har sagt nej til at medvirke ved betaling af Begravelsen af din Svigerfar,- så er der allerede nogle ting istandsat fra Kommunens side. Reglen er at den der står for begravelsen også står for Boet.
Din mand skal meddele Skifteretten at han afstår Arv og Gæld ( sådan hedder det,---uanset om der er formue eller ej)
Hvis din mand`s søskende vælger at gøre det samme, samt at de heller ikke ønsker at have med din Svigerfar`s efterladenheder at gøre,--så vil det være det offentlige der vil tage sig af papirsager samt tømning af af Lejlighed.
Ellers vil jeg anbefale jer at kontakte den Gratis Retshjælp der findes i næsten alle større byer,- Her er et link så du kan se hvor det findes nærmest jer:
http://www.retssal.dk/guide.php3

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : vestergaard

Dato : 04-05-02 13:59

Tak for svaret PARKENSS.
det var lige det jeg havde brug for at få at vide
h vestergaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 04:46

On Thu, 09 May 2002 22:03:08 GMT, "vestergaard"
<vestergaard.news@kandu.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er,at når vi hører fra skifteretten kan vi så sige nej til
>det hele så vi ikke skal tømme hans lejelighed og ordne hans private
>ting.

Det kan i sagtens. Sagføreren antager så blot nogle andre til at ordne
de ting, og de dermed forbundne omkostninger indgår så som udgifter i
boet.

Hvis der stadig er penge i boet efter at kreditorerne har fået deres
og omkostningerne er betalt, vil disse penge bliver fordelt mellem
arvingerne.

mvh
Arne