/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Bolig og økonomi
Fra : fisherprice
Vist : 763 gange
100 point
Dato : 18-03-04 18:07

Set ud fra et økonomisk synspunkt, hvad er så smartest at leje eller at eje?
Leger lidt med tanken om at købe andelsbolig, dette er vel at forbinde med en opsparing?!
Er der noget man skal være speciel opmærksom på i den forbindelse? Og er det i det hele taget en god løsning?

Synes det er spild at blive ved med at smide penge ud på husleje som man aldrig får igen! Synes samtidig også at det er mange penge at skulle låne hvis man overvejer at købe hus! Alle forslag og synspunkter er velkomne.

Kasper

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-03-04 18:26

Ham der udlejer ejendomme, hvad mon han lever af? Hvis du køber, sparer du da at brødføde udlejeren ikke? Der skal jo være en lille fortjeneste for at nogen vil have "bøvlet" med at udleje! Økonomien må du selv regne på, du skal vide rentens størrelse, plus skatter og andre udglfter, afdragene er jo din opsparring, det må du selv vurdere om der er råd til. Det er i al sin enkelthed hvad jeg ved.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 18-03-04 18:45

Er nok klar over at jeg sparer det udlejeren skal tjene, men der er vel også nogen (andelsboligforeningen) der tjener på andelsboligen!
Men omvendt står man selv med diverse udgifter ved at eje.... Så er det i sidste ende en fordel at eje? Boligforeninger tjener ganske rigtigt på udlejningen men deres udgifter pr. lejlighed er vel også væsentlig mindre end udgiften for et tilsvarende ejerbolig? - tænker herpå at udgifter fordeles på flere...

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 18-03-04 22:07

Hej fisherprice - hvis du er den forsigtige type, der ikke tør vove springet så bliver du i lejeboiligen. Har du lidt gamling i dig vælger du anpartsboligen, hvor alle hæfter solidarisk, men samtidig er med at bestemme om dit og dat - tager du springet til ejerbolig scorer du hele gevinsten ved diverse stigninger / efterspørgsler - men - du hænger også alene på diverse større reparationer ~ ved ejerlejlighed scorer du også gevinsten. Går du med i ejerforeningen hæfter i fælles for større opgaver
Det har aldrig været billigere at låne - husk bare en ting, det skal jo betales tilbage, så det er godt med en sund økonomi
god fornøjelse
krakgt

Kommentar
Fra : begga

Dato : 19-03-04 11:06

Hej Kasper
Jeg har stået i den samme situation.
I en andelsforening ejer man i fællesskab. Den husleje du betaler (og som fastsættes på generalforsamlingen) dækker over udgifter du også betaler i en ejendomsforening - nemlig renovation, udvendig vedligeholdelse og ex el til fællesarealer. Derudover dækker den også over udgifter til ejendomsskat og til evt. lån i ejendommen. Det er det samme som at betale til en udlejer, og det kan man sige er penge udaf vinduet. Det gælder om at finde en forening med godt nedbetalte lån , en sund økonomi og uden planer om store renoveringsarbejder.
Fordele ved en andelslejlighed:
Ingen omkostninger i forbindelse med køb og salg (f.eks. til ejendomsmægler, advokat , tinglysning).
Er det en god og billig andel er det som regel meget nemt at få den solgt.
Bliver en anden lejlighed ledig i foreningen, har man som regel førsteret. Man kan også bytte med andre i andre foreninger.
Ulemper: Ikke mulighed for den samme fortjeneste, da det er fastlagt på generalforsamlingen , hvad andelene max. må sælges for. Ens penge vil altså ikke have mulighed for at arbejde lige så godt for en som i en ejerbolig.
Det var lidt om andelsboliger. ABF har lavet en lille folder, der beskriver det bedre.
Held og lykke
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 20-03-04 09:51

med andre ord, så skal man faktisk KØBE et hus eller en ejerlejlighed for at man får pengene igen?

Troede faktisk også man kunne betragte andelsboliget for opsparing! Er der forskel på andel og anpart??

Accepteret svar
Fra : begga

Modtaget 100 point
Dato : 20-03-04 14:22

Hej
Jo, man sparer op på lånet man selv evt. tager for at købe andelsbeviset. I nogle foreninger er økonomien skruet således sammen, at man har en høj husleje og en lav andelsværdi i andre omvendt. Det sidste er naturligvis at foretrække, da man så betaler ned på sit eget lån i stedet på foreningens. Andelsbeviset bliver også mere værd i den tid man bor der, men prisen er reguleret så man ikke på samme måde som ved en ejerlejlighed, hvor man til enhver tid kan få markedsprisen for den. Andelsbevisets max. værdi bliver fastsat på generalforsamlingen. Jeg kender slet ikke noget til anpartslejligheder, men i andelsforeninger hæfter man som regel ikke solidarisk. Jeg er ikke advokat eller ejendomsmægler, men jeg mener at der ligger svar fra folk med rigtig meget forstand på det her på siden, hvis du slår op under andelsbolig.
Mvh. Begga

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 05-06-04 22:48

burde nok have lukket denne for et stykke tid siden... Ingen af svarene førte til noget - er flyttet i lejebolig )-: gir pointene til begga da jeg fandt dem mest brugbare....