/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Er det en fælde?
Fra : nicolehh
Vist : 279 gange
50 point
Dato : 18-03-04 15:26

Jeg har i dag, modtaget denne mail:

"Haløjsa...

Du har indtastet din email adresse under nyhedsbrev på websiden

WWW.GRIBB.DK - GRATIS KØB OG SALG

Du bedes bekræfte dette ved at klikke her...

www.gribb.dk/nyhedsbrev/accep.asp

Du bedes afkræfte dette hvis det ikke er dig som har indtastet denne email på dette link

www.gribb.dk/nyhedsbrev/accepno.asp

Vi undskylder ulejligheden"

Jeg ved at sitet er rigtigt og at det er ok, men jeg har ikke været der inde, og jeg tror ikke at jeg kender nogen der ville bruge min mail-adr.
Kan det være sikkert nok at framelde, eller risikere jeg at blive bombarderet med spam forever?!!?????

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 18-03-04 15:29

En ting er sikkert! Det er dansk side, så bombardere de dig, så er det ulovligt, og strafbart.

Moltov

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-04 15:29

Nej det er ikke en fælde.
Mange firmaer laver netop dette dobbeltchek for at sikre sig at andre ikke bare har tilmeldt en fremmed adresse.

Du bør svare (reagere) og hvis du kan meddele at du ikke har bestilt dette.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 18-03-04 15:30

Men ignorer den mail, slet den, og du vil ikke høre mere fra det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 15:30

Der manglede et , efter kan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 15:32

Det er selvfølgelig også en løsning, så burde den aldrig blive aktiveret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 15:33

Fidusen ved at afkræfte er vel at de har mulighed for evt. at holde statestik over hvor mange "falske" tilmeldinger de får.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 16:11

For som lige at skære igennem. Der må være en eller anden der har tastet din e-mailadresse ind til et køb. Nødvendigvis ikke bevidst men måske fejlagtigt.

Du kan selv vælge om du vil slette mailen, eller du vil afkræfte bestillingen.
Hvis du undlader kan det være de sender dig een mail mere, og så tror jeg ikke du hører mere fra dem.
Du kan også vælge at meddele at du aldrig har foretaget bestillingen, og så hører du formentlig ikke mere derfra.

Som andre allerede har skrevet er det ekstra check at du har afgivet en ordre, at man sender en mail ud, netop for at imødegå at andre har misbrugt ens mailadresse.

ellebye

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-03-04 08:52

Nu har jeg lige været inde for at snuse lidt rundt, men jeg kan bare ikke finde noget sted på sitet, hvor man kan tilmelde sig et nyhedsbrev...

Er der nogen der kan finde det, eller ved noget mere om sitet??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-03-04 09:12

Jeg har lige været inde at se. For at kunne modtage nyhedsbrevet skal man logge sig på som bruger, eller oprette sig som bruger. Du kan prøver at taste opret ny bruger, og hvis du ikke ønsker det, så forlad sitet, så vil du se felterne der skal indtastes samt om man vil modtage nyhedsbrev.

Ellers kender jeg ikke så meget til sitet, men umiddelbart lyder det spændende.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 19-03-04 11:34

Tak for svaret refi.

Jeg kontaktede webmaster af sitet, og fik samme svar!
Dog sagde han at jeg bare skulle ignorer den, så skete der ikke mere ved det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-03-04 11:38

selv tak
Fænomenet vil du ofte finde netop på danske sites så de ikke bliver beskyldt for spam.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 19-03-04 11:48

Det tror jeg på...
Har lige fået en mere fra

www.Job-Support.net

Men der er intet link, andet end det som jeg har lagt her, men en besked om, at de vil besvare mig hurtigst muligt... *GGG*
Og en anbefaling af, at jeg opgradere mit antivirus, hurtigst muligt, hvis det ikke er mig selv der har kontaktet dem... *ss*

Kommentar
Fra : peter_andersen

Dato : 20-03-04 23:06

Jeg har også fået en mail fra www.gribb.dk som den overståendne. Jeg har dog selv skrevet min mail adresse for at modtage et nyhedsbrev fra den nyopstartede side.

Jeg kan se at i ikke kan finde denne tilmelding før man logger sig ind, men jeg har tilmeldt mig på et banner som var på en side jeg var inden på for et stykke tid siden.

Så kunne det ikke være der at du mulivis var blevet tilmeldt?

Ellers syntes jeg det er et godt stykke arbejde som er blevet lavet for os som ikke gider at støtte den blå avis, eller skulle jeg kalde den "den blå pengemaskine".

Med hilsen

Peter Andersen

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 21-03-04 07:55

Hej Peter.

Jeg havde netop ikke selv tilmeldt mig, for jeg er træt af alle de mange nyhedsbreve jeg har samlet op i tidernes morgen... *ggg*

Men som jeg skrev i mine godkendelse af refi´s svar, så skrev webmaster af sitet, at jeg bare skulle ignorere den, så der er jo nok en der har fået tastet forkert, eller syntes det kunne være sjovt at skrive en anden e-mail adr. *ss*

Syntes da helt klart også at det er gode initiativer, med alle de mange steder der bliver lavet, hvor man kan sætte ting til salg uden at skulle betale, eller kun betale et lille symbolsk beløb.